10 animatsiooni, mis pole kohe kindlasti lastele vaatamiseks
Eelmise aasta "Vorstipidu" polnud esimene alla 16-aastastele keelatud animatsioon, kuigi see oli üks väheseid, mis teenis nii USA-s kui ka Euroopas laia kinolevi ning oli ka väga edukas nii kriitikute poolehoiu saamises kui ka kassaedu osas. Filmipubliku silmis tähendab animatsioon tavaliselt koheselt, et see on mõeldud lastele, kuid tegelikult see nii pole. Need filmid lihtsalt ei jõua suures osas meie kinodesse. Alljärgnevalt toon välja mõned parimad alla 16-aastastele keelatud filmid.
Eestis tähendab R-reiting seda, et film on alla 16-aastastele keelatud, aga USA-s ei lubata sellisel juhul vaatama mitte kedagi alla 17-aasta. Kaasas peab olema lapsevanem või ametlik eestkostja.
Viimase 20 aasta jooksul on laia kinolevi osaliseks saanud ainult väga vähesed alla 16-aastastele keelatud animatsioonid. Nende hulgas on näiteks "South Park: Bigger, Longer, & Uncut", "Team America: World Police" ja "Anomalisa". Ülejäänud kipuvad olema Jaapani animefilmid, mis on meile jõudnud festivalide, DVD koopiate või mõnel muul digitaalsel teel.
HOIATUS: Artiklis välja toodud klipid on häirivad ja sisaldavad väga solvavat teksti.
1. "South Park: Bigger, Longer, & Uncut"
Trey Parkeri ja Matt Stone'i seriaal "South Park" ei tohiks olla võõras mitte kellegi jaoks. See satiiriline ja ülimalt ropp lugu South Parki väikelinna laste igapäevasest sekeldusest jõudis täispika filmi kujul samade autorite mahitusel kinodesse 1999. aastal ning hakkas kohe ka rekordeid purustama - filmist sai kõige enimteeninud alla 16-aastastele keelatud film.
2. "Team America: World Police"
"South Parki" loojad Trey Parker ja Matt Stone naasesid 5 aastat hiljem roppustega lausa üle piiri läinud nukufilmiga "Team America: World Police". Film oleks äärepealt saanud hoopis NC-17 reitingu (alla 18-aastastele keelatud), kuid filmitegijad olid valmis loobuma väga räigetest seksistseenidest, et nende loodut ka nooremad näha saaksid
3. "Batman: The Killing Joke"
Esimene Batmani film, mida keelati alla 16-aastastel vaadata. Mis saab olla superkangelasefilmis nii hirmsat? Film põhineb legendaarse Alan Moore'i samanimelisel graafilisel novellil ja see lugu ei hoia midagi tagasi - filmis vihjatakse näiteks, et Batgirl/Barbara Gordon vägistatakse Jokkeri poolt.
Charlie Kaufmani stop-motion tehnikas loodud tragikomöödia on masendav reis läbi üksiku klienditeenindaja elu, kes näeb kõiki inimesi enda ümber ühesugustena. "Anomalisa" on esimene R-reitinguga animatsioon, mis kandideeris Oscaritel parima animatsiooni kategoorias.
See animeeritud dokumentaalfilm vaatleb režissööri mälestusi sõdurielust 1982. aasta Liibanoni sõja ajal. "Waltz With Bashir" pole kerge film, see raputab läbi ja näitab sõja tegelikku olemust läbi filmilike visuaalsete vahendite, kuid ei ilusta ega ülista seda.
1988. aasta düstoopilise maailmanägemusega "Akira" on animefännide hulgas ikooni staatuses. Suures osas tänu "Akira" populaarsusele avastas USA kinopublik Jaapani anime. Seda loetakse üheks parimaks anime - ja ulmefilmiks läbi aegade. Alla 16-aastastele on film keelatud väga graafilise vägivalla ja mõnede paljastavate kaadrite kasutamise eest.
Varalahkunud Satoshi Koni üks parimaid filme "Paprika" on oma ideede poolest suureks eeskujuks Christopher Nolani filmile "Algus" ("Inception"). Filmi peategelane liigub läbi inimeste unenägude ja just nende hirmutavate unenäoliste nägemuste pärast, kus kõik on lubatud, teenis film ka karmi reitingu.
Selles 2000. aasta suurepärases animefilmis asuvad kaks tänavalast võitlusse linna kontrollida üritavate yakuzadega. Värvikirevale visuaalile vaatamata pole see kindlasti lastele. Film kasutab julgelt ära vägivaldseid, häirivaid ja seksuaalseid toone, et näidata linna tõelist palet.
Satoshi Koni filmi peetakse Darren Aronofsky "Musta luige" ("Black Swan") eeskujuks. Mõlemas on peategelaseks naine, kes on valmis kuulsuse ja perfektsuse saavutamise nimel ületama kõik piirid.
"Matrixi" filmidele eeskujuks olnud legendaarne "Ghost in the Shell" ei tunne USA vanusepiiranguid. Need visatakse aknast välja ning film näitab suurepäraselt, et animatsiooniga saab jutustada väga tõsiseid lugusid.