«Las ootavad, las igatsevad,» muheleb laulja Jaan Tätte, kes jätab kodused ja oma austajad ning läheb pikale ümbermaailmareisile.

 Jaan (46) ja ärimees Toonart Rääsk (55) askeldavad katamaraanil Nordea, millega lõbus seltskond oktoobris ümbermaailmareisile suundub. Kohendatakse siit ja sätitakse sealt. Sellest tuleb reis, millega mehed loodavad keskeakriisile korralikult jalaga tagumikku anda.

 

Jaan, kas teie ümbermaailmareis on põgenemine või puhkus?

Kindlasti ei ole see põgenemine. Mille eest põgeneda? Mul on praegu elus kõige paremad hetked, millest olen kogu aeg unistanud. Elu Vilsandil. Kahju on ära minna, aga ahvatlus on nii suur.

Seega ohustab sind reisil igatsus…

See tuleb. See on suurim vaenlane, mida ma sel reisil kardan.

{poolik}

Reisi on võimalik katkestada.

Kui reis lahti läheb, tahaksin ikka vastu pidada, lõpuni. Minu jaoks on see esimene ümbermaailmareis.

Kas sellest võib harjumus saada?

Üks kord, milleks rohkem. Elu on niigi lühikeseks jäänud. Peab ikka valima, mida teed.

Kas publik jääb igatsema?

Las ootavad, las igatsevad. Ma tulen tagasi. Vastupidine oleks ka kurb, see, kui sa publiku ära tüütad.

Aga abikaasa?

Ta peab ise hakkama saama. Hetkel pole reisi ajal kohtumist plaanis.

Kas keskeakriis läheb ise mööda?

Tuleb nutta ennast tühjaks ja endale selgeks teha, et oled veel terve. Kriis tuleb ju selles hirmus, et jääd haigeks. Käid arsti juures ära ja ta ütleb, et kõik on hästi.

Mis sorti reisi plaanite?

Me tahaks, et see kujuneks lõbureisiks, kuid ka seda on palju plaanitud. Kuid kindlasti ei taha me minna kannatama suurte tormide ja jahedate ilmade kätte. Meil seda eesmärki ei ole, et tahaks eriti suuri raskusi ületama minna.

Kuidas katamaraan tormidele vastu peab?

Ei taha ära sõnuda. See purjekas sai siia sõites Biskaia lahel kõva tormi ja üllatas kõiki oma vastupidavusega. Hullu ei olnud.

Kes pardal on?

Kapten Toonart Rääsk, Raul Normet, Marko Matvere ja mina oleme põhilised.

(Ma pean nüüd purjede kallale minema, ütleb Jaan, ja ma ei sega teda rohkem, sest madrus peab tegema madruse tööd P. K.).

Toonart, kuidas sind kapteniks valiti?

Nii juhtus. Me oleme palju koos sõitnud, varem puupurjekal Lulu, mis on 18meetrine kahemastiline mootorkuunar. Tegelikult on meil kõigil kaptenipaberid, aga pealikuks sai kõige vanem. Alguses plaanisime kuunariga minna, aga see on natuke aeglane. Katamaraan on ka turvalisem.

Kelle oma katamaraan on?

MTÜ Keskeakriis on selle kaheks aastaks omale rentinud.

Kas ümbermaailmareis on ka keskeakriisi vastane ettevõtmine?

Nii see veidi on, see oli ühine mõte. Me kõik oleme vanuse poolest ühes kohas. Kuskil saunalaval tundus, et see on õige nimi ettevõtmisele. Loodame, et saame tunda end hästi ja vähemalt ajutiselt kõikidest muredest vabaks ja et need, kes tulevad meiega kaasa, tunnevad ennast ka hästi või veel paremini.

Kas sa oskad ise kõikidest muredest priiks saada või tegeleb su muredega keegi teine?

