Ebainimlik õppetemperatuur koolis
Paari viimase päevaga oleme juba harjunud lumiste tänavate, aeganõudvama koolitee ning paksemate üleriietega. Millega me aga ei ole harjunud, on asjaolu, et kooli jõudnuna puudub soov talveriided garderoobi jätta. Põhjuseks osutub õppeasutuse uskumatult madal sisetemperatuur. Tundi kiirustades ei torka silma mitte ainult mütsides ja käpikutes õpilased, vaid ka jopedes ja mantlites noored. Loomulikult on näha ka sallides kuumade kohvikruusidega ringi tuterdavaid õpetajaid, kes kiruvad radiaatoreid ning majandusjuhataja tegematajäetud tööd.
"Mis mulle arusaamatuks jääb, on küsimus, kuidas miljonite eest renoveeritud eliitkoolis hoitakse kokku kütte arvelt," mõtiskles mu lõdisev emakeeleõpetaja täna ning rääkis klassile, kuidas hommikul oli tema klassis mõõdetud 14 kraadi, mille kohta majandusjuhataja olevat nentinud, et temperatuuri mõõdeti valest kohast. Nimelt akna äärest, kus on keskmiselt 1/3 klassi õpilaste istekohad. Terviseameti järgi jäetakse õppetunnid ära ruumides, kus temperatuur on alla 19 ºC.
Lisaks sellele, et külmad õpperuumid on ebamugavad ja ebameeldivad, on need ka ebasoodsad keskendumisvõimele. Maslow’ vajaduste hierarhia diagramm väljendab selgelt, et inimese põhivajaduste, so füsioloogiliste vajaduste täitmata jätmisel on häiritud ka ülejäänud vajadused sh õppimine, eneseteostus jms, ning tekivad kaasnähud nagu nõrkus ja väsimus. Need aga mõjuvad õõnestavalt immuunsüsteemile ning see tingib õpilaste haigestumise. Haigestumine aga omakorda puudumisi ning need programmist mahajäämist, see aga jälle õppimistulemuste halvenemise.
Miks peaks kool tahtma, et tema õpilaste tulemused halveneksid ja motivatsioon väheneks? Nagu meile piisavalt tihti meelde tuletatakse, tuleb keskenduda põhjuse, mitte tagajärje likvideerimisele, et süsteem töötaks. Selleks, et tagada noorte aktiivsus ja koostöö tunnis, nagu ka õpetaja hea tuju ja tervis, tuleb hoida ruumid inimlikul temperatuuril. Kui juba praegu, vähem kui 10 miinuskraadiga on olukord nii äärmuslik, kas julgeme siis üldse oletada, mis juhtub, kui miinuseid veel lisandub?