SISUKAS VAHEAEG | 10 soovitust ohutuks liiklemiseks jalgrattaga
Jalgrattur on liikluses juht, mitte kiiresti ratta abil edasi liikuv jalakäija. Ratturile kehtivad juhi liiklusreeglid. Oleme koondanud mõned soovitused ja olulisemad ratturi liiklusreeglid, mida üle korrata enne aktiivset jalgrattahooaja algust. Liikumine on liiklemine – olen liikluses kohal!
1. Enne jalgrattasõidu alustamist mõtlen hoolikalt läbi oma teekonna. Kiirem teekond sihtpunkti ei ole tihti kõige ohutum. Planeerin teekonna selliselt, kus ületan võimalikult vähe ristmikke ja tiheda liiklusega sõiduteid. Valin sõitmiseks pigem jalgratta- ja jalgteed, jalgrattateed ning õueala teed. Sõiduteel võin sõita ilma täiskasvanud saatjata kui olen 10-15 a ja mul on jalgratturi juhiluba. Kui olen 16 a või vanem, siis sõiduteel sõitmiseks mul jalgratturi juhiluba vaja pole.
2. Hoolin oma tervisest ja kannan jalgrattaga sõites alati kiivrit. Kiiver kaitseb mu pead kukkumise korral. Olen kiivrit kandes sõpradele eeskujuks!
3. Tean, et mu sõiduk vajab põhjalikumat hooldust enne hooaja algust, et kõik toimiks ja selleks, et vältida ohtlikke tehnilisi rikkeid sõidu ajal. Enne iga rattasõitu veendun, et jalgratta:
- pidurid töötavad,
- rehvides on piisav rõhk
- esi-, taga- ja kodarahelkurid on küljes ning tolmust või porist puhtad
- rattakell töötab
- esi- ja tagatuled töötavad (need peavad sõites alati põlema, kui on halb nähtavus või pimeda aeg)
4. Olen liigeldes tähelepanelik ning valin sõiduks pigem erksavärvilised riided, et teised liiklejad mind kergemini märkaksid. Oluline, et erineksin taustal olevatest toonidest. Hall dressipluus asfalttee või roheline jakk suvel puude/põõsaste taustal ei tee mind teistele just kuigi hästi nähtavaks.
5. Jalgratast juhtides paiknen alati tee paremas ääres, kuna Eestis on parempoolne liiklus (va vasakpööret sooritades).
6. Jalgratturina olen juht ja seega ei tohi tegeleda juhtimise ajal kõrvaliste tegevustega. Tean, et kõrvaklappidest muusika kuulamine või kõnes olemine viib mu tähelepanu liiklemiselt eemale. Telefonile vastamiseks teen peatuse kohas, kus ma teisi liiklejaid ei takista. Muusikat kuulan peatuste ajal, sest tean, et liikluses pean 100% keskenduma.
7. Hoian mõlemad käed alati juhtraual. Ühega käega jalgratast juhtida võin vaid siis, kui näitan suunamärguandeid. Nii teavad teised liiklejad, kuhu ma suundumas olen! Käed lahti sõitmine on keelatud, kuna ohustan nii iseennast ja teisi liiklejaid.
8. Sõidutee ületamisel olen väga tähelepanelik, vähendan kiirust ja vajadusel jään seisma. Pean olema veendunud tee ületamise ohutuses (sõidukeid ei tule või nad on peatunud tee andmiseks). Liiklusseadus lubab minul jalgratturina sõiduteed ületada ülekäigurajal sõites, aga sel juhul ei pea autojuhid mulle teed andma nagu jalakäijatele (va arvatud juhul kui autojuht on pööret sooritamas). Ohutum on ülekäiguraja kaudu sõiduteed ületades rattalt maha tulla ja ületada see jalakäijana. Nii liigun jalakäija kiirusel ja ei ohusta kiire ülesõiduga jalakäijaid.
9. Tean, et jalgrattal võib sõita nii palju inimesi, kui on istekohti (sadul, laste jalgrattatool). Pakiraam ei ole istekoht ja oma parimat sõpra ei tohi ma seal sõidutada. Nii on suur oht tasakaalu kaotada ja kukkuda.
10. Liiklen nii, et ma ei sea ohtu enda ega teiste liiklejate tervist!
Teadmiseks: Liiklusseaduse järgi võib 10-15 aastane laps iseseisvalt jalgrattaga sõita sõiduteel kui tal on selleks vastav juhiluba. Rattur peab sõitma sõidutee parempoolse ääre lähedal. Seadusliku esindaja või viimase nõusolekul muu täiskasvanu isiku vahetu järelevalve all võib sõiduteel jalgratast juhtida vähemalt 8-aastane laps (§ 148 lg 1). Jalgratta juhiluba omamata võib laps jalgrattaga sõita jalgrattateel, jalgratta- ja jalgteel ning õuealal. Kõnniteel tohib jalgrattaga sõita alla 13-aastane jalgrattur ja tema kuni kaks täiskasvanud saatjat ning väikelast rattatoolis sõidutav jalgrattur. Üle 13-aastased peaksid sõitma juba sõiduteel, kuid see reegel ei kehti juhul, kui sõiduteel sõitmine on tee seisukorra tõttu oluliselt raskendatud. Kõnniteel sõites peab arvestama seal kõndivate jalakäijatega ja ei tohi näiteks ülikiireid möödasõite teha! Rohkem infot www.liikluskasvatus.ee
Artikkel on valminud koostöös Maanteeametiga.
Projekt valmib Delfi, Teeviit.ee ning Haridus- ja Teadusministeeriumi koostöös.