ARVUSTUS | “Lihvimata kalliskivid” toob vaatajani Adam Sandleri elu parima rolli kui ahne ja rikas juut
Milline meesnäitleja tegi 2019. aastal oma karjääri parima rolli? Adam Driver? Ei! Hoopis Adam Sandler, kes kehastub ahneks juudi päritoluga juveliiriks. Esmapilgul võib tunduda nagu maitsetu komöödia või halva nalja sissejuhatus, kuid see on vastupidiselt uskumatult kaasahaarav ja mõtlemapanev. Bravo, Adam Sandler, bravo!
Adam Sandler on paljude jaoks olnud läbiaegade see lapsiku mõistusega mees “Billy Madison’ist” (1995) ja “Happy Gilmore’ist” (1996), kes satub alati pahandustesse. Tema hilisemad rollid on olnud sarnased eelnevate filmidega: peategelane, kes ei taha suureks kasvada, kohustusi täita või lihtsalt ei mõista maailma. Mõeldes Sandleri rollidele filmides nagu “Väikse Nicky” (2000), “Click - superpult” (2006) ja “See on minu poiss” (2012), mängib ta samasugust ühedimensioonilist veidrikku, kes ei allu reeglitele. Kuigi ta on teinud ka nii öelda tõsisemalt võetavaid rolle draamades nagu “Valitse minu üle” (2007) ja “Naljakad inimesed” (2009), siis need filmid ei ole vaatajate jaoks Sandleri pärand. “Lihvimata kalliskivid” tõestab, et tegemist on andeka ja mitmekülgse näitlejaga, kes on enamat kui tema 90. aastate komöödiafilmid.
Netflixi “Lihvimata kalliskivide” (Uncut Gems) esimesed kaadrid viivad vaataja Aafrika kaevandustesse, kust leitakse haruldane vääriskivi, mis hiljem rändab New York’i juveliiri Howard Ratner’i kätte, kellel on suured plaanid teenida kiviga kopsakas summa. Lihtsustatud kujul meenutab süžee “Vereteemandi” (2006) filmi: ühe vääriskivi teekond käest kätte. Mõlemad filmid jutustavad loo kalliskiviäri telgitagustest. Üks keskendub tootmisele ja teine müümisele, mustad ärid on mõlemad. Kuigi “Lihvimata kalliskivide” fookus ei ole kaevanduste orjatööl, siis mainitakse seda tegelaste vahelistes dialoogides. Film on täis vihjeid ajaloole nii juutide kui ka afroameeriklaste omale ning teeb seda teatud väärikusega.
Teos on 135 minutit pikk, aga küllaltki tempokas ja adrenaliini-rohke. Paljud stseenid on kaasahaaravad ja kaadrid on imelised. Monteerimine meenutab 2000. aastate algust, sest see on kohati väga tormiline ja samaaegselt aeglane. Mõned kaadrid liiguvad rahulikus tempos ja sukelduvad sügavale detailidesse, kuid järgmine hetk on täis palju liikumist ja dialoogi, mis ajab pea ringi käima. Kohati tundub nagu kõik näitlejad üritaksid korraga vaataja tähelepanu püüda. See on meelega tehtud, et näidata peategelaste peadpööritavat elustiili. Ka muusikavalik rõhutab filmi mitmekülgsust ja varieerub hip-hop’ist kuni futurisltiku ballaadini. “The Ballad of Howie Bling” on üks meeldejäävamaid muusikapalasid 2019. aasta filmidest.
Filmi oskus “peita” väärisesemeid on küllaltki muljetavaldav. Neid leidub nii juveelipoodides, näitlejate küljes rippumas kui ka laulusõnades. Filmi lõpus on lühike roll härral nimega Wayne Diamond, kes näeb välja nagu solaariumipäevitusega parukat kandev Jay Leno. Ta on libekeelne rikkur, kes üritab Howardi armukesele külge lüüa ja aitab teda hädast välja. See on üks veidramaid ja meeldejäävamaid momente filmis, sest koheselt tekib tahtmine uurida lähemalt, kellega on tegemist. Ilmselt soovisid filmitegijad lihtsalt väikse nalja sisse panna üldjoontes suhteliselt süngesse thriller-draamasse.
Vennad Safdie’d on meisterlikult valinud õiged inimesed ja kõik näitlejad teevad fantastilise töö. Kevin Garnett ja The Weeknd, kes mängivad iseennast, tegid suurepärase debüüdi filmimaastikul. Sandler annab 100% ja vaataja unustab, et tegemist on tuntud koomikuga. Kindlasti ei tohiks alahinnata ka Julia Fox’i, kes on oma rollis enam kui usutav ning meeldejääv.
Kõige üllatavam on filmi oskus kujutada peategelast - ahnet rikast juuti - ilma vaatajaid solvamata. Negatiivsete stereotüüpide kujutamine on alati riskantne ja väga piiripealne mäng maitsekusest labasuseni, millega on lihtne eksida. Režissööride eesmärk ei ole solvata erinevaid kogukondi, vaid jutustada Howard Retner’i lugu. Ühest küljest on Howard’i päritolu ja juured oluline, kuid samas on ta lihtsalt üks hullumeelne ärimees, kes armastab ehteid ja panustada korvpallimängudele. See on film rahast, ahnusest, sõltuvusest, riskist, kaotusest ja säravatest kalliskividest. Ilmselt on see ka Adam Sandleri senise karjääri parim roll.