Esmakordselt festivali ajaloos on kõik PÖFFi põhivõistlusprogrammi filmid siinsel ekraanil rahvusvaheliste või maailmaesilinastustega. Programmi avafilmiks on rahvusvaheliselt tunnustatud, Cannes’i filmifestivalil 1991. aastal parima režissööri pälvinud Pavel Lungini värskeim film "Padaemand". Filme hindab rahvusvaheline žürii, mille liikmed avalikustatakse järgmisel nädalal.

"A-klassi kategooria pälvimisega 2014. aastal astusime rahvusvahelise filmiorganisatsiooni FIAPF uude regulatsioonide süsteemi, mille keskseks ideeks on see, et nimistusse kuuluvad 15 festivali peaksid tooma ringlusesse värskeid filme, uusi teemasid, huvitavaid kunstilisi otsinguid, võimalikult palju uusi nimetusi, nimesid ja riike. Vastasel korral ringleksid filmimaailmas vaid filmid Berliinist ja Cannes’ist, Veneetsiast ja Torontost," sõnas festivali direktor ja programmitiimi juht Tiina Lokk.

Festivali esilinastused on filmitegijatele enam kui olulised, sest need aitavad leida filmidele levitajaid ja vaatajaid – teisisõnu, annavad neile lennu. See on põnev väljakutse ja võimalus, mida PÖFF, mis tegelikult oli varem Eurasia festival, on sisuliselt juba aastaid ka teinud. Kuna PÖFFi maine on maailmas aasta-aastalt tõusnud, siis leiab tänavusest valikust uuemaid filme kui kunagi varem, ning mul on hea meel, et ka filmide kunstiline tase on tuntavalt ühtlustunud. Tegu on väga tugevate, küpsete autorite loominguga! Loodame, et selle aasta võistlusprogrammi filmidel läheb sama hästi nagu eelmise aasta omadel: kõik lendasid kas kõrgemalt või madalamalt, aga tuule tiibadesse said kõik filmid,“ lisas ta.

PÖFFi Põhivõistlusprogrammi pileti lähevad müüki 22. oktoobril. Põhivõistlusprogrammi hindava rahvusvahelise žürii koosseis avalikustatakse järgmisel nädalal.

„Hingus“
Nafas, Iraan, 2016
Režisöör Narges Abyar
Rahvusvaheline esilinastus
Bahar, väike uudishimulik ja leidlik tüdruk, ei lase end morjendada ümbritseva poliitilise ja sotsiaalse reaalsuse kurbadest arengutest: neid aitavad tal seedida paljud raamatud, mida tüdruk järjekindlalt loeb, vaatamata islami koodeksile, mis naissoole seda keelab. Narges Abyari vastupandamatult südamlik ja poeetiline film jälgib Iraani lähimineviku ajaloosündmusi – revolutsiooni ja sellele järgnenud pikka verist sõda naaberriigi Iraagiga – läbi ootamatu perspektiivi ehk uudishimulikult maailma avastava ja sellest vaimustuda sooviva lapse silmade.

„Idapoolne bisnis“
Afacerea Est, Rumeenia, 2016
Režissöör Igor Cobileanski
Rahvusvaheline esilinastus
Igor Cobileanski teine täispikk film on tragikoomiline road-movie kahest moldova mehest, kes otsustavad oma nigelaid majanduslikke väljavaateid parandada erinevate moraalselt ja seaduslikult küsitavate skeemide abil. Klassikalist laulmist õppinud õrna hingega romantik Marian ja joodikust pätt Petro on moraalsed vastandid, keda elu kitsikus teineteisele lähendab. Meeste „äriplaan“ ja unistused paremast homsest viivad nad teekonnale läbi majanduslikust paigalseisust räsitud riigi, kus suur osa ühiskonnast näib ausale tööle ja läbipaistvatele tehingutele eelistavat petuskeeme ja korruptsiooni.

„Kodulävel“
Cerca De Tu Casa, Hispaania, 2016
Režissöör Eduard Cortés
Rahvusvaheline esilinastus
Suurejooneline draama, mis on juba oma kodumaal suurt kino- ja kriitikute menu nautinud, räägib Hispaanias majanduskriisi järel levinud kurvast nähtusest, kus politsei tõstab pankade survel oma kodudest välja majanduslikesse raskustesse sattunud peresid. Ootamatu kunstilise lahendusena on filmi põimitud aga muusikalised vahepalad, kus karakterid oma tundeid laulu ja tantsuga väljendavad. See muudab loo traagilisele teemale vaatamata kohati operetilikult mänglevaks ja suurendab lootustunnet, et kõik kriisid on solidaarsuse suurenedes ületatavad.

