Parafraseerides sellist nähtust nagu Sängselgsilm Singer Vingeri laulus, võib ka uut Audi A5 Sportbacki kui erilist nähtust just nõnda eesti keelde tõlkida. Jõuline nagu sportlase selg, aga samas sale ja nõtke nagu sälukene!

 
Sport on autotööstuse ja autodisaini antud hetke võtmesõna! See ei ole muidugi mingi uudis. Eks autoinsenerid ole ju esimestest päevadest peale kohe proovinud vastloodud masinatega võidu kihutama hakata ja ainult tänu sellisele hullusele saigi iga korraga uusi täiendusi tehes ka tavaautode tööstus nii marulise tempoga arenema hakata. Nõnda võime iga autot sportautoks nimetada ja iga margi vähegi tegijama mudelirea lõppu on ikka ehtimas olnud ka päris sportvariant. Kuid mida aeg edasi, seda suuremat hoogu tundub see suundumus saavat ja tänapäeva autoäris paistab kõikvõimalike sport-nimede lisamine aina paremini müüvat ja suuremat hoogu sisse saavat.
#end#
Nõtke ja sale
Kunagi, nii-öelda kauges minevikus õilmitses GT-autode ajastu ja nüüd paistab see vahepeal varju jäänud suundumus uue hooga tagasi tulevat - Audi ründab gran turismo stiilis omanimelise seeriaga Sportback, mis rõhutab tagaosa laugjat pära. Samas nimetatakse sellist katusejoont ka kupeelikuks. Mina pean küll kupeeks siiski ka eraldi väljaulatuva tagumise pakiruumiosaga kuju, mis klassikaliste kaheukseliste puhul ikkagi esmaselt tuntuks sai. Isegi 1940- 50ndatel, kui autod enam (või veel) eriti kandilised ei olnud. Tänapäeval asus kupee mõistet purustama esimesena Mercedes-Benz oma ilusa CLS-iga - et nemad tegid nüüd neljaukselise kupee. Heakene küll, aga minu mõistes ei ole kupee kunagi selline olnud. Ilus auto küll, aga mitte kupee. Arvan, et ka ikkagi rohkem gran turismo. Ja nõnda ei taha ma nõustuda ka uue Audi A5 Sportbacki puhul juttudega kupeelikkusest - kõrval on ju puhtatõuline A5 kupee! Räägime ikkagi ja ainult GT-autost ja ka katusejoon on GT-lik, mitte kupeelik! Aga selle pika targutamise peale ei taha ma mitte mõista anda, et antud auto mulle ei meeldi - vastupidi! Gran turismo stiil on autonduses mind alati võlunud ja olen väga meelitatud, et seda tänapäeva tipptegijate hulgas taas juurutama on hakatud. Ja tänu sellele saan öelda ka seda, et A5 Sportback on ilus. Kaunis auto, mis mõjub väga saleda, nõtke ja pikana. Seda isegi A5 Coupe kõrval seistes.
A5 Sportback on küll ehitatud samale platvormile kui A4 ja A5 Coupe, kuid võrreldes näiteks kupee-mudeliga, on Sportback sama lai, kuid 8,6 cm pikem ja 1,9 cm kõrgem. Peamine muutus on muidugi neljaukselise auto puhul 5,9 cm pikem teljevahe. Kuna aga laius on samaks jäänud, on tagumise sportseljajoone kauniks kujustamiseks kaotatud tagaistmetel õlakõrguselt laiust selle võrra, et kohta on ikkagi kupeelikult vaid konkreetselt kahele istmele. Aga selle sportseljaga on pakiruumi juurde võidetud. Esialgu küll vaid ehk naeruväärsed 25 liitrit, võrreldes kupeega, kuid seljatugesid alla klapitades ulatub maht 480 liitrilt suisa 980-ni.
 
Salong on elegantne
Välimus on küll kaunis, kuid kui A5 kupee ilmavalgust nägi, tekkis tunne, et nimi oleks võinud äkki ka A4 kupee olla. Loomulikult märkad pärast pikemat äraharjumist erinevusi, kuid sama siis nüüd siingi - uus Sportback tundub esmapilgul päris A4 sedaaniga sarnane olevat, sest ega tavasedaanigi pakiruumiosa eriti sedaanilikult pikalt välja ulatu, ikka samamoodi «kupeelikult» langeb ta C-piilari ehk viimase aknaraami juurest tagatuledeni. See on vist ainuke asi, mille kallal suudan norima hakata - et kui juba A taha järgmine number ette löödi, oleks võinud ka väliskuju erinevamaks lüüa.
Samas võib ju ka nii mõelda, et A5 Sportbacki õnnelik omanik võib mõnusat närvikõdi tunda. Kui auto imetlejad algul arvavad, et härra või proua on endale Audi A4 soetanud ja siis järsku hakkavad aru saama, et ai-ai, aga see ju polegi A4, see ju hoopis midagi muud!
Tänane valge kaunitar on meil S line lisavarustuse tasemega ja loomulikult ei tähenda ka see S muud kui sporti, sporti ja veel kord sporti ning aina tõstab sõiduki väärtust ja ka ilu. Külgvaate ilu täiendavad viie kodaraga «Audi exclusive» 18-tollised veljed. Kuigi minu valik langeks veel 19-tollistele kodarvelgedele. Siis oleks neid kodaraid suisa 20! Ka 20- tollised R8-stiili meenutavad rattad on võimalik alla kruvida.
S line toob kaasa sportlikuma vedrustuse, auto on tava Sportbackist 1 cm madalam.
Salongis on perforeeritud Alcantara nahkistmed S line kirjadega ning sama kirjaga sportlik rool ja armatuurlaud on kaunistatud matilt lihvitud alumiiniumi ja puiduga, mis musta klaverilakiga läikima löödud. Armatuurlaud on muidugi sama, mis juba A5 pealt tuttav, kuid ikkagi, siia autosse istudes, koos selle alumiiniumi ja musta lakiga mõjub ta ennenägematult kauni ja värskena. Vapustavalt hea maitse väljendub nii kellade kui õhuvõtuavade ümber paiknevas peenes kroomraamistuses ja see ääristus on kordusefektina ka detailides, kus seda tegelikult polegi, nagu näiteks kindalaeka avamise nupp, kus on see serv alumiiniumisse sisselõikega kujunenud ja pikemal silmitsemisel näed peeneid vihjeid sellele peenele triibule veelgi.
 
Ägedaima mootoriga
Nuppe-lüliteid on armatuurlauas üllatavalt vähe. Aga need, mis on, on vaimustavalt peenetundelised, nagu näiteks vasakut kätt tuledelüliti juures on pisike näidikute taustavalguse regulaator - tema asub tasapinnaliselt lülitiploki sees, aga puudutamisel väljub, et teda oleks võimalik keerata, ning siis võib ta jälle eest segamast sisse tagasi torgata!
Istmed on väga mugavad, väga kehasse, rool on omas läbi- ja ümbermõõdus väga käepärane.
Armatuurlaud on kaetud pehme kummiseguga - silmale ilus, käe all mõnus.
Lagi on must, mis samuti sportlikku ilmet juurde annab.
Südameks on aga meil kaheliitrine Audi TFSI 211 hj mootor koos seitsmekäigulise S-tronic käiguvahetusega ning takkatipuks ka veel kuulus quattro nelikvedu. Väga hea kompott! Mootor on antud hetke valiku reas üks ägedamaid - nullist sajani 6,6 sekundiga! Kuigi turboga, on ta ikkagi märkimisväärselt ökonoomne - keskmine kulu vaid 7,4 liitrit sajale. Aga juhitavus on igal juhul vapustavalt hää! Nelikvedu ja sportvedrustus - väga hea kompott!
Ega siis midagi! Peate hakkama nüüdsest pilku teritama, kui eriti ilusat A4 tänaval näete, et kas pole tegu hoopis mitte A5 Sportbackiga?!