Peterburis tegutsev eestlanna Ksenia Kostina valiti noorte väljapaistvate uustulnukate hulka suurlinna äris. Tal on oma firma, mees ja väike laps.

Ksenia Kostina (27) pakub kohtumiskohaks moodsa kunsti muuseumi Erarta, mis asub Vassili saarel. Vihma sajab. Võõras linn ja aeg on juba hiline.

Erartas on näituse avamine. Kohalik ärileht Delovoi Peterburg, mis kuulub samasse rahvusvahelisse gruppi kui Äripäev, on välja valinud tosin Peterburi lootustandvamat äriinimest ja lasknud nendest pildid maalida. Nad on väikeettevõtjad, kelle tegevusaladeks on näiteks programmeerimine, šokolaadi-, kindlustus- ja modelliäri.

Pakutakse šampanjat, mis on tunduvalt kehvem kui Odessa oma, ja šokolaadi, mis toodetud ühe tulevase äristaari firmas. Šokolaad on tume ja mõru.

Tosina tulevase tegija hulka on valitud ka loovagentuuri Smart City ehk Umnõi Gorod omanik Ksenia. Noor daam tegi Peterburis edasi seda, mida ta oli Tallinnas harjutanud.

{poolik}


Tähelepanu tõi julgus

Ksenia firma saab varsti kaheaastaseks, ja möödunud jaanuarist alates on tal ilus kontor kümne töötajaga. Enne seda töötas ta kodus.

Nimelt sündis Ksenial 2010. aasta juulis tütar, kes sai nimeks Marfa, ja sellisel perioodil on ju mugavam kodus tegutseda.

«Marfa on aasta ja viis kuud vana. Ma ei tahtnud talle panna levinud ega ka mitte välismaa nime. Tal on väike külmetus, pean varsti koju kiirustama ja hoidja vabaks laskma,» sõnab Ksenia.

Ksenia, kelle eesti keel on väga hea, räägib meeleldi oma bisnisest. «Meid tegi tuntuks jutt, et riigiasutuste kommunikatsioon võiks olla niisama loov ja professionaalne kui erafirmadel. See oli üllatav sõnum. Me tegutsesime proaktiivselt, näiteks joonistasime valmis Peterburi linnavalitsuse ehituskomitee logo ja läksime sellega kliendi juurde. Leidsime niimoodi päris palju kliente. Nad ei saanud meie püsiklientideks, aga me saime tähelepanu.»

Kõik projektid pole realiseerunud, niisiis on Ksenia arvutis veel hunnik ideid. «Me oleme neid linnale pakkunud, aga need ei ole veel kuhugi jõudnud. Me ei kaota lootust. Ikka toimuvad muutused. Näiteks noorsookomitee uus juht otsis meid ise üles.»

Hetkel on Ksenia kliendid peamiselt erafirmad, nende seas näiteks Peterburi portselanitehas ja Vene Oksjoni Maja.

«Mõni tahab lahedat visiitkaarti, mõni kogu kampaaniat. Kaks kuud tagasi sõlmisime lepingu Eesti firmaga Altex Marketing, kes tegeleb partnerturundusega. Oleme nende ainuesindaja Venemaal.»


Algus oli raske

Ühel päeval saabus Tallinna külla Peterburi delegatsioon. Ksenia, nooruke linnavolikogu liige ja reklaamiagentuuri DBB lootustandev töötaja, pälvis Neevalinna isakeste huvi. Peterburi linnavolikogu liikmed olid suured ässad ametiauto ja autojuhiga ning nooruslikust tallinlannast kolleeg oli neile huvitav nähtus.

Bankett, vastastikune lõõpimine, naljad kuluaarides, ja ühel hetkel võttis tüdruk ette hüppe tundmatusse. Oli põhjuseks iha uute väljakutsete järele või kriis isiklikus elus? Ksenia Kostina oli Tallinnas mõnda aega tuntud ka poliitik Lauri Laasi abikaasa Oksana Laasina. Nendel teemadel neiu pikemalt ei peatu, ta jätab saladuseks ka oma sissetuleku, käibed…

Ksenia asus 2008. aasta sügisel tööle Peterburi otseinvesteeringute agentuuris JSC Saint Petersburg Agen-cy for Direct Investment, kus ta sai peatselt peadirektori asetäitjaks.

