Uus BMW 1. seeria kupee ja M-pakett – mitte päris M1, kuid ega palju puudu ka ei ole! Siivsa välise ilu taga on peidus vapustavas koguses sisemist ilu!

Alates 3. seeriast kuni 6-ndani on BMW oma elukaid nuumanud M-tähiseni välja.  Kuulukse, et varsti näeb ehk ilmavalgust suisa X5 M-variant. Aga uue 1. seeria kupee puhul oletan ma küll, et M-varianti ei tule. Põhjus lihtne: see peaks ju siis kandma nime M1, aga nüüdseks on juba kõikjal autoajakirjanduses ilutsenud tulevane R8 purustaja, hommaaž selle 1970-ndate lõpu superauto M1 30. aasta juubeliks - uus ja ulmeline BMW M1 Hommage. Seega, meil on täna sõita nimeta jäänud BMW 1. seeria M-kupee, mis oleks kindlasti saanud oma passi tiitli M1, kui poleks olnud eespool kirjeldatud ambitsioone.
Kuna too suur M1 jõuab tänavatele alles 2011. aastal, siis mängime täna väikese M1-ga sõitmist. 1. seeria kupee on kõikjal, välja arvatud tagaosa välisküljel ja mootoril, tähistatud M-iga. Nii velgedel, uksepakul kui ka sportroolil ilutseb M-täht. See tähendab, et isendile on lisatud M-pakett, mis väljendub sportroolis, efektsemates velgedes, sportlikumas vedrustuse seades ja spoileriringis. Ning tsiteerides üht vana laulusalmi: "ja see on selleks väga hea", et välisel vaatlusel mõjuda üliahvatlevalt. Uus 1. seeria kupee on kaunis. Üldpildis jääb häirima ehk vaid liigselt esiletükkivad, liiga suured esilaternate kogumid. Kuid kui heita pilk M1-st veelgi kaugemasse minevikku, siis võime näha, et 1. seeria kupee on oma kujustuses taas kord hommaaž 1960-ndate väikesele BMW-le: 1800-le, 2000-le, kuid eeskätt muidugi kurikuulsale 2002-le. Sellest tagasivaatest võib leida üllatavalt palju sarnasusi ja väga meeldivat, peenekoelist retrot. Ja seda isegi kabiinis: armatuurlauas ja roolirattas. #end#
BMW 1. seeria on oma trapetsikujulise kabiiniga sedavõrd kaunis, nagu oleks auto neljaukselisest sedaanist edasi aretatud. Tagatuled on minu jaoks eht-bee-emm-veelikult kaunid, peenetriibulised LED-id. Pidurituled süttivad kaheastmeliselt, hindavad pidurdusjõudu. Kui tavaolukorras pedaali puudutate, süttib põhielement, aga äkkpidurdusel kogu pidurituli. Ja see efekt on tagapool sõitjatele kindlasti vaistlikult mõistetav. Kui juba jutuks tuli, siis on ka esimesed tuled adaptiivsed, reageerivad suunatulehoova kasutamisele ja rooli keeramisele. Kabiin on juba 1. seeriast tuttav. Värsked tulijad on väga vingelt mõjuv must lagi ja antiikmööblit meenutavalt pruun nahksisu. Istmete sättimise süsteem käib manuaalselt, lisaks saab ka istmepatja alt keskelt pikemaks venitada. Ülitõhusat külgtuge pakkuva seljatoe "kõrvu" saab liigutada elektrilise surina saatel, kiiretes kurvides võib ennast lausa istmesse kinni klammerdada. Kiiretes kurvides tõmbuvad ka turvavööd iseenesest pingule ning tunnete end tõesti kui vigurlendur - kindlalt paigas ja valmis G-jõududega rinda pistma. Seda, kui hästi BMW turvaelektroonika reageerib, tunnete juba enne kurvideni jõudmist, korraliku paigaltminekugi puhul, kuigi tegelikult on see hämmastava kiirusega reaktsioon ja täpselt õigel määral tööle rakenduvad pingutid mõeldud ikka hädaolukorraks ja siis lisandub ka kuuest turvapadjast koosnev turvasüsteem. Ka suure kokkupõrke korral on kupee ülijäik kere järeleandmatu, kuid auto on tubli väiksemategi müksude korral - kaitserauad summutavad alla 4 km/h kiirusel tulevad löögid nii, et kere jääb kahjustamata.
Aga nüüd on aeg vaadata auto - mis juba on võitnud minu südame - südamesse. Uus 123d on maailma esimene varieeruva kaksikturboga neljasilindriline diiselmootor ja ta on rahvusvahelisel aasta mootori auhinnakonkursil juba ka pärjatud kui parim uus mootor 2008! Kaht eri suurusega turboülelaadurit kasutatakse järjestikku ja need annavad lisavõimsust kogu pöörlemissageduse vahemikus. Väikestel pööretel töötab ainult väike turboülelaadur. See on kolmanda põlvkonna ühisanumsissepritse diiselmootor ja annab erakordse võimsuse - 204 hobujõudu. Samas kaasneb sellega üliväike kütusekulu. Alumiinimumist mootoriplokk hoiab kokku 20 kg auto kaalust. Täna on meil menüüs kuuekäiguline automaatkäigukast koos labadega rooli taga. Aga ka iseeneslik automaatika tagab sujuva sõidu hea reageerimiskiirusega käiguvahetusega - kohese võimsusega paigaltvõtul (kusjuures kontrollsüsteemgi lubab tagarataste alt korraks väikest vilet) - ning samuti väikese kütusekulu kõrgetel pööretel. Tulles veelkord tagarataste juurde, siis tänase M-paketi puhul on need mõõdus 245/35 R18 Runflat ning on laiemad kui esirataste 215/40 R18, ja väga erutavalt paljastavate kodaratega. Kogu piduriketaste-supportite ilu on näha ning liikuma hakates annavad need M-veljed efekti, nagu polekski enam üldse kodaraid.
Lustisime täna ühes vähekasutatavas S-kurvis ja siin oli tunda nii ideaalset juhitavust tagava ideaalse kaalujaotuse, alumiiniumist esisilla, muutuva ülekandega aktiivse roolivõimenduse kui ka mitmikhoob-tagavedrustuse ja tagaveo eeliseid kõikide konkurentide ees. Ja omas klassis sedavõrd pikk teljevahe!
Nii ongi, nagu nad ütlevad - sõidurõõm! Ja veel kord sõidurõõm! Tuleviku sportkupeeks nimetatu teeb juba praegu haruldaselt täpseid kurve ka natuke liiga suurel kiirusel ja eks seda ikka tänu oma imeheale südamele! Sisemine ilu on ikka väga tähtis, loomulikult! 
Raivo E. Tamm
+  Kaunis disain, meeldiv lisa M-paketi näol. Maailma parim mootor.
-  Taga vaid kaks istet ja sealgi päris kitsas. Jõhker hinnaklass.