Eelmisel nädalal toimus Eesti (ja võimalik, et isegi terve maailma) digitaalne koristuspäev. Paljudele tuleb see päev ehk üllatusena, sest tavaliselt oleme me harjunud mõtlema prügist kui millestki füüsilisest, mis risustab nii keskkonda kui ka silmailu.

Käegakatsutav kasu nutiseadmete koristamisest seisneb salvestusruumi vabanemises, mis muudab seadmed kiiremaks, hoiab aega kokku, annab võimaluse uute mälestuste või vajalike dokumentide salvestamiseks ja mõnikord pakub ka inspiratsiooni tänu headele juba unustatud ideedele. Laiemalt võttes on aga digiprügi osa mõtteviisist – inimkonna üha kasvav digivajadus, näiteks andmete või fotode salvestamiseks, tähendab ka suuremaid serveriruume ja seeläbi ka suuremat energiakulu.

Uurisime digitaalse koristuspäeva meeskonnaga laiemalt teema olulisust ka mujal maailmas ja avastasime, et 90datest on terve hulk promolehti, mis endiselt töötavad. Tegu on tõelise ajarännakuga minevikku – kui 20-25 aastat tagasi paistsid sellised veebilehed külastajatele innovatiivsetena, siis täna on selgelt tegu väga vanamoodsate veebikodudega, kus UX-le tehnilistel põhjustel või harjumatusest tähelepanu ei pööratud.

1. "Space Jam" (1996)

Läbi aegade ühes enim rahalist tulu teeninud korvpalliteemalises mängufilmis "Space Jam" (1996) mängisid Michael Jordan ja Looney Tunesi multikatest tuntud jänes Bugs Bunny. Sellest ajast on muutmata kujul üleval ka filmi promoleht.

2. "Wild Wild West" (1999)

Sarnast kasutajakogemust pakub ka mitmeid kuldvaarikaid (ehk Ameerika filmitööstuse auhind, mida antakse välja halvimatele filmidele ja osatäitjatele) ja rahalist ebaõnne toonud mängufilmi "Wild Wild West" (1999) promoleht.

3. "The Lost World: Jurassic Park" (1997)

"The Lost World: Jurassic Park" (1997) koduleht on tõeline maiuspala kinogurmaanidele, keda paeluvad eelajaloolised saurused.

4. "Mallrats" (1995)

Eestis vähetuntud "Mallrats" (1995) on üks esimestest filmidest, kus tegelaskujudena löövad kaasa eestlastelegi tuttavad Jay ja Silent Bob. Film ise väga palju positiivset tagasisidet ei saanud, küll aga pakub avastamisrõõmu ja kaadritagust materjali linateose veebileht.

5. "Friends" (1994-2004)

Esmakordselt 25 aastat tagasi teleekraanidele jõudnud kultussari "Friends" (1994-2004) võitis koheselt ka fännide südameid. Netflixi vahendusel on ka Eesti telesõpradel võimalik sarja uuesti vaadata, lisainfot ja avastamisrõõmu pakub esimene sellele sarjale pühendatud veebileht aastast 1994.

Hea lugeja, kui oled ajas tagasi rännanu ja sarnastele leidudele internetis sattunud, jaga neid kommentaariumis ka meiega.

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemana
Ükskõiksena
Kurvana
Vihasena