FIKTSIOON | 8 asja, mida Freddie Mercury eluloofilm "Bohemian Rhapsody" täiesti valesti kujutas
Pole mingi uudis, et eluloolised filmid muudavad sündmuste järjekordi ja ka reaalselt eksisteerinud tegelaste motiive, et need filmis paremini esile tuleksid, aga kui tegu on niivõrd armastatud lauljaga nagu Freddie Mercury, siis nõuavad fännid erakordset autentsust. Bryan Singeri ja Dexter Fletcheri lavastatud "Bohemian Rhapsody" särab küll peaosa kehastava Rami Maleki poolest, kuid nii mõnigi reaalne sündmus on dramaatilise efekti saavutamise huvides täiesti ümber muudetud.
Queeni teistsugune algus
Hambaarst (Roger Taylor), astrofüüsik (Brian May), elektriinsener (John Deacon) ja Parsi immigrant (Freddie Mercury) said tõesti kokku, et luua hiljem väga mõjukaks kujunenud bänd Queen, kuid nad ei saanud esmakordselt kokku nii nagu film seda kujutab.
Film jätab mulje, et noor Farrokh Bulsara ehk hilisem Mercury oli lihtsalt noor tudeng ja lennujaama pagasiosakonna töötaja, kes sattus õigel ajal õigesse kohta ehk siis antud juhul baari, kus esines parasjagu bänd nimega Smile. Filmi tõlgenduse kohaselt oli Farrokh häbelik noormees, kes assus pärast esinemise lõppu Smile liikmetega juttu vestma. Bänd oli just pärast seda esinemist kaotanud oma bassimehe ning tundus, et nende muusikakarjäär ongi läbi, kuid siis astub ligi Farrokh, kes tõestab end kui tõeliselt võimekas laulja.
Tegelikult polnud Farrokh häbelik ja tagasihoidlik noormees, kes avastas oma enesekindluse alles bändiga esinema asudes. Brian May sõnul oli Freddie kogu aeg väga enesekindel, sest teadis kogu aeg, et temast saab staar. Farrokh ehk Freddie oli juba enne Queeni loomist olnud ka bändi Ibex liige.
Film jätab mulje, et Freddie esmakohtumine May ja Tayloriga toimuski ühel õhtul pärast Smile'i kontserti, kuid tegelikult elas Freddie mõnda aega enne Queeni loomist isegi May, Taylori ja Smile'ist lahkunud Staffelliga ühes korteris. Freddie bänd Ibex ning May ja Taylori Smile esinesid isegi 1969. aastal koos.
Nii et nende kohtumine ja Queeni loomine polnud niivõrd ülev moment nagu film seda kujutab. Filmi põhjal ei teadnud Smile'i liikmed Freddie võimest niivõrd hästi laulda ja kui ta seda baari taga tegi, siis olid kõik hämmingus. Tegelikult lahkus üks liige esialgsest bändist, Mercury tuli teda asendama ja koos tehti uus bänd ning tulemuseks oli meeletu sünergia, mis lihtsalt klappis.
"Bohemian Rhapsody" kujutab nende suhet väga ilusti, kuid reaalne elu oli vähem muinasjutulik ja rohkem kivisid ja kändusid täis. Nimelt avaldas Brian May, et tema käis Mary Austiniga ammu väljas, enne kui Freddie temaga kohtus. Kui Freddie Austini vastu huvi tundis, küsis ta May käest luba, et kas tohib ikka naisega välja minna.
Freddie tõesti palus Mary Austini endale naiseks. Seda nii filmis kui ka päris elus. Nad jäid lähedaseks nii Queeni tõusul tähtedeni kui ka Mercury tervise mandumisel. Austin töötas vahepeal isegi Mercury isikliku assistendina.
Mary Austini ja Freddie Mercury armastus oli niivõrd tugev, et jäi püsima ka pärast Freddie seksuaalset ärkamist, igipõlist pidutsemist ja muidugi HIV-diagnoosi.
Filmi produtsent Graham King tahtis, et "Bohemian Rhapsody" oleks peresõbralik, et seda saaks vaatama minna võimalikult palju inimesi, mis tähendas, et filmist jäi välja Mercury meeletu pidutsemine, mitmed üheöösuhted nii meeste kui naistega ja mis kõige hullem - Mercury homoseksuaalsus mängib filmis üllatavalt vähe rolli, kuid reaalsus oli see tema elu osa, mida ta küll mitte kunagi avalikult ei arutanud.
Samas on filmi üks võtmestseen väga autentene. Jutt käib siis stseenist, kus Mercury tunnistab Mary Austinile, et ta on biseksuaalne, mille peale vastab Austin, et Freddie on hoopis gei. See on peaegu sõna sõnalt täpselt nii nagu reaalses elus. Samas loobub film Mercury hedonistlikust naudingute otsingutest, näidates seda ainult mõne stseeniga, kus paaris kaadris on näha valget pulbrit ja mõnes stseenis on näha teda USA geibaarides.
Pärast seda ühte stseeni Mary Austini ja Freddie vahel pühendub film ainult tema samasoolistele suhetele Paul Prenteri ja Jim Huttoniga. See on kummaline, sest on mitmeid tõendeid, et Freddie huvitus pärast Maryle välja tulemist edaspidi nii meestest kui ka naistest. Saksa näitlejanna Barbara Valentin oli näiteks üks tema paljudest armukestest.
Freddie ei piiritlenud oma seksuaalust mitte kunagi ning ei rääkinud sellest ka meedias. Tundub, et film tegi seda siiski hoopis tema eest. Filmis näeme Freddiet lõpus oma vanemate juures koos kaaslasega, kus ta annab neile mõista, et on gei, aga päris elus ei öelnud ta seda oma vanematale mitte kunagi ega avaldanud ka seda, et Jim Hutton on tema partner.
Filmis saame näha ka hetke, mil Queen ajutiselt lahku läks, kuigi tegelikult polnud Mercury niivõrd halb ja antagonistlik nagu film teda kujutas. Nimelt soovis Mercury teha sooloalbumeid ja ta sai selleks ka väga suured summad. Ülejäänud bändiliikmed olid sellest otsusest väga pettunud ning nii lihtsalt bänd korraks lahku läkski.
Filmis meelitab halva tegelasena kujutatud Paul Prenter Freddiet sooloalbumeid tegema, mis teistele bändiliikmetele muidugi ei meeldi. Reaalsuses polnud Freddie sugugi ainuke Queeni liige, kes tegi vahepeal ka sooloalbumeid.
Trummar Roger Taylor lasi oma sooloalbumid "Fun in Space" ja "Stranger Frontier" välja vastavalt 1981. aastal ja 1984. aastal. Mõlemad tulid välja enne Mercury plaane samuti sooloalbumeid teha. Tema esimeseks oli "Mr. Bad Guy", mis ilmus 1985. aastal.
Filmi tahab jätta mulje, et Mercury otsus teha sooloalbumeid tekitas bändiliikmete vahel hõõrdumisi. Tegelikult oli sama juba teinud varasemalt ka Taylor.
Kui filmis annab Mercury oma otsusest teada, siis on Ben Hardy kehastatud Taylor see, kes on selle idee suurim vastane. See on irooniline, sest ta oli seda ise juba teinud.
Filmi-Prenter on manipulatiivne tegelane, kes meelitab Mercury ülejäänud bändist eemale, kuid tegelikult polnud Prenter see, kes bändi lahku viis, sest Queen ei läinudki kunagi lahku. Nad otsustasid üheskoos, et keskenduvad vähem Queeni albumitele ja rohkem sooloalbumitele.
Freddie lasi Prenteri lahti alles pärast Live Aid esinemist 1985. aastal ning Prenter ei osalenud teleintervjuus, kus jagas Freddie kohta erinevaid avalikkusele seni teadmata infokilde. Filmis lasi Freddie Prenteri lahti enne Live Aid esinemist ning tegelikkuses lekitas Prenter infot tabloidile The Sun, mille eest sai kopsaka summa. Mingit televisoonis esinemist polnud.
Filmis saab Mercury oma HIV diagnoosist teada enne Live Aid esinemist. Seda kasutatakse ära selleks, et tuua bänd uuesti pärast pausi kokku ning minna justkui viimasele kontserdile.
See on kummaline, sest Queen tegutses ja esines edasi veel mitu aastat. Lisaks ei teadnud Mercury oma HIV diagnoosist enne Live Aidi 1985. aasta esinemist. Ta sai sellest teada erinevate allikate põhjal tegelikult 1987. aastal.
Filmis kasutati seda selleks, et süstida stsenaariumisse melodraamat ja lisada lõppvaatuses olevale kontserdile veel suuremat dramaatilist mõju.
Pigem kehastas Myers kõikide nende juhtide segu, kes arvasid, et Queenist ei saa asja ja kelle arust oli bändi meistriteos "Bohemian Rhapsody" täielik rämps, mis ei muuda bändi mitte kunagi kuulsaks ja mida ei mängi mitte ükski raadio.
Filmis saab ta haigusest teada enne Live Aid kontserti ning annab sellest teada teistele bändiliikmetele samuti enne kontserti. Teised oli küll kahtlustanud, et ta on haige, aga Freddiel võttis kaks aastat, et neile sellest rääkida. Avalikkusele tehti asi teatavaks 1991. aastal ehk 24 tundi enne tema surma 45-aastasena.
Filmis kasutatakse lugu “Who Wants To Live Forever", et ilmestada Freddie leppimist oma haigusega, mis võis jätta mulje, et Freddie kirjutas selle loo just haiguse pärast. Tegelikult koostas loo Brian May ja sedagi filmi "Highlander" muusika jaoks. Film jõudis kinodesse alles aasta pärast Live Aid kontserti ja aasta enne Freddie diagnoosi.
Queeni Live Aid kontserti loetakse üheks parimaks live-showks. Pärast nende esinemist oli Elton Johni isegi kurvastanud, et Queen varastas kogu show.
Tegelikult polnud asi sugugi nii suur, sest Queen polnud Live Aidi esinejate seas isegi kõige populaarsem. Queeni tegevus oli 1985. aastaks aeglustunud, kuigi nad käisid ikkagi kogu aeg esinemas. Lihtsalt selleks hetkeks oli Queen natuke varjudesse vajunud. Lisaks oli meedia ja publik nende peale vihased, kuna esinesid ÜRO sanktsioneeritud boikoti ajal Lõuna-Aafrikas.
Film annab justkui mõista, et Live Aid, mida korraldati Etioopia näljahäda leevendamiseks, kogus väga vähe annetusi, enne kui Queen lavale tuli ja Mercury mikrofoni haaras. Kui see juhtus, siis saadi 20 minutiga miljon naela annetustes täis. Queen ei vastutanud sugugi üksi Live Aidi annetuste eesmärgi täitmise eest. Selles mängisid ikkagi osa ka teiste hulgas esinenud David Bowie, Elton John ja Paul McCartney
Allikas: Indiewire, Screenrant, The Wrap