Audentese Erakoolis IB programmi järgi õppiv Greta (17) valis oma individuaalseks projektiks Keilas asuva SOS Lasteküla, kus käis noortele inglise keelt õpetamas ning koolitükkidega järele aitamas.

Miks just Keila SOS Lasteküla?
Ma valisin Keila SOS Lasteküla mitmel põhjusel — esiteks mulle väga meeldivad lapsed ja nendega tegelemine, teiseks asub see minu kodu lähedal ja olen alati mõelnud kuidas neile oma panust anda. Kolmandaks põhjuseks on minu hea inglise keele oskus — minu ema on ameeriklanna, mistõttu minu emakeel on inglise keel. Lisaks olin kuulnud, et seal käivad noored lastele näiteks matemaatikat ja füüsikat õpetamas ja konsultatsioone andmas. Inglise keelega järele aitajaid aga ei olnud ja seega oldi minu abist väga huvitatud.

Millised nägid välja inglise keele konsultatsioonid?
Kuigi mul ei olnud võimalik koostada mingisugust konkreetset õppekava, kuna aeg oli lühike ning lapsed erinevas vanuses ja erineval keeletasemel, loksus igal korral kõik iseenesest paika. Minu põhiline abi nendele noortele seisnes selles, et aitasin neil inglise keele kodutöödest paremini aru saada ning konsulteerisin ja nõustasin lapsi inglise keele kohta tekkinud küsimuste osas. Peamiselt vajati abi häälduses ning keele praktiseerimises.

Kokku käisin SOS Lastekülas inglise keelt õpetamas 12 korda, iga kord 1,5 tundi. Minu konsultatsioonides käis viis erinevat last, nendest kaks käisid pea iga kord. Nad olid väga tublid ja minu arvates arenes nende inglise keel ja aru saamine selle lühikese aja jooksul ikkagi märgatavalt.

Mida see kogemus Sulle õpetas?
Kui tagasi mõelda, mida see mulle andis, siis kindlasti parandas minu suhtlemisoskust eri vanuses ja taustaga noortega. Vähem tähtis ei ole ka see, et minu eesti keele oskus muutus oluliselt paremaks, kuna mõnel juhul ei osanud laps oma õppemuret mulle inglise keeles seletada ja siis pidime ka eesti keelt kasutama. Ka planeerimisoskus paranes, kuna pidin kõik oma tegemised väga detailselt dokumenteerima ja blogisse ülesse märkima.

Ma leian, et selline projekt või õppeaine, mis õpetab noori nägema peale iseenda ka ümbritsevat kogukonda ja ühiskonda on väga vajalik. Kuigi ma olen varasemalt käinud õpetamas ka pühapäevakoolis ning palju lastega tegelenud näitas SOS Lastekülas inglise keele õpetamine asju jälle uues perspektiivis. Mina soovitaks sellist kogemust küll kõigile — see tekitab endas hea tunde, aitab noortel enda ümber ehitatud kaitsekestast paremini väljuda ja teha tavapärastele õppetükkidele lisaks midagi põnevat väljaspool kooli ja kodu.

Keila SOS Lasteküla juhataja Indrek Juss:

Olime tegelikult Keila SOS Lastekülla otsimas “päris õpetajat”, kes aitaks lapsi inglise keeles, sest vajadus selle järele oli reaalselt olemas. Kui kuulsime Greta omaalgatuslikust soovist tulla meile veidikeseks appi, haarasime sellest võimalusest koheselt.

Greta tugevus on kindlasti see, et ta saavutab lastega kiiresti hea kontakti. Lisaks oli ta alati väga täpne ning tunnid sisukad.

Meie lapsed suhtusid väga hästi sellesse, et neid aitab noor, kes tegelikult päris õpetaja ei ole. Tundus, et see isegi tekitas lastes turvatunnet ja nad julgesid oma mõtteid vabamalt väljendada ja said Gretaga vahetuma kontakti, kui tavaõpetajaga.

Kindlasti oleme avatud sellisele vabatahtlikule abile ka tulevikus. Usun, et ka noored saavad sellisest vabatahtlikust tööst kasuliku ja rikastava elukogemuse.

Audentese Erakooli direktor Ahto Orav:

Tänapäeval on aina olulisem muuta õppimine huvitavaks ja kaasahaaravaks. Selleks, et mõtlevaid maailmakodanikke kasvatada peab tegema muudki, kui õpetama matemaatikat, füüsikat, inglise keelt jne. Rohkem tuleb noortele anda võimalusi diskussiooniks, praktiliseks käsitluseks, grupitööks, seminariks jms. Samuti iseseisvaks tööks — lugemine, uurimine ja järelduste tegemine.

Seetõttu ongi Audentese Erakoolis IB-õppeprogrammis väga olulisel kohal erinevad õpioskuste ained (nt. väitlusklubi, individuaalne projekt jne.), mis avardavad silmaringi ja panevad noori aru saama, et elu pole ainult must ja valge ning ei keerle ainult nende ümber. Teadmised on üks asi, kuid suhtumine ja väärtushinnangud on see, mis muudab inimese heaks kaaskodanikuks.

International Baccalaureate ehk IB on rahvusvaheline õppeprogramm, kus osaleb ligi 880 000 õpilast üle kogu maailma. Võõrkeelse IB õppe eesmärk on arendada noortest õpihimulised, teadlikud ja hoolivad inimesed, kes saavad edukalt edaspidises elus hakkama kõikjal maailmas. Diplomiõppesse astudes valivad õpilased kuus valikainet, millest kolme tuleb õppida kõrgemal tasemel ja kolme ainet standardtasemel. Lisaks tuleb kõigil õpilastele läbida kaks kohustuslikku üldainet CAS (Creativity, Action, Service) ja TOK (Theory of Knowledge) ning teha uurimustöö (Extended Essay). IB lõpudiplom võimaldab noortel astuda parimatesse maailma (sh ka tippülikoolid nagu Cambridge ja Oxford) ja Eesti ülikoolidesse.