MISA arenduskeskuse valdkonnajuhi Toivo Siku arvates annab käesoleva aasta esseekonkursi teema hea võimaluse erinevates vanustes noorel kaasa mõelda, kuidas ja millistes valdkondades saaksid just nemad Eesti elu edendamisse panustada. „Loodame õpilaste arvamuslugudes näha valdkondi, mille edendamise või muutmise vajadust nad hetkel kõige olulisemaks peavad, alates külakogukondade probleemidest kuni vabariigi ja rahvusvaheliste küsimusteni välja. Samuti usume, et tänu teema üle mõtisklemise, enese jaoks lahti kirjutamise saavad noored indu ka tegutsemiseks ning meil on juba lähitulevikus võimalus neid muutusi ka näha,“ kommenteeris Sikk.

Kahel esseekonkursil auhinnatud tööde autori, Saku Gümnaasiumi õpilase Hanna-Katrin Krestinovi sõnul on esseekonkursil osalemine suurepärane võimalus enese proovile panekuks. „Kirjutamine ergutab mõttetegevust ja etteantud teemade üle juurdlemine paneb mõtlema küsimuste üle, millest mõnikord elus lihtsalt mööda vaatad ning mida enese jaoks tähtsaks ei pea. Omi mõtteid paberile pannes õpib ka ennast ja ümbritsevat paremini tundma.“

MISA on koostöös Haridus- ja Teadusministeeriumiga õpilastele suunatud esseekonkursi korraldamas juba viiendat korda. Konkursil osalev arvamuslugu peab olema kuni 2 lehekülge pikk (3600 tähemärki). Essee tuleb saata e-posti aadressile essee@meis.ee, hiljemalt 28. oktoobril 2015. Esseele tuleb märkida oma nimi, kooli nimetus ja ka klassi või rühma number, samuti lisada oma kontakttelefoni number ning e-posti aadress.

Esseekonkursile laekunud tööde hindamine toimub alates sellest aastast kolmes kategoorias. Eraldi hinnatakse 7.– 9. klassi õpilaste, 10. – 12. klassi õpilaste ja kutseõppeasutuste õpilaste töid. Kõikides kategooriates antakse välja 1 esikoht, 2 teist ja 2 kolmandat kohta ning ergutusauhinnad. Varasemale neljale konkursile on kokku laekunud ligi 400 esseed. Käesoleva aasta parimaid esseede kirjutajaid tunnustatakse 21. jaanuaril 2016 Mustpeade Majas toimuval esseekonkursi ja kodanikupäeva viktoriinide parimate austamisüritusel. Kõigi auhinnatud õpilaste esseed avaldatakse ka trükises „Kuidas ning milles saaksid noored olla kasulikud Eesti ühiskonnale“.