«Algus oli väga raske, harjumine võttis aega. Kas või see, et tööleminek nõudis 40 minutit ja töölt tagasi tulek tunni. Kui ei vedanud liiklusega, siis võis ka kaks ja pool tundi koju sõita ja veeretada roolis pisara,» ütleb Ksenia.

Reklaamibisnis on rahvusvaheline. Colgate, BMW, Bacardi või Toyota ei tunnista rahvuslikke piire, nad levitavad oma globaalset identiteeti üle maailma sarnaste lööklausetega.

Nii hakkas Ksenia otseinvesteeringute agentuuris Peterburi tutvustama ja selle linna ettevõtluskliimat promoma samade võtetega kui müüakse pesupulbrit või hambapastat. «Kui sa oled kohale jõudnud, siis üritad müüa seda, mida oskad. Eestist on jätkuvalt võimalik Peterburi tuua hulga loomingulisi lahendusi.»

Aasta hiljem sai Kseniast ettevõtte Golovnoi Ofis ehk Peakontor kaasasutaja. Hiljem liitus Golovnoi Ofis agentuuriga Umnõi Gorod ehk Smart City.

Ksenia ambitsioon kasvas.

«Nägin võimalusi, sest minu nišis ei olnud konkurentsi,» ütleb neiu, kes lisaks otsustas õppima minna Peterburi Riiklikku Ülikooli.

«See on Peterburi parim, Venemaal kindlasti kolme hulgas.»

Ksenial on parajasti käsil diplomitöö kaitsmine. Töö käsitleb piirkondliku elektrivõrgu LOESK äristrateegiat, riskijuhtimist ja diversifikatsiooni.


Kasutab Eestist saadud ideid

«Peterburi pole mulle väikseks jäänud, ta on muutunud mulle arusaadavaks. Moskva tekitab minus hirmu – liiga arusaamatu,» leiab Ksenia.

Neiu üritab oma elu lihtsamaks teha. Ta on kolinud kesklinna – kümme minutit kontorist. Kontor on legendaarse sõjalaeva Aurora lähedal, seal saab ka mugavamalt parkida. «Siin linnas peab kõik ette planeerima, arvestama liiklusummikutega ja olema valmis plaane muutma. See ei ole võitlus ega mäng. See on elu ja see toob mulle rahuldust.»

Ksenia lisab: «Üritan teha head.»

Ta on teinud loovlahendusi heategevusfirmadele. Viimane neist oli ettevõtmisele, mis valmistab ette perekondi, kes soovivad endale lastekodust lapse võtta.

Ksenia päev algab üheksa ajal hommikul ja ta üritab koju jõuda kell seitse õhtul. «Varem läksin pool seitse hommikul trenni ja jõudsin õhtul üheksa koju. Nüüd käib meil kontoris joogatreener. Trenn kestab poolteist tundi, meditatsioon, hingamine.»

Ksenia on tegus. Ta üritab käia jõusaalis, aga ka mitmesugustel konverentsidel ja seminaridel ning neil ka esineda. Näiteks teemal, kuidas toimivad IT-lahendused Eestis. «Mulle meeldib Eestit kiita. Ma korjan Eestist kogu aeg ideid, mis on seal proovitud ja töötavad. Nüüd aga hakkab juhtuma ka vastupidine asi. Mind kutsuti jaanuaris Eestisse esinema turunduskonverentsil «Turundus Vene-maal».»

Sel teemal lobiseb Ksenia meelsasti.

«Peterburi pole kerge linn, aga konkurents on siin väiksem. Kindlasti ei ole kerge siia turule tulla, sest on palju erinevaid momente, adekvaatset infot on raske leida ja tuleb kasutada vahendajaid, konsultante. Kuid samas on paljud nišid vabad, alates IT-teenustest ja lõpetades etnosokkidega. Eestis on palju firmasid, kes võiks siin proovida. See linn on viis korda suurem kui Eesti riik,» räägib Ksenia. «Mul on hea haridus, Eesti kogemus ja ma tunnen, et mul on hea konkurentsivõime. Ma võin öelda kümmekond kohta, kuhu otsitakse uut juhti, aga ei suudeta leida. Kui sul on ajude, hariduse ja keeltega kõik korras, siis siin on palju võimalusi,» räägib Ksenia.

Seejärel istub ta valgesse Lexusesse ja kaob Peterburi öösse.