SISUKAS VAHEAEG | Kaarel Vene: suurenenud on noorte enda vastutus
Teeviit sisuloome tiim intervjueeris eriolukorrast tuleneva olukorra ja muutuste valguses noortevolikogude noori ning uuris, kuidas ja mismoodi on noored uue olukorraga harjunud. Loe lähemalt ise, mida Paide linna noortevolikogu esimees ja Järvamaa Noortekogu liige Kaarel Vene meiega jagas.
Kaarel, saame tuttavaks – kes sa oled ja millega tegeled?
Olen Paide linna noortevolikogu esimees ja Järvamaa Noortekogu liige Kaarel Vene. Nagu ka osaluskogude nimed ütlevad, siis üks on keskendunud Paide linna ning teine kogu Järvamaa noortele. Mõlemas osaluskogus olen olnud juba mitu aastat tegev ning saanud nende aastatega hulgaliselt kogemusi. Muide, kandideeri või liitu pärast eriolukorda ka ise mõne osaluskoguga. Saad juurde palju uusi kogemusi ja tutvusi ning panustada ka kogukonda, et saaksime oma tavapärase elu ning võimalused tagasi!
Kuidas on mõjutanud eriolukord osaluskogu tegemisi ja tegevust?
Ei saa salata, et enam pole ühtegi valdkonda, mida eriolukord või leviv viirus puudutanud poleks. Seetõttu on häiritud ka kõikide osaluskogude ja noorteorganisatsioonide igapäevane ja tavaline töörütm. Nii noortevolikogu kui ka noortekoguga oleme pidanud edasi lükkama mitmeid traditsioonilisi sündmuseid ning kokkusaamisi. Õnneks elame me 21. sajandil ning seetõttu kokkusaamisi on saadud küll saadud teha läbi ekraani. Hetkel eraldi noortele sündmuseid paneerinud eriolukorra ajal pole, kuna käed-jalad on rohkem tegemist täis planeeritud sündmuste ümberplaneerimise ja korraldamisega.
Kuidas on Sinu arvates distantsõpe koolinoori mõjutanud?
Äsja toimunud noortevolikogu istungil rääkisime igaüks, kuidas koolis õppetöö toimub. Noored siiski üldiselt tunnevad, et koormus on sobiv, kuid ka see oleneb õppeaineti. Ühte aga kinnitavad kõik: õpilase enda vastutus on väga palju suurenenud. Kui ka on mingid probleemid tekkinud, siis neid on saadud koheselt kas otse õpetajaga või koolitöötajatega lahendatud. Tagasiside on üks peamisi asju, kuidas hetkel asju paremaks saada. Seetõttu ei taskus ideid või kitsaskohti endamisi hoida, vaid neid jagada ning leida parimaid lahendusi, et see aeg võimalikult valutult üle elada.
Nagu eelnevalt mainisin õpilase suurenenud vastutust, tuleb siinkohal välja tuua eraldi ka motivatsioon. Eriolukorrata toimuks hetkel igal pool tavapärane õppetöö nagu alati. Seetõttu ei tohi seda suhtumist ka praegu ära kaotada ehkki noor õpib kodust. Kõik asjad taskus ära teha õigeaegselt ning mitte lasta endal kõigega üle võimete piiri kuhjuda. Üks hea nipp enda motiveerimiseks on kirjutada kõik tänased õpiülesanded kas Exceli tabelisse või lihtsalt paberisse ning panna endale eesmärk need asjad selleks mingiks kellaajaks ära teha. Niiviisi näed ka reaalselt, et sinu veedetud aeg õpiku või arvuti taga viib ka tulemusteni, kui üks hetk tabeli puhtaks või paberilehelt kõik maha kriipsutatud saad.
Mida soovitada noortele vaba aja tegevuseks eriolukorra ajal?
Praegu leiab enamus noori ennast liigses vabas ajas või igavuses. Sellest hoolimata ei tohi lasta ennast murda ning eriolukorra lõppemiseni hoida sõpradega distantsi. Mida rohkem kõik pingutame, seda kiiremini saame ka taaskord hakata normaalset elu elama.
Kui igavus väga vaevab, siis üks nipp oleks avastada enda kodu ümber paiknevaid metsaradu, millest sul pole varem aimu olnud. Vaata Google Mapsist üle, kuhu mingi teerada viib ning tee ise üks huvitav matk kas jalgsi või rattaga. Seda kõike siiski üksi (või ainult perega) ning kõiki riiklikke reegleid järgides.
Milline on Sinu arvates parim lahendus, mida kasutada töö planeerimiseks ja tegemiseks?
Nagu eelnevalt mainisin, siis kõige lihtsam vahend asjade kontrolli all hoidmiseks on paber ja pliiats. Kirjuta endale tänase päeva to-do-list üles ja kriipsuta järjest maha. Seeläbi näed reaalset tulemust. Kui soovid aga digitaalne olla, siis erinevad notes ja lists rakendused aitavad kõige paremini.
Sinu nipp või soovitus noortele, et eriolukord üheskoos võimalikult kiirelt ületada?
Lihtne reegel. Ära unusta sõpradega suhtlust virtuaalselt. Üks telefoni- või videokõne aitab luua hea emotsiooni ning tekitada tunde aja kiirenemisest. Unusta aga ära sõpradega suhtlus reaalses elus, kuna hetkel ei too see midagi peale hetkeemotsiooni kasu ning tekitab hoopis aja aeglustumise.
Projekt valmib Delfi, Teeviit.ee ning Haridus- ja Teadusministeeriumi koostöös.