TELEHUNT: "Kuuuurija" Maa atmosfäärist kaugemale ei jõudnud: tüli kui palju, aga saadet ennast polnud ollagi
Eile paisati fanfaaride saatel eetrisse ajakirjanik Katrin Lusti esimene autorisaade “Kuuuurija”, mis juba enne televaatajateni jõudmist põhjustas selles käsitletava sensitiivi Veet Mano teemal väga palju tüli. Publiku Telehunt otsustas end nimme kell 22:30 teleri ette istutada ja täpselt järele vaadata, mismoodi siis kuulsa sensitiivi “tõeline pale paljastatakse” ja nagu ikka — pettumus ei lasknud end kaua oodata.
Saade algas seniavaldamata kaadritega varalahkunud blogijast Kadri Luigest, kes 2013. aastal TV3 kaudu kuulsat selgeltnägijat endale appi palus — tol ajal Kadri saade eetrisse ei jõudnudki. Luik viidi kokku Manoga ja mees andis südamehaigele blogijale mõned näpunäited, millest enamus mingit sügavust või veenvust ei omanud. Näiteks soovitas Mano Kadril muuhulgas ka juustust loobuda ning nende kahe omavahelise kontakti pealiskaudsus paistis väga teravalt välja.
Saate edasine kulg kätkes autor Katrin Lusti hiilimist Veet Mano Hiiul asuvas majas, mille sekka oli aeg-ajalt monteeritud kaheldava kunstilise ja ajakirjandusliku väärtusega ületöödeldud videoklippe mererannal röökivast Kadri Luigest. Dramaatilisust lisas seegi, et kui Lust sensitiivi intervjueerima asus, tundis mees Kadri alles pildi pealt ära.
Suure ja põhjapaneva paljastusintervjuu asemel nägime teleekraanidel aga vaid mõnelauselisi katkendeid muidu pikemana tundunud intervjuust ning terve saatelõigu vältel üritas Lust erinevate karmide omadussõnadega rõhuda Mano "külmust" ja "ükskõiksust", tuues välja ka mehe kahe ettevõtte hiigelkasumid. Kuna intervjuust kedrati vaid üksikuid lauseid, needki tundusid kontekstist rämedalt välja rebitud olevat, ei saa isegi muidu verejanuline Telehunt saate promos lubatud karmi paljastusega kuidagi nõustuda — Telehunt mõistab, et Lust üritas lajatada kõva teemaga, mida Mano isik kahtlemata ka on, ent tulemus jäi väga kesiseks.
Tuues võrdluseks teisi meie ekraanidel jooksvaid autorisaateid, tahaks “Kuuuurijalt” autorlusetiitli küll ära võtta. Roald Johannson, kes ETV “Pealtnägijast” Kanal 2 tiimi hüppas, avab televaatajatele igal nädalal süvitsi mõnd päevakajalist või üldhariduslikult väärtuslikku teemat, teleguru Vahur Kersna aga valgustab tuntud eestlaste hingemaailma ka tavainimesele. Lust võttis ette kuulsa sensitiivi ning temaga kaudselt seotud olnud ja kahetsusväärselt noorelt lahkunud pooltuntud blogija ning asus teemat kurioosseks nimetades sellelt rammusat koort riisuma. Sealjuures jäeti surnud inimesest, kes enda kaitseks kuidagi enam välja astuda saa, ebaausalt rumal ja kerglane mulje.
Kui kõrvale jätta halb montaaž, uskumatult kaasahaaramatu hääletämbriga vahetekstide esitaja ning selgeltnägemise teemale äärmiselt pealiskaudne lähenemine, ei olnud ka saate teises pooles mitte midagi uut ega silmaringi avardavat. Tsoorus oleva kuulsa Triinu Baari tavaline peoõhtu mõjus kui hiljuti linastunud filmi “Päevad, mis ajasid segadusse” varjus sörkimine. Üllatusena ei tulnud ka laudadel tantsivad eestlased ning pidu nägi välja nagu täiesti tavaline kolmapäevak mõnes pealinna lokaalis.
Publiku Telehunt ei leia, et sõna “autorisaade” peaks nõnda kerglaselt loopima ning soovitab Lustil jääda nende liistude juurde, mida ta kõige paremini valdab — TV3 uudiste reportaažid ja Õhtulehte blogi.