„Liinid“
Grammes, Kreeka, 2016
Režissöör Vasilis Mazomenos
Maailmaesilinastus
Põhivõistlusprogrammi vormilt kõige eksperimentaalsem film jutustab majanduslikust, poliitilisest ja sotsiaalsest kriisist räsitud Kreekast, kus seitsme karakteri lugu ühendab abi otsimine avalikult usalduslikult. Filmi läbivalt sünge atmosfäär ning tume, hüpnotiseeriv heliriba teevad sellest ideaalse seisundifilmi, mis samas mängib osavalt Kreeka kui Lääne kultuuri hälli sümbolitega, rõhutades võimendatult riigi majandussüsteemide kokkuvarisemise tähendust Euroopa ja maailma majanduse ning poliitika kontekstis.

„Melanie kroonikad“
Melanijas Hronika, Läti, 2016
Režissöör Viesturs Kairišs
Rahvusvaheline esilinastus
Ooperilavastaja taustaga, rahvusvaheliselt tunnustatud läti režissöör Viesturs Kairiss kinnitab käesoleva teosega, et sealsetel režissööridel on oskus ajaloosündmusi väga originaalseteks autorifilmideks ekraniseerida. Tõestisündinud lool, täpsemalt ühe naise päevikul põhinev teos on võimas uurimus inimhinge sitkusest ja vastupanust poliitilisele ebaõiglusele Baltimaade ajaloo ühel süngel etapil, 1941. aastal, mil stalinistliku terrori käigus inimesi Siberisse küüditati. Domineeriva muusika ja nauditavalt originaalse kaameratööga film loob vastakaid tundeseisundeid, peegeldades kõrvuti nii maailmas leiduvat koledust kui ka ilu.

„Need, kellel pole“
Die Habenichtse, Saksamaa, 2016
Režissöör Florian Hoffmeister
Rahvusvaheline esilinastus
Operaatorina („Mortdecai“, „Sügav sinine meri“) Emmy ja BAFTA võitnud ning ohtralt rahvusvahelist tunnustust pälvinud Florian Hoffmeisteri teine film on karakteruurimus lähedase inimese kaotusest tingitud traumade tagajärgedest ja nendega toimetulemisest. Jacob ja Isabelle üritavad alustada suhet veidi pärast seda, kui mees on New Yorgi 2001. aasta terrorirünnakus kaotanud oma parima sõbra. Et elus uut lehte pöörata, kolib paar Saksamaalt Londonisse, kuid tunnete mahasurumine ning uues elukohas ees ootavad probleemid seavad nende suhte tõsise löögi alla.

„Padaemand“
Dama Pik, Venemaa, 2016
Režissöör Pavel Lungin
Rahvusvaheline esilinastus
Varasema loominguga mitmetel rahvusvahelistel suurfestivalidel tunnustust pälvinud ning filmiga „Taksibluus“ Cannes’i filmifestivalil parima režissööri auhinna pälvinud Pavel Lungin esitleb PÖFFil oma värskeimat filmi, mänguliselt ooperit ja filmi ühendavat „Padaemandat“. Loo keskmes on Moskva tunnustatud ooperitrupp, valmistumas etendama Tšaikovski ooperit „Padaemand“, mille peaosalise Hermani roll on lauljale painajalikult kurnav ja nõudlik. Kuna ooperis osaleb ka maailmakuulus Sophie Meyer (keda kehastab Veneetsias parima naispeaosatäitja auhinna võitnud Ksenia Rappoport), ihaleb teiste seas seda rolli ka naise suur austaja, andekas laulja Andrei (vene tõusev täht Ivan Jankovski). Noormehe ambitsioonid ja huvi naise vastu muutuvad aga ajapikku maniakaalseks ning tema samastumine kehastatava Hermani karakteri ja tolle hasartmängusõltuvusega hakkavad mõjutama tema reaalsuspiire. Film on esteetiliselt väga nauditav, karakteritöötluselt täpne ja sisuliselt huvitav „Padaemanda“ tänapäevaversioon.

