Kui Eesti teede ja tänavate karmide olude tõttu oleme kord juba maasturi-inimesed, siis miks ka meie karmile merele minna mitte pigem Vahemere äärde sobivate sihvakaid kiirpaate meenutavate aluste, vaid põhjamaal loodud aastaringseks kasutamiseks mõeldud tõsise laevaga!

 
Siin ta on, Eestis! Korraliku avamereklassiga ja isegi jääklassiga justkui meie merre loodud MINOR SB Offshore 31. Ja mis mulle meeldib - see laevuke näeb hoopis teistmoodi välja kui juba Eesti sadamais domineerima hakanud sihvakate ninadega iludused. Tegu on Soomes käsitsi toodetud avamere-alusega, mida valmistatakse kolmandat põlve tegutsevas perefirmas Ab Sarins Batar OY.
Kõik sai alguse 1962. aastal, kui Edy Sarins alustas paadimeistri karjääri oma isa juures puidust paate ehitades. Firma loodi aga juba 1967. aastal. Puitpaatide äri läks küll edukalt, kuid kuna tahtmised ja võimalused aina kasvasid, võeti kasutusele klaasplast, ja esimesena ka veel tugevdatud plast - uuendus, mis on jäänud Minori-nimeliste paatide kaubamärgiks tänapäevani. Kui algul valmistati sõudepaate, siis Minor 650 oli aastal 1976 esimese sisemootoriga paadina ka Skandinaavias esimene ahtrikabiiniga klaasplastpaat ja mõeldud aastaringseks kasutamiseks. 1978. aastal tuli järgmise uuendusena «walkaround» Minor 700 - kaater, kus kõrgema serva varjus saab turvaliselt ringiratast ümber kabiini kõndida.
 
Naistele ei meeldi  
Aastal 1988 nägi ilmavalgust Minor 28 Columbus, mille tuuleklaas oli ette kallutatud ehk negatiivse nurga all. See iseärasus on siiani iseloomulik kõikidele Minori paatidele. Minorite maaletooja, teleprodutsent Raivo Suviste naljatleb, et just selle tunnuse pärast ei meeldi naisterahvastele Minorid nii nagu need voolujoonelised, kiirpaate meenutavad kaatrid. Aga meestele just meeldib! Küllap ka selle pärast, et suure laeva kaptenisilla aknaid meenutav kabiin on selge märk tõelise B ehk Offshore'i kategooria kohta. Praegu valmistatavaist kaheksast eri suurusega kaatrist ongi mainitud kategooria kõigil peale pesamuna Minor 21 WR, mis kuulub C ehk Innshore'i kategooriasse.
#end#
Saksamaa on need võimekad avamere-alused valinud lausa oma politsei laevastikku.
Eks ikka selle tõttu, et laevuke on merel kindel - nagu maasturidki -, ja seda tänu sellele, et kere on täidetud ja vaikne ning kasutusvalmis ka kahele 225-300hobujõulisele mootorile. Meie proovitud Minori 31 jalga pikk maastur on küll üheainsa, 370hobujõulise Volvo Penta Dual Propi mootoriga, kuid juba ette rutates võin vaid kiidusõnu jagada: see mootor on täiesti piisav ja topeltpropelleri süsteemis ei tööta teineteise otsas eri pidi ringi käivad tiivikud mitte teineteisele vastu, vaid aitavad koos viia paati eriti ökonoomselt ja suurepärase juhitavusega edasi. Või ka tagasi...
 
Mugavused on olemas  
Sõiduki välimusest juba rääkisin - see on eriline. Aga sisemus on täpselt selline, mida merel vaja, ei mingit luksust, kuid kõik mugavused on olemas. Allkorrusel on kaks hubast kajutit, magada saab aga ka ülal, kus on U-kujuline diivan pöörleval jalal lauakesega. Kõikide mugavuste alla kuulub loomulikult kööginurk kraanikausi ja pliidiga, külmik ning WC koos sealsest kraanist välja tõmmatava dušisegistiga. Värske vee paak on 100-liitrine, septitank 45-liitrine. Kui vedelikud välja lasta, on laev ka talvekindel. Loomulikult pole tal jäälõhkujakere, kuid jääklassiga küll. Kui meestele meeldib «walkaround» paat ehk põhjusel, et sellelt on väga mugav kala püüda, siis naistele võiks alus meelepärane olla põhjusel, et mitme magamiskohaga laevas on lastelgi ohutu ringi liikuda! Kabiini katus on suures osas avatav ja nimetatud lausa päikesekatuseks, nii et ilusa ilmaga on ka kogu kambüüs merepäikest ja meretuult täis!
 
Hea juhitavusega  
Kuid SB Minori paatide müüjad usuvad, et inimene peab rooliratta taha minema, et tunda erinevust, kui tal vähegi teiste kaatritega kogemusi on. Ja seda te roolis kohe tunnetegi: hea juhitavus, kindlus ja isegi ühe mootoriga 5,1-tonnise tühimassiga paadi minekus on sellist jõudu, nagu oleksite hoopis Virtsu-Kuivastu praami kaptenisillal rooli hoidmas!
Meie läheme merele Pärnust, kuulsate muulide vahelt ikka väga aeglaselt, sest kui nende varjust välja saame, on meil täisvaardis taga selline vahumeri ja lained nagu Soome suunduvatel tiiburitel ning muulid oleks ennist kindlasti põrutada saanud... Ilmaga meil veab - väljume päikeses väikese lainetusega ja viie inimesega pardal ning liigume kataloogis pakutud matkakiirusel 30 sõlme nagu kulda. Aga pärast Sorgut, enne Manijat leiame peegelsileda vee ja õige pea saame juba nautida maksimumilähedast 35 sõlme (63 km/h). Siin teeme ka sügavaid kurve lausa nagu Jet Skiga - alus on väga võimekas ja hästi stabiilne! Pardaarvuti salvestab kõik meie viirangud ning kui järgmine kord sisestaksin Pärnust autopiloodile uuesti Kihnu kursi, teeks kaater juba ise kõik minu tänased kurvitamised järele. Kuigi peale autopiloodi võib sõita ka radari järgi, meeldib mulle siiski piloodi täpsusega kurssi hoida käsitsi ja saan ka oma nimekaimult kiidusõnu kuulda, kuna tema kalduvat manuaalrežiimis küll suures jutuhoos alati kursilt kõrvale. 30-40sõlmelise kiiruse juures käib see loomulikult imekähku!
Kihnu juurest tagasi pöörates saame vihma ja laine kerkib mitmekordseks ning vaid hirmuga võime oletada, kui vaevaliseks oleks nüüd ilusa päeva lõpp kujunenud, kui meil poleks olnud Minor Offshore 31... Ilus demonstratsioon ilmastikukindluse kohta. Ja paljukest meil siis siin Põhjalahe kohinas seda sillerdavat ja siledat vett on... Siin on meile nüüd aga laev, mis on loodud kestma põlvi. Ja ka tänu oma väikesele kütusekulule on töökindluse ja vastupidavuse näitajaks samuti ka Minori jääkväärtus, aastategi pärast ei ole nende hind esmaostu hinnast oluliselt vähenenud. Tere tulemast meie karmi kliimasse!
 
+ Võimas, merekindel, aastaringne, eriline.
-- Kurb, et naistele väga ei meeldi...
Järeldus: Tõsine riist!