KROONIKA 25! Esimene peatoimetaja Maire Aunaste: ajakirja kokkupanek oli mu jaoks kohutav peavalu
"Ma ei vastanud ootustele," ütleb Kroonika esimene peatoimetaja Maire Aunaste, kes juhtis ajakirja väljaandmist pisut vähem kui kolm kuud. Üle 25 aasta meenutab Maire Eesti säravaima ajakirja sündi.
Kroonikat välja andva Postimehe juhi Mart Kadastiku ettepanek tuli 1995. aasta sügisel Maire Aunastele (67) ootamatult. Ta oli kirjutanud juba 1990ndate algusest lugusid toonasesse Telelehte ja kolumne Õhtulehele, aga kirjutavas ajakirjanduses polnud ta varem töötanud. Maire oli saanud populaarseks Eesti Televisiooni saate "Reisile sinuga" juhina ja sealt Kadastikul see mõte tekkiski – oskab kirjutada, juhib intrigeerivat suhtesaadet, ise pole ka just suu peale kukkunud, just selline tüpaaž sobib juhtima uut seltskonnaajakirja! Maire peatoimetatud esimene number ilmus 10. jaanuaril 1996 ja viimane sama aasta 6. märtsil.
Kui palju andis Mart Kadastik sulle juhtnööre, missugune peab uus ajakiri välja nägema?
Mäletan, et hakkasime Mardiga rääkima uue ajakirja kontseptsioonist oktoobri lõpus ja ta jättis absoluutselt vabad käed. Tõi näite, et ajakiri peaks olema nagu Briti kõmuleht The Sun või midagi taolist. Ega ma sellest kontseptsioonist täpselt aru ei saanudki. Kuni hetkeni, mil ