Hollywoodis käib suur debatt, et kuidas kodune vaatamine läbi voogedastuste mõjutab turgu ning brändiväsimust, siis 2019 aasta käived ja kasumid räägivad teist juttu. Disney domineeris kinosaale terve aasta, tehes konkurentide jaoks elu väga keeruliseks. Üleüldiselt on globaalne käive kasvanud 2%, kuid oluline on märkida, et rahvusvaheliselt väljaspool USAd on tõus 4%, samal ajal kui USA enda käive on langenud 4%. Samal ajal näiteks Paramount ja Universal tõstsid käivet tänu enda toodete litsenseerimisele erinevatele voogedastustele.

Hollywood Reporteri ülevaade näitab, et 2019 suurima tehing oli Foxi ostmine Disney poolt märtsis. Voogedastuse tõus oli eelmise aasta suureks märksõnaks, sest suured stuudiod ei suutnud enam ignoreerida Netflixi ja konkurentide igakuiseid numbreid. Selle tõttu on suured stuudiod juba teinud või tegemas ka enda voogedastusi nagu Apple TV+, Disney+, HBO Max ja veel palju teised.

Teine suur võit voogedastusele oli Netflixi kaasamine MPAA liikmeks (Ameerika Filmiliit) ning filmide tootmine stuudiotele omases stiilis ka auhindade jaoks. Viimastel Oscaritel oli nimelt just Netflix kõige suurema arvu nominatsioonidega - 24.

Kõige suurema kasumi teenis Disney, lausa rekordiline number. ViacomCBS (kes omab Paramounti) lõpuks muutus kasumlikuks, mis on hea märk stuudio tulevikule. Warneri, Sony ja ViacomCBS kõik nägid suurt kasvu ka televisiooni osas, mida paljudel teistel stuudiotel ei ole.

2019 kasumid ja käived

Disney: Alates 20. märtsist sisaldavad Disney numbrid ka Foxi omasid, sest siis toimus ametlik liitumine. Aasta edukaim film "Avengers: Endgame" juhib stuudio hiiglaslikku 11,1 miljardi suurust kinokassat. Seal hulgas on ka Fox, LucasFilm ja Marvel - kõik Disney stuudiod. Disney tegi üle enda rekordi, olles esimene stuudio, kes sai aastas tervelt seitse erinevat filmi, mis jõudsid maagilise ühe miljardi dollarini. 2020 plaan on sama, kuid üke oluline erinevus - Disney+. Eelmise aasta lõpus üksikutes kohtades ametlikult saadaval olev voogedastus alles kogub tuure. Selle aasta jooksul on plaan olla globaalne jõud. Disney+ eelmise aasta näitajaks on ligi 700 miljoni suurune kahjum, kuid selle teenuse juhid ütlevad, et see oli oodatav kulu seoses platvormi lansserimisega.

Netflix: Voogedastuse kuningas lisas endale 27,8 miljonit uut tellijat eelmise aasta jooksul. See teeb rohkem kui 76 000 uut tellijat iga päev. Võrdluseks - 2018 Netflix lisas juurde 28,6 miljonit tellijat. USAs on seega Netflixil 61 miljonit tellijat, olles ka kõige populaarsem riik. Üllatavalt teisel kohal on Norra. Ennustatakse, et esimese kvartali lõpuks sellel aastal Netflix lisab veel juurde vähemalt 7 miljonit uut tellijat. Eelmise aasta suurim hitt oli "The Witcher", millest sai ka maailma kõige populaarsem seriaal. Seda vaatas tervelt 76 miljonit kasutajat. 2019 oli Netflixi jaoks menukas aasta. Käive ja kasum kasvasid, jäädes kasumiga alla ainult Disney stuudiole, kuid tehes pool käivest, mis kõik Hollywoodi stuudiod kokku. Netflix kulutas 15,3 miljardit sisu tootmisele, mis on ülekaalukalt uus rekord. Sellest pool kulus originaalse toodangu tegemisele. 2,6 mijardit dollarit kasumit on hiiglaslik number, mis tõmbab tähelepanu igast maailmanurgast, mille pärast näeme ka pidevalt uusi voogedastusi kerkimas - kõik tahavad sellest osa saada.

Sony: Stuudio suurimaks filmiks oli "Once Upon a Time in Hollywood", mis teenis 374 miljonit üle maailma. Sony aasta kokkuvõtet saadab märksõna kokkuhoid. Keskendumine oli suurtel brändidel nagu "Spider-Man" filmiseeria koostöös Disney meediahiidiga ning Netflixile tootmisega. Netflix on Sony jaoks äärmiselt kasumlik ettevõtmine. "The Crown" kolmas hooaeg oli märkimisväärne osa esimese kvartali edust. Sony televisiooni osa läks 100 kanali pealt alla 76 peale globaalselt ning plaanis on veelgi kanalieid kinni panna, müüa või kokku tõmmata. Sellise ettevaatlikuma suhtumisega suutis kasumit tõsta 22%.

"13 Reasons Why"

ViacomCBS: Eelmise aasta lõpus Viacom ja CBS liitusid. Nende alla kuuluv Paramount tegi üldiselt head käivet, kuid kinokassa oli üks aastate halvimaid. Kasumisse liikumine tuli suuresti uuendatud litsentseerimisest, mis andis 14% tõusu, 3% kahanemist kulude juures. Suurem osa sellest tuli tänu Paramount TV Studios litsentseerimisele ja toodangule. Edukamaid seriaalid olid Amazon Prime jaoks tehtud "Jack Ryan" ja Netflixi jaoks toodetud "13 Reasons Why". Kokku nad tegid tervelt 27 seriaali ja filmi erinevatele teenusepakkujatele ning plaanivad sellega edasi minna 2020. aastasse.

Warner Bros.: Sarnaselt Sony'le on ka nemad võtnud eesmärgiks kulusid kokku tõmmata, on neil ette näidata suurepärane aasta, jäädes kasumiga alla ainult natukene Netflixile. 2% on käive küll langenud, kuid 14,3% kasvu kasumi juures on ootamatult hea tulemus. Warner on ka esimene stuudio, kes arvestas sisse enda voogedastusega saadud kaotused - HBO Max, mis peaks tulema selle aasta mais. Sarnaselt ViacomCBSile on ka siin suur osa kasumist litsentseerimisel teistele pakkujatele. Endiselt suur teenija on "The Big Bang Theory" ja "Riverdale" (mõlemad jooksevad Netflixis) ning telekanal CW. Kinokassa aastane käive jäi alla televisooni omale tervelt 400 miljoniga. Aasta suurimaks filmiks muidugi "Joker", mis teenis üle miljardi dollari.

"Riverdale"

NBCUniversal: Tegemist on siis stuudioga, kes on sellise filmiseeria taga nagu "Fast & Furios" ja "Jurassic World". Eelmisel aastal oli neil üks hittfilm - "Hobbs & Shaw". Eelmisel aastal nad andsid välja ka enda voogedastuse platvormi Peacock, mida meie Eestis ei näe. Sellest tulenevalt nad lõpetasid mitmed kasumlikud litsentseerimisega seotud lepingud, kuid loodavad käesoleval aastal selle kõik tagasi teenida. Kõigest hoolimata oli 2019 stuudio jaoks kolmas edukas aasta terve tegutsemise jooksul. Suur osa oli ka siin kulude kokkutõmbamisel.