1. "Blade Runner" (1982)

Lugu leiab aset lähitulevikus 2019. aastal düstoopilises Los Angeleses. Selles tulevikunägemuses toodab Tyrell Corporation geneetiliselt arendatud orgaanilisi roboteid Replicante, kes teevad firma hüvanguks tööd kohtades, kus inimese eluiga kiiresti lüheneks või kus pole inimesel koha toksilise keskonna tõttu lihtsalt võimalik töötada. Loo peategelaseks on endine Blade Runner Rick Deckard (Harrison Ford). Tema tööks oli oma ametipostidelt jalga lasknud või loojatele vastu hakanud Replicante jälitada ja nad erru (Retirement) saata ehk tappa. Kui grupp Replicante põgeneb kaevanduspiirkonnast, saadetakse nende kannule erust ära kutsutud Deckard.

6. oktoobril linastub ka "Blade Runneri" järg "Blade Runner 2048".

2. "Matrix" (1999)

On olemas kaks reaalsust: see, milles me päevast päeva elame, ja teine, mis asub selle taga. Üks on illusioon, teine on Matrix. Neo (Keanu Reeves) otsib tõde Matrixi kohta, millest ta on kuulnud vaid arglikke sosinaid ja kuulujutte. See on midagi salapärast ja ohtlikku ning Neo on kindel, et see kontrollib kõigi inimeste elusid. Ta usub, et Morpheus (Laurence Fishburne), keda peetakse kõige ohtlikumaks meheks maailmas, on just see, kes suudaks anda vastuse küsimusele: mis on Matrix? Ühel õhtul võtab Neoga ühendust Trinity (Carrie-Anne Moss), kes juhatab ta uude ja põnevasse maailma. Maailma, kus varitsevad lugematud ohud, sest on olemas neid, kes püüavad Matrixi saladust iga hinna eest kaitsta. Eriti ohtlikuks vastaseks on agent Smith (Hugo Weaving), halastamatu verekoer, kelle meetodid on sama jubedad kui tema poolt varjatav saladus. Neo, Morpheus ja Trinity alustavad sellegipoolest võitlust, kuna neil pole lihtsalt muud võimalust.

“Matrixi” triloogia oli omal ajal tõeliselt teedrajav, ülimalt originaalne ja seninägematute eriefektidega täidetud sci-fi action-saaga, mille stsenaristideks ja lavastajateks olid vennad Larry ja Andy Wachowski. Peaosades Keanu Reeves, Laurence Fishburne, Carrie-Anne Moss, Joe Pantoliano, Hugo Weaving ja paljud teised. Filmide rohked võitlusstseenid muudab tavalisest tunduvalt elavamaks ja ehtsamaks Hongkongi tippkoreograafi Yuen Wo-Pingi ja tema meeskonna töö, mille tulemusel sooritavad näitlejad suurema osa oma trikkidest ise.

3. "RoboCop" (1987)

Kaks Oscarit võitnud ulmemärulis tapetakse politseinik Alex (Peter Weller), kes äratatakse taas ellu kurjategijate hirmuna - tema uueks nimeks on RoboCop.

4. "Ghost in the Shell" (1995)

Jaapanist pärinev “Ghost in the Shell” meediafrantsiis on 90ndatest alates olnud vaga mõjukas: alguparane Masamune Shirow manga ja legendaarse Mamoru Oshii 1995. aasta anime on nii Jaapani kui ka lääne filme mõjutanud juba aastakümneid. Anime suurim mõju avaldus 1999. aasta revolutsioonilisele ulmefilmile “Matrix”, selle maailma laienduseks loodud lühifilmide kogumikule "Animatrix" ning muidugi ka ülejäänud seeriale. Kui vendade Wachowskite film mugandas animes esitatud ideid tehnoloogia ja inimhinge sulandumisest ainult nii palju, et muuta neid enda omaks, siis visuaalsed laenud olid otsesemad: mitmed “Matrixi” ikoonilised stseenid on otse animest filmikeelde üle tõstetud.

5. "Ghost in the Shell 2: Innocence (2004)

Teise osa peategelaseks on Major Kusanagi partner Batou, kes asub koos inimesest partneriga nimega Togusa uurima salapärast mõrvaseeriat. Mitmed seksirobotid on tapnud oma omanikud ning kuna neid juhtumeid on esinenud nii palju, kardetakse, et tulemas on robotite ülestõus.

6. "Lucy" (2014)

Scarlett Johansson mängib nimiosa Luc Bessoni uues märulipõnevikus LUCY. Film esitab küsimuse, milleks oleks inimene suuteline, kui oskaks kasutada tavapärase 10% asemel 100% oma ajumahust?

Noor ja muretu üliõpilane Lucy leiab end juhuse tahtel allmaailma hämarate tehingute keskelt narkomuulana. Vägisi peidetakse tema kehasse pakk tugevat sünteetilist kemikaali, mille lekkimise tagajärjel suudab Lucy aga olukorra ootamatult enda kasuks pöörata. Temast saab halastamatu võitleja, kes väljub tavapärase inimloogika raamidest. Lucy hakkab maailma järk-järgult uut moodi tajuma ning on aina tugevnevate üliinimlike võimete abil suuteline kogu end ümbritsevat mõjutama...

