Eesti Energias töötav nooremprojekteerija meenutab, mida andis talle Noored Kooli projekti raames õpetajana töötamise kogemus
Ilja Šnitko on Noored Kooli vilistlane, kes täna töötab Eesti Energia võrguehituses nooremprojekteerijana. Ilja on lõpetanud Valga Vene gümnaasiumi kuldmedaliga ning omandanud kõrghariduse Tallinna Tehnikaülikoolis elektroenergeetika erialal. Lisaks on ta eelnevalt olnud Tallinna Vene Väitlusklubi nõukogu esimees.
Soov õpetajaks saada oli noormehel juba lapsena. “Hiljem soovid muutusid, ning ühel hetkel unustasin selle üldse ära.” Kuuldes Noored Kooli projektist, Ilja mälu värskenes. Noormees küsis nõu sõprade käest, kes programmis osalenud olid ja otsustas, et asi on proovimist väärt. Kandideerimise erinevatest voorudest osutus suurimaks väljakutseks eesti keel, kuna koolis õppis noormees vene keeles. Loomulikult oli ka väike pabin sees, kui auditooriumi ees õpetaja roll tuli võtta. Ilja ise usub, et kõige enam kasuks tuli talle aga just väitlemise kogemus, mis maandas esinemishirmu.
Ilja asus Tallinna Humanitaargümnaasiumis füüsikaõpetaja ametit pidama. “Need 2 aastat olid väga emotsionaalne aeg,” räägib noormees ja lisab, et nagu ikka, käisid õpetades rõõm ja mure käsikäes. Õpetades elas ta õpilaste saavutustele kaasa nii heas kui halvas. “Ma ei ole siiani eriti palju töökohti vahetanud, aga see oli väga emotsiooniderohke aeg,” meenutab endine õpetaja.
Murdepunkt õpetajana leidis Ilja jaoks aset siis, kui ta nägi, et õpilased hakkasid iseseisvalt töötama ja lisa küsima. Kui algselt oli õpetajal käskiv-karistav-kontrolliv roll, siis õige pea see muutus ja Iljast sai inspireerija-motiveerija. “Minu peamine ülesanne oli suunata õpilasi ning neile õige ots kätte näidata, et nad sealt ise edasi lahenduste suunas oskaksid liikuda,” meenutab Ilja, kuid möönab, et kahjuks ei jõudnud ta sellise õpetaja-õpilase suhteni kõikide õpilastega.
Kui rääkida sellest, mida andis programmis osalemine Iljale endale, vastab ta: “Õppisin kahe aasta jooksul palju: näiteks koostööd, oskust kuulata teisi, kuidas leida endas motivatsioon, kuidas planeerida ja palju muud.” Kõige olulisemaks saavutuseks peab Ilja seda, et oskab nüüd asju tähtsuse järjekorda seada ja natukene aega ka enda jaoks leida. “See on seotud sellega, et noor õpetaja töötab nädalas oluliselt üle 40 tunni. Lisaks tuleb Noored Kooli programmis osalejatel Tallinna ülikoolis 60 EAP mahus aineid läbida. Mina õppisin veel täiskoormusega Tallinna Tehnikaülikoolis. Seega tuli oma päevaplaan väga hoolikalt läbi mõelda,” teab noormees, et raiskamiseks aega lihtsalt ei ole.
Tänane töökoht pakub Iljale hulgaliselt arenemisvõimalusi ja just selle alaga kavatseb ta ennast ka lähitulevikus siduda.
Vaata veel: www.kaheaastaklubi.ee
Mis on Noored Kooli?
Noored Kooliprogramm loodi 2006. aastal Heateo Sihtasutuse ja Swedbanki poolt, eesmärgiga kasvatada Eestile edukate haridusteadlike noorte põlvkond, kes panustaks haridusse erinevatelt elualadelt.
Igal aastal valitakse tiheda konkursi abil välja 15-25 mittepedagoogilise hariduse ja varasema õpetamiskogemuseta ülikooliharidusega inimest, kes saadetakse kaheks aastaks mõnda Eestimaa kooli, kus noortest õpetajatest on enim puudus.
Osalejatele toimuvad koostöös Tallinna Ülikooliga koolitused, kus lisaks õpetamisoskustele, toetatakse ka nende liidrioskuste arengut.
Pärast kaht aastat jätkavad osalejad programmi vilistlastena, kas koolis või enda erialal töötamist suuremate haridusmuutuste loomise nimel — me vajame ka haridusteadlikke ärijuhte, ajakirjanikke, poliitikuid jne.
Programmi jooksul saadav intensiivne suhtlemiskogemus aitab kaasa mistahes töökohal ning on hinnatud ka 28 Teach for All’i (eri riikide Noored Kooli programme ühendav võrgustik) liikmesriigis üle maailma.