Õnneks mul palju muresid ei ole. Naine on mõistlik. Me tegime Rolling Estoniansiga sarnase reisi. See oli küll autodega, aga ma tean umbes, mis on pikk äraolemine. Õnneks teab seda ka naine ja ei ole paha sõna öelnud.

Kas naised tulevad teile mõnda sadamasse vastu?

Kindlasti nad sõidavad mingi jupi kaasa, aga see saab olema marginaalne.

Kas võtate meelega ette veidi kergema marsruudi?

Marsruudi kokkupanemisel oli kõvasti abiks Tiit Pruuli, kes on natuke teist kaudu sellise ringi purjekal Lennuk juba teinud. Meil oli võimalik neilt spikerdada, vältida nende vigu ja teha nüüd seda, mida nad teeks teisiti.

Lennuk üritas võimalikult vähe sõita kunstlikel veekogudel, aga me sõidame läbi nii Panama kui ka Suessi kanali ja ka nendes kohtades on palju vaadata. Sisuliselt sõidame mööda ekvaatorit. Ma olen korra sõitnud üle Vaikse ookeani ja see mulle meeldis. Pikkadel otsadel selgub, kes on kes, ja ma usun, et see on inimestele tore võimalus oma võimed proovile panna. See on kogemus, mida tasub proovida.

Bora Bora unistus?

Seal tasub käia, kindlasti tore koht. Aga ka Galapagost tasub ikka uuesti külastada.

Kas külastate reisil mõnda sinu jaoks täiesti uut kohta?

Kogu Indoneesia saarestik on minu jaoks täiesti uus koht. Seal on, mida vaadata.

Kas inimsööjaid on veel võimalik kohata? 

Ei ole. Me sõidame nii, et inimsööjaid vältida.

Aga Somaalia piraate?

Neid kavatseme ka vältida. Targad ütlevad, et väikseid laevu ei rünnata, ainult tankereid, sest kulud on samad.

Miks on start sügisel, oktoobris?

Kõige tuulisem sõit tuleb Tallinnast Inglise kanalini või Kanaarideni, kuid pärast seda läheb ideaalseks. Taganttuul ja soodne hoovus. Mida veel õnneks vaja on?

Sa oled mässitud 100 miljoni kroonisesse Oliver Kruudaga seotud intriigi. Kuidas te läbi saate?

Aitäh küsimast. Me saame Oliveriga mõistlikult läbi.

Siiski, kes kellelt raha küsib?

See jutt ei ole purjetamisega üldse seotud. Juhtus nii, et olid mingid tagatised, mis tulid ringiga meie firma kätte ja nii me oleme Oliveriga eri paatides, kuid inimesena on ta kahtlemata tore mees. Ei ole meil mingeid jagelemisi ja juuksekarva ei hakka me lõhki kiskuma.

Ka Indrekuga ei tahaks hakata vaidlema, sest tulid halvad ajad ja kõik see oli halbade asjade kokkusattumus. (Indrek Rahumaa andis raha Oliver Kruudale ja hiljem laenas Oliverile antud laenu tagatisel raha Toonart Rääskilt – P. K.). Kõik on ju lõpuks toredad inimesed.

Kas sa ujusid majanduskriisist läbi?

Loodan, et halvad ajad on meil kõigil läbi. Minu ettevõtmised on tänu paljude inimeste heale tööle ja ettenägelikkusele enam-vähem kenasti kriisist läbi tulnud. Tegelen hotellide ja kinnisvaraga. Võtsime väiksemaid riske ja seetõttu teenisime ühel hetkel vähem raha, aga ka kaotused olid väiksemad.

Kas tundsid kriisi ette?

Kellegi õnnetus on kellegi õnn. Kes on täna likviidne ja maksevõimeline, see saab jälle midagi soodsamalt osta. See käib nii. Raske aeg on ka puhastumise aeg. Eks asjad tulevad jälle käibesse teiste inimeste käe all ja ka see on üks osa ärist.