Vaata ka "Lucy" režissöör Luc Bessoni uue filmi "Valerian ja tuhande plandeedi linn" treilerit.

7. "Mina, robot" (2004)

2035. aastal on inimesed on muutunud robotitest sõltuvateks. Kui aga robotite arendusprogrammi ja neid vaos hoidvad reeglid loonud juht (James Cromwell) tapetakse, leiab detektiiv (Will Smith), et ainuke kahtlusalune on robot, kes olemasolevate reeglite kohaselt pole võimeline inimest tapma.

8. "Kao ära" (2017)

"Kao ära" ei tohiks esmapilgul siin nimekirjas ollagi, kuid uskuge või mitte, selles väikses õudusfilmis on ulmet täpselt piisavas koguses. Film puudutab mõnes mõttes "Hing anumale" väga sarnaseid teemasid.

"Mitmekihiline, tugeva sotsiaalse sõnumiga eneseteadlik žanrihübriid, on satiiriline teos, mis esitleb passiivset rassismi ja sellest tulenevat paranoiat kui kahesuunalist tänavat, kus kõik liiklejad on peagi laupkokkupõrkes hukkumas. Hetkel ei suuda meenutada ühtegi muud filmi, mis suudaks “Get Out” stiilipuhtale poliitkorrektsust eiravale sotsiaalsele kriitikale konkurentsi pakkuda. Peele’i nägemus lavastajana on enneolematult selge ja tugeva sõnumiga. Eugeenika, rassipoliitika ja publiku peidetud eelarvamused loovad ootamatult meistriteose, millest võibki rääkima jääda." - nii kiitis filmi Raiko Puust. Loe pikemalt Raiko arvustusest ning heida pilk peale ka artiklile, kus Raiko selgitab, miks on "Kao ära" sedavõrd hea.

9. "Appleseed: Ex Machina" (2007)

Masamune Shirow (ka "Ghost in the Shell" manga autor) paljukiidetud mangal põhineva mitmeosalise seeria teise filmi põhiidee tiirleb inimkonda ohustavate ilmingute ümber, kuid kõige ohtlikum ongi inimkond ja inimloomus ise. Viha toob sõja, arusaamatus vägivalla ja kättemaks paneb kannatama ka kõige kaudsemalt asjaga seotud olnud inimesed. Kuidas aga maha suruda inimloomust? "Appleseedi" lahendus on Bioroidid, kes näevad välja ja käituvad nagu inimesed, kuid tegelikult on nad geneetiliselt muundatud nukud, kes ei kanna endas kergesti maailma peale vallanduvaid emotsioone. Bioroidid ei tunne seda, mida inimesed ja seetõttu lahendatakse iga konflikt lähtudes ratsionaalsest mõtlemisest, mida ei varjuta emotsioonide üleküllus. Bioroidid elavad nagu utoopilise linna Olümpuse elanikud - käivad tööl ja juhivad igapäevast elu. Seda muidugi hetkeni, mil rahu saabub ohustama uus vaenlane.

Deunan Knute ja Briareos töötavad endiselt niigi murenevat ühiskonda kontrollida püüdvas ESWAT-is. Briareros on lahingus vigastada saanud sõdur, kelle keha asendati lahinguvalmis androidi omaga ja seetõttu on tal politseis lausa hindamatu väärtus. Kui esimene osa käsitles parema tuleviku nimel ohverduste tegemist või enda muutmist, siis teine osa kaldub pigem vähemuste ehk antud juhul androidide probleemidesse, mida rõhutavad nendesuguste poolt korda pandud terroriaktid.

10. "Ex Machina" (2014)

Andeka briti kirjaniku ja stsenaristi Alex Garlandi („The Beach“, „28 Days Later“) pingest särisev ja ülistiilsest esteetikast tulvil režissööridebüüt EX_MACHINA räägib sellest, millega üksildased geeniused oma salalaborites tegeleda võivad.

Maailma suurimas internetifirmas töötav 26-aastane Caleb (Domnhall Gleeson) võidab firmasisesel konkursil võimaluse veeta nädalake oma ekstsentrilise ülemuse, maailma vägevaima tehnoloogiamoguli Nathani (Oscar Isaac) ürglooduse rüpes asuvas ultramodernses eraklas. Kohale jõudes selgub, et Caleb on valitud osalema ebatavalisse eksperimenti, kus tema roll on anda hinnang kauni robotneiu Ava (Alicia Vikander) tehisintellektile. Millised on emotsioone mõistva ja tajuva tehisolendi instinktid? Milleks ta oma baastungide järgimiseks suuteline on? Mida tähendab inimlikkus?

Domhnall Gleeson („About Time“) ja Oscar Isaac („Inside Llewyn Davis“) kehastavad kaht printsipiaalselt vastassuunalist tegelast, kellest üks tahab piire nihutada ja konflikte provotseerida ning teine on harjunud piire tõmbama ja probleeme lahendama.