Evald Okase graafiline teekond Kondase keskuses
Evald Okas on eesti kunstiloos tuntud eelkõige oma koloriitse maalikunsti poolest, kujutades nii stseene teatri- ja muusikavaldkonnast kui arhitektuuri-, tööstus- ja linnaainest ning temale eriomaseid varjamatult erootilisi naisakte. Käesolev näitus jätab kõrvale maaliklassika ning esitleb Okast talendika joonistajana, keskendudes tema välisreiside raames valminud sisendusjõulistele graafilistele lehtedele, delikaatsele eksliibriseloomingule ning tema elu päris viimastel aastatel valminud joonistustele.
Okase graafikaloomingu tõukeks olid mitmed välisreisid, mh külastas ta Madalmaid, Prantsusmaad, Itaaliat, Kreekat, Hispaaniat, Rootsit ja Jaapanit. Reisidel tehtud joonistused kandis ta hiljem üle graafilistesse tehnikatesse, mille põhjal valmisid graafiliste lehtede sarjad nagu näiteks "Reisimuljeid Itaaliast" (1962) ja "Pariis" (1962) ning Jaapani reisist inspireeritud ofordid aastast 1963. Reisimuljetest inspireeritud graafilistel lehtedel, millel on tajutav erootilis-sensuaalne alatoon, kujutas Okas peamiselt naisi.
Okas oli üks produktiivsemaid eksliibrise viljelejaid eesti kunstis, tehes neid elu jooksul pea 3000. Žanr – raamatuviit on maitsekas viide raamatuomanikule, kuid samas ka intiimne iseseisev graafiline kunstiteos – sobis Okase iseloomule ja kunstnikunatuurile hästi. Üheltpoolt andis see võimaluse katsetada erinevate motiividega, teisalt tähendas see kunstniku jaoks väljakutset joone võimaluste ärakasutamiseks minimaalsel pinnal.
Näituse kolmanda osa moodustavad puhast ilu taotlevad visandlikumad joonistused. Okase viimaste aastate joonistusi iseloomustavad hoogsus ja dramatism, mis lasevad arvata, et tugev joonistuslik alge on tervikuna omane kogu tema loomingule.
Näitus valmis koostöös Evald Okase muuseumiga Haapsalus, selle koostas ning kujundas Evald Okase lapselaps, maalikunstnik Mara Ljutjuk. Kondase Keskuse poolt olid valikutel abiks Mari Vallikivi ning Mare Hunt.