Uus Ford Focus RS mõjub täieliku mustkunstniku kübaratrikina keset muud autotööstust ja pakutavaid sõidukogemusi!

Tegelikult on ju sellise pookuse tulek täiesti loogiline Fordi neljakümneaastase eriseeria RS evolutsiooni järel, mida on pidevalt täiustatud ralliradadelt ja auhinnaliste kohtade pjedestaalidelt saadud kogemustega.
1968. aastal tootmisse jõudnud Ford Escort sai endale kõrvale RS eriseeria aastal 1970 Ford Escort RS 1600-ga ja sealt algasidki kohe ka tolle masina imeteod ralliradadel, eelkõige tänu «lendavatele soomlastele». Samal aastal sai alguse ralliäss Hannu Mikkola suurte võitude rida. Tol aastal pakuti välja ka Ford Capri RS 2600 variant. Järgmise, RS 1800-ga astus lavale juba järgmine suurkuju, Ari Vatanen. Teise põlve Escorti eri mootoritega RS-e toodeti aastatel 1975-80. Vahepeal pakuti välja ka täiesti teisest maailmast Ford RS 200, hiljem ärakeelatud B-grupi ralliauto variant. Tootmises 1984-86. B-grupp oli eriti võimsate ja eriti kiirete ralliautode kategooria, kus ei jäänud paraku tulemata ka fataalsed õnnetused. Kindlasti sai määravaks ühe «lendava» soomlase, Henri Toivoneni surm 1986. aastal, ja siis oligi vaid neli aastat kestnud rallifännide mällu sööbinud uljas periood läbi. Kuid Fordi RS-seeria kogus aina populaarsust.
 
Musta looriga daam
Kui esimest põlvkonda toodeti 947 eksemplari, siis aastail 1984-90 RS Turbot juba 8604 tükki ja vahepeal veel Ford Sierrat, mis on juba ka teise vabariigi aegses Eestis tänavapildis laialt levinud, RS-varianti aastail 1986-92 lausa 30 932 autot! Vahepeal, 1992. aastal pakuti välja ka Ford Fiesta RS Turbo, aga viimase Escorti, Mark VI RS-i tootmine lõppes 1996. aastal ning siis tuligi juba pikem paus sellesse vaimustavasse gradatsiooni, kuni Fordi uue mudeli, Focuse RS-ini, mida pakuti alates 2002. aastast 4501 eksemplari aastas.
#end#
Tänane RS on aga Focuse teise põlvkonna, face-lifti läbi teinud Mark II tippvariant ja planeeritud on teda tootmisliinidelt maha veeretada kaheksa tuhande jagu. See WRC mudel, millega järjekordsed lendavad sommid praegu maailmameistrivõistlustel ilma teevad, on väljanägemiselt veel facelifti-eelne Focus Mk II ja sellise väljanägemisega RSi tootmises ei olnud. Seega, uus RS on meieni jõudnud taas üle kuueaastase pausi, kuid see paus ei ole küll kuidagi asjale kahjuks tulnud. Meie ees on auto, mille puhul pole üldse võimalik miinuseid ega ebameeldivusi leida! Alustades juba sellest, et Focuse teine põlvkond on tunduvalt kaunim kui esimene, on aasta tagasi läbi viidud kosmeetiline mudeliuuendus aina ilu juurde toonud. Uue Ford Mondeo juurest alanud nn Fordi kineetiline disainikeel mängib kaunikõlaliselt ka uue Focuse peal, kuid uue RS-i puhul lisanduvad sellele veel otse WRC ralliautolt üle kantud elemendid.
Eestvaates on väga palju musta võret, ka esilaternate alla on
lisandunud looritatud avad ja kokkuvõttes tekib tunne, et uus RS ongi eestvaates kui musta looriga daam, kes tõesti võib vaid kaastunnet avaldada teiste autode soorituste üle. Ka teiste iluponnistustele võib Focus kaasa tunda. Auto on sedavõrd proportsionaalne ja iga nurga alt vaimustavat disainikunsti-naudingut pakkuv. Kõikvõimalikud õhuvõtuavad ja laiendused, spetsiaalsed 19tollised veljed madalaprofiilsete rehvidega ning suur antitiib katusel mõjuvad kui koheselt stardivalmis WRC ralliauto elemendid. Kohati isegi kerge heiastusena midagi ärakeelatud B-kategooria ralliautode kujustusest.
 
Kindel rool
Nii nagu väliskuju baasiks on Focus ST, jätkub sama ka salongis. Kogu armatuurlaud, samuti selle keskelt välja piiluvad rõhumeetrite sihverplaadid on üle kantud ST-lt, kuid mõjuvad just RS-is ainuomastena. Rool on sama lõikega, mis ST-l, ainult kummaline on suure labidana mõjuv raadio juhtpult selle vasakul tagaküljel. Vingelt mõjub must lagi meie toal. Aga Recaro eritellimisel valmistatud korvtoolid on tõstetud samuti kõrgele kohale nagu rõhumõõdikud ja tõmbavad kohe ligi kükitama ja lähemalt uurima oma võimsat metallist karkassi - et kas siis tõesti, isegi juhi oma sentimeetrigi võrra allapoole lasta ei õnnestu?! Jah, ei õnnestu. Taga on sedapuhku laia istmerea puhul küll Recaro variandis turvavööde ja peatugedega mõista antud, et kohti on seal ainult kahele. Ja samas, käsipiduri kang kerkib selle kõrge juhiistme kõrvale nii minimaalselt, et startimist alustades ei pane tähelegi, et ta ülemisse asendisse on tõmmatud.
Kuid need asjad on märkimisväärsed ainult seni, kuni pole veel mootorit käivitatud ega kohalt liigutud. Kui 2,5liitrine viiesilindriline Duratec käib esialgu päris vaikselt, kuniks armatuurlaua hellad turbokellad pole veel lööma hakanud, siis - tõmme tõmbeks, seda oligi karta, aga tõeliselt vaimustab koheselt rool! See on niivõrd kindel ja konkreetne, nagu oleks tegu neliveolise autoga. Uue RS-i projekteerimise käigus mõeldi küll ka sellele, kuid 4x4 süsteemiga väikesele masinale liigsete lisakilode andmise vältimiseks jäädi esiveo juurde ja tõhustati ralliautoliku võimsuse ülekannet esiratastele piiratud libisemisega diferentsiaaliga ning uudse, RevoKnuckle esivedrustussüsteemiga. See kõik parandabki roolimist sel määral, et tavalised, esiveoga kaasnevad rooli käest ära rebimised on täiesti kõrvaldatud!
 
Käiguvahetus käib õlitatult
Ja siis on järgmisena tähelepanu keskmes sidur! Kõikvõimalike edasi-tagasi-manööverdamistegi järel ei ole kordagi tunda siduri kärsahaisu, mis tavaliselt sedasorti sportautode puhul õige pea kipub salongi immitsema... Ja samuti sujub käiguvahetus imelihtsalt, kõrvaltvaatajad võivad pakkuda RS-i automaatkastiliseks!
Ja kõige selle tulemusena te lihtsalt lendate selle autoga! Istmed on kui kehasse, see tähendab ikka, et keha on kui istmesse valatud, olete turvaliselt kui liimitud sinna kausjasse rüppe ja valmis nautima igat kurvi oma G-jõududega. Ja kõik need hääled ümberringi tekitavad tunde, kui oleksite auruveduri kütteruumis - seda mürinat ja puhkimist! Ülimõnus on iga kinganina vajumise järel kostuv suss-klapi puhin! Nagu rodeo! Auruveduri rodeo! Samas on rahulikul gaasipedaali vajutamisel võimalik sõita ilma turboseieri liigahtamiseta täiesti kui tava-sõiduautoga. Aga seda ei pea tegema ainult kütuse kokkuhoidmiseks, sest kogu selle härjavõitlusegi kestel ei tõuse keskmise kulu näit lõpuks rohkem kui 10,5-10,6 l/100 km. Ja kõike seda on eriti uhke toimetada lendavate soomlaste maalt siia saabunud prooviautoga, millel külgedel austustäratavad kleebised kirjadega BP Ford Abu Dhabi World Rally Team, ja seda just ajahetkedel, kui tiimi esisõitjad, lendavad soomlased Mikko Hirvonen ja Jari-Matti Latvala Focustega autoralli maailmameistrivõistluste etappidel hookus-pookust teevad ja juhtkohtadel on!