Kiirelt tippu

See üks nimekaimaid ja mõjukamaid moeloojaid sündis 1936. aastal Alžeerias jõukas prantsuse perekonnas. Õrna hingega poisi lapsepõlv polnud just kõige õnnelikum, kuna poiss kannatas jõhkra koolikiusamise all. Ema, kes koos oma sõbrannadega oli Yves’is äratanud varakult huvi moe vastu, tõi poja Pariisi, kus viimane leidis tööd Diori moemajas. Noormees osutus nii võimekaks, et kui Christian Dior 1957. aastal suri, sai 21-aastasest Saint Laurent’ist moemaja uus peadisainer.

Yves torkas kohe silma oma uuendustega, tuues kõrgmoodi näiteks lühikesed seelikud ja nahkjakid. Tema karjäär Dioris katkes aga 1960. aastal, mil Saint Laurent sõjaväkke võeti. Sealne õhustik viis niigi äärmiselt nõrga närvisüsteemiga noormehe vaimse kokkuvarisemiseni, misjärel vajas ta haiglaravi. Pärast toibumist töötas ta veel natuke aega Dioris, kuid 1962. aastal avas ta koos oma kauaaegse elukaaslase ja eluaegse koostööpartneri Pierre Berge’ga omaenda moemaja, millest kasvas välja miljoneid väärt parfümeeria- ja moeimpeerium.

Elegantne mässaja

Saint Laurent’i mõju nii kõrg- kui ka tänavamoele on raske ülehinnata ja kõiki tema panuseid võimatu üles lugeda. Ta tõi moodi praegu nii tavalise pükskostüümi ja safaristiili, mootorratturijakid ja bleiserid, kõrge kaelusega džemprid, üle põlve ulatuvad saapad ja Aafrika etnomustrid. Tema kaubamärgiks kujunes smoking, mille ta kohandas kandmiseks nii meestele kui ka naistele.
Yves Saint Laurent’i stiil oli ühtaegu seksikas ja elegantne.

See tagasihoidlik mees riietas maailma kaunimaid ja mõjukamaid naisi, alates Catherine Deneuve’ist, Paloma Picassost, Grace Kellyst ja Bianca Jaggerist Hillary Clintonini välja. Tema erilisi kleite võib leida ka muuseumides.

Muuseumidesse jõudsid Saint Laurent’i teosed juba üsna varakult. Et ta viis moe kunsti tasemele, sai temast esimene moedisainer, kelle isikunäituse pani 1983. aastal välja Metropolitani kunstimuuseum. Ent Laurent oli ka esimene, kes püüdis moodi demokratiseerida ja hakkas kuuekümnendate lõpul tegelema valmisrõivastega, tulles välja Rive Gauche kaubamärgiga. Ka oli ta esimene, kes kasutas oma moeetendustel mustanahalisi modelle.
 
Nii et oma elulisele argusele vaatamata ei kartnud Yves Saint Laurent šokeerida moemaailma ja purustada iganenud konventsioone. Berge sõnul oli ta anarhist, kes loopis pomme ühiskonna jalge ette. Ja tõesti – Saint Laurent ei häbenenud näidata modellide paljaid rindu läbipaistvate kangaste all, esineda ise reklaamis alasti või panna oma parfüümile nimeks Opium. Tänu julgusele moelaval, muutis ta naisi jõulisemaks, röövimata neilt siiski feminiinsust. Ja just seetõttu tema looming naisi lummaski.

Moemaailma üks legendaarsemaid moedisainereid tegutses moetööstuses kokku 40 aastat, kuni 2002. aastal oma viimase moeetenduse andis. Tema looming oli vastuoluline: ühtaegu mässav ja traditsiooniline, vabameelne ja range ning eelkõige lennukas. „Kas ei tähenda elegants mitte seda, kui inimene unustab, mis tal seljas on?“ esitas 71aastaselt ajuvähki surnud Yves Saint Laurent kunagi retoorilise küsimuse. Tuleb tunnistada, et tema loodud rõivad näivad tõepoolest välja nii loomulikud,šikid ja sensuaalsed, et ei teki kahtlustki, et naine end neis hästi tunneb.

Mida peavad Yves Saint Laurent’i loomingust kõige olulisemaks teised moekunstnikud?

Domenico Dolce ja Stefano Gabbana: „Me oleme alati tundnud Saint Laurent’i ja tema loomingu vastu tohutut austust. Eriti on meid võlunud tema leopardimustrilised kollektsioonid. Need on naiselikud ja tõsiselt seksikad.“

John Galliano: „Yves oli mees, kes nö avas moe silmad, näidates meile kollektsioone, mis inspireeritud eksootilistest maadest, nagu Aafrika, Aasia, Maroko.. Ja tema safarikostüümid – need on mu tõelised lemmikud.“

Jean Paul Gaultier: „Selleks on kahtlemata pükskostüüm. Pükstega muutis Saint Laurent naised vabaks, pintsakuga aga andis neile jõu!

Sonia Rykiel: „Läbipaistev pluus, mis oli tollal täiesti revolutsiooniline. See on maagiline ja kahemõtteline.