NUPUTAMIST | Vaata, millist ülesannet pidid lahendama Eesti noored rahvusvahelisel füüsikaolümpiaadil
Rahvusvaheliselt füüsikaolümpiaadilt, mis toimus 16.-24. juulil Indoneesias, Yogyakartas, tuldi Eestisse kuld ja kaks pronksmedalit. Tutvu ülesandega, millest Eesti noortel jagu saada tuli! Kas sina saaksid hakkama?
Kliki ülesandel, et näha suuremalt!
Tallinna reaalkooli õpilane Taavet Kalda võitis kuldmedali. Kaarel Kivisalu Tallinna reaalkoolist ning Konstantin Dukatš Narva keeltelütseumist tõid koju pronksised autasud. Hugo Treffneri gümnaasiumi õpilane Eva-Maria Tõnson teenis välja aukirja.
Rahvusvahelisel füüsikaolümpiaadil tulid nädalaks kokku maailma parimad õpilastest ainetundjad – igast riigist kuni viis õpilast. Ülesandeid lahendati kahel päeval: ühel oli eksperimendi- ja teisel teooriavoor.
Teooriavoorus uurisid õpilased võõrustajariigile kohaselt maavärinate, vulkaanide ja tsunamide temaatikat. Lisaks tegeleti kaasaegse füüsika küsimustega: näiteks uuriti, kuidas saab galaktikate vaatlusandmete põhjal järeldada tumeaine olemasolu Universumis, analüüsiti Universumi paisumist ja seda selgitavaid kaasaegseid inflatsioonimudeleid. Eksperimentaalülesandes uuriti laserkiire murdumise abil soolalahuse difusiooni ning magnetlõksus leviteeriva grafiiditüki võnkumise abil vaadeldi nii aine omadusi kui ka seadme kasutamist näiteks seismomeetrina.
Võistlusest võttis osa kokku 394 õpilast 86 riigist. Eesti võistkonda kuulusid:
Taavet Kalda, Tallinna reaalkool, 12. klass
Kaarel Kivisalu, Tallinna reaalkool, 9. klass
Eva-Maria Tõnson, Hugo Treffneri gümnaasium, 12. klass
Konstantin Dukatš, Narva keeltelütseum, 9. klass
Roman Oleinik, Narva Pähklimäe gümnaasium, 11. klass
Võistkonna mentori Mihkel Kree sõnul suutsid Eesti võistlejad end võimetekohasel realiseerida: "Võib öelda, et Taavetilt kuldmedalit isegi salamisi ootasime, see on ilus täiendus tema varasematele kuldmedalitele 2015. aasta rahvusvaheliselt füüsikaolümpiaadilt ja tänavuselt Euroopa füüsikaolümpiaadilt. Soovin aga eriti esile tõsta alles 9. klassi lõpetanud Kaarli ja Konstantini tulemusi. Selle taga on kahtlemata õpilaste hea koostöö oma õpetajatega, ent kahtlustan, et meie õpilaste headel eksperimendioskustel võib olla seos eksperimentaalsetelt Euroopa loodusteaduste ja rahvusvahelise loodusteaduste olümpiaadidelt saadud kogemustega," sõnab Kree.