„Seitse päeva“
Sette Giorni, Itaalia-Prantsusmaa, 2016
Režissöör Rolando Colla
Rahvusvaheline esilinastus
Varasemalt mitmel mainekal festivalil, nt Locarnos, edukalt osalenud Rolando Colla romantilise draama tegevustik toimub idüllilisel Sitsiilia saarel, kus tutvuvad oma sõprade pulma organiseerima tulnud Ivan ja Chiara. Nad armuvad vaatamata mõlema keerulisele eraelutaustale, kuid lubavad suhte katkestada kohe, kui pulmalised saarele jõuavad. Paraku võib siin olla tegu lubadusega, mida on keerulisem sõnades öelda kui täita. Filmi teeb eriliselt nauditavaks erakordselt hästi tabatud arhailise ja tänapäevase itaalia sümbioos ja kogu filmi helikujundus, näitlejate mängust rääkimata.

„Sünge õnn“
Finsteres Glück, Šveits, 2016
Režissöör Stefan Haupt
Rahvusvaheline esilinastus
Oma karjääri jooksul mitmel festivalil, sh Berlinale võistlusprogrammis juba edu saavutanud režissööri Stefan Haupti liigutav karakterdraama jälgib haiglapsühholoogi Eliane kokkupuudet 8-aastase poisi Yves’iga, kes on just autoõnnetuses oma vanemad kaotanud. Naisel, kelle suhted oma teismelise tütre ja mehega on jõudnud väga keerulisse faasi, tekib poisiga tugev psühholoogiline kahepoolne side, mis hakkab tema elu ootamatus suunas mõjutama.

„Tuos“
Tuos, Filipiinid, 2016
Režissöör Roderick Cabrido
Rahvusvaheline esilinastus
Ühendades oma teises täispikas mängufilmis animatsioonikaadreid karakterdraamaga, on filipiini lavastaja Roderick Cabrido loonud hüpnotiseeriva rütmiga lummava vaatemängu, mis räägib folkloori hirmujuttude kaudu põlvkondlikust konfliktist traditsioonide järgimisel. Loo keskmes on noor tüdruk Pina-ilog, kes valitakse oma küla kõige ilusama tüdrukuna järgmiseks „Binukotiks“, küla meediumiks, kes peaks kogu ülejäänud elu oma kodus üksinduses veetma ning kurje vaime peletavaid loitse ja tantse õppima. Kui tüdruku eelkäija, tema vanaema Dowokan satub deemoni rünnaku tagajärjel ohtu, ei suuda tüdruk aga toimuvat tegevusetult pealt vaadata ja otsustab traditsioone eirates vanaema aidata.

„Vaikne süda“
Iisrael, 2016
Režissöör Eitan Anner
Rahvusvaheline esilinastus
Pärast suhte lõppemist identiteedi- ja karjäärikriisi põdev andekas pianist Naomi (nauditav rollisooritus Ania Buksteinilt, ühelt „Troonide mängu“ osatäitjalt) kolib elama Jeruusalemma äärmuslikult ortodokssete juutide linnaossa ning kogeb peagi selle kogukonna suletust, ebatolerantsust ja isegi vaenulikkust kõige võõra ja kogukonnavälise suhtes. Tagatipuks hakkab naine käima lähedal asuvas katoliku kirikus orelimängu õppimas sealse erudeeritud munga Fabrizio käe all, see aga ainult suurendab konflikti eskaleerumise tõenäosust.

„Vaikne unelm“
Chun-mong, Korea, 2016
Režissöör Zhang Lu
Rahvusvaheline esilinastus
Tänavuse Busani filmifestivali avafilmiks olnud lummav draama-komöödia räägib Korea pealinna Seouli ühes vähematraktiivses linnaosas elavast kenast baaridaamist Ye-rist ja tema kolmest veidrikust sõbrast, kes neiut kõik omal veidral moel kosida loodavad. Peamiselt luuletusi lugedes, filme vaadates, mälestusi heietades ja niisama logeledes aega veetev nelik hakkab tundma üksteise suhtes aina tugevamat sidet. Filmi unelev meeleolu ning kummastavad dialoogid tekitavad sihilikult tunde, kas pole mitte tegu ühe veidra unenäoga.