Sergei Jessenin. Poeet-skandalist. Poeet-huligaan. Ta jäi oma traagilise saatusega alatiseks mõistatuslikuks. Paljud lavastajad ja dokumentalistid on püüdnud tema olemust avada ning kõrvaldada saladuseloor tema varajaselt elust lahkumiselt. Kuid keegi pole püüdnud meile jutustada, kes oli Sergei Jessenin.

Seda lavastust on keeruline suruda muusikalis-poeetilise etenduse raamesse. See on pigem müsteerium – ühtne, dramaturgiliselt ülesehitatud kompositsioon suure poeedi Sergei Jessenini elust, mis koosneb tema luuletustest ja nende sõnadele loodud lauludest. Jesseninit saab mitte üksnes lugeda, vaid ka tantsida, teda saab laulda ja peabki laulma.

Etenduse lavastaja Sergei Bezrukov: „Miks„Huligaan“? Sest just niisugune oli Jessenin ise – huligaan. Huligaani armastus, huligaani pihtimus... Venemaal armastatakse üldse väga just selliseid inimesi, kes püüavad piire ületada. Need kangelased on äärmiselt mitmetähenduslikud, õrnad, tundlikud, mõnikord ka julmad, kuid peamine, mis neid iseloomustab, on ausus iseenese ees... Ma laulan ja loen värsse just selliselt, nagu Sergei Aleksandrovitš nad ise kirja pani, ausalt, ilma silmakirjalikkuseta. Jessenin ilma kärbeteta.“

Poeedi elu koosneb kõhklustest, hingevalust, armastusest, luuletustest – seda traagikat elavad otsekui ühe hingetõmbega läbinii näitlejad laval kui vaatajad saalis. Etenduses „Huligaan. Pihtimus“ on Jessenini luuletustele loodud laulud ja luuletused Sergei Bezrukovi esituses põimitud suure vene poeedi traagiliseks saatuselooks. Kahe tunni jooksul kandub meie eest mööda kogu tema elu: tema unistused ja pettumused, kõhklused ja hingevalu, armastus, luuletused ja traagiline lõpp. See on poeedi pihtimus, milles pole ainsatkivälja mõeldud rida–kõik etenduses kõlavad sõnad kuuluvad Jesseninile endale.

Lavastuses on ühendatud erinevad luuletused, eri stiilid ja kunsti eri tahud, et näidata kuivõrd mitmekülgne oli Sergei Aleksandrovitš Jessenin. Siin on nii rokk- kompositsioone kui sütitavat tangot ja lüürilisi ballaade. Kogu see imepärane müsteerium lõpeb läbitungiva balletimonoloogiga.

Sergei Bezrukov: „„Huligaan“ – nii nimetas Jessenin end sageli ise ja just nimelt sellisena teda sageli kujutletaksegi. Meil Venemaal armastatakse pööraseid noormehi. Just sellise plahvatava iseloomuga talupoisist huligaani kuju on tugevalt sööbinud rahva teadvusse, see on pinnal, kuid see on petlik. Ometi on ju olemas ka lüüriline Jessenin, kes on haavatav, peenetundeline ja samal ajal siiski traagilise saatusega mässaja, kelle saatus on sarnane Venemaa enda saatusega. Seepärast ma püüangi oma lavastuses „Huligaan. Pihtimus“ näidata mitmekülgset Jesseninit. Ta oli tõeliselt mitmekülgne – tal on ka romantilisi luuletusi ning päris tee algusest ka religioosse alatooniga luuletusi. Hiljem aeg muutus, võimule tulid bolševikud ja sõna „Jumal“ tõmmati maha kõigist Jessenini luulekogumikest, luuletaja oli selle üle väga nördinud. Elu lõpul kirjutas ta aga juba: „Mul on häbi, et oli mul jumal, ja on valus, et ilma tast jäin.“ Uskmatus, mis haaras rahvast bolševike tulles,oli mõistagi poeedi meeleheite põhjuseks. Ahastuses rahutu hing – see muudabki Jessenini tõeliselt rahvalikuks. Pange tähele, et kaugeltki iga poeet pole selline, sugugi mitte iga luuletajat ei armastata ega loeta nii nagu Jesseninit – ka praegu, meie ajal, ja kõigil aegadel. Neid on vähe: nende hulka kuuluvad vaieldamatult Puškin, Jessenin, Võssotski. Nad on rahvalikud luuletajad. Nad on isegi oma tormilise energia poolest üksteisega sarnased – lummavad, samas meeleheitel, valmis plahvatama.“

Huligaan. Pihtimus
Muusikalis-poeetiline etendus
Lavastaja: Sergei Bezrukov
Helilooja: Sergei Bezrukov
Sergei Jessenini rollis Sergei Bezrukov
Balleti solistid Anton Krameri juhtimisel: Dmitri Akimov, Jana Aljakina, Igor Gavrikov, Anna Gilunova, Pavel Jefremov, Maria Jefremova, Serge iIvanov, Lolia Kassatkina, Aleksandr Mogiljov, Jekaterina Mordvinova, Aleksandr Romantšenko, Sergei Spirin
Ansambel Inter Folk Band: Vladislav Domogatski (kitarr), Vladislav Dubrovin (klahvpillid), Anton Kontšakov (klarnet), Svetlana Medvedjeva (viiul), Aleksandr Muravjov (kontrabass), Maksim Fjodorov (bajaan), Aleksandr Tšebotarjov (löökpillid)
Taustavokaal: Maria Biork, Julia Golovtšenko, Valentina Dolgina, Julia Pilipovitš
Kestus: 2 tundi
Etendus on ilma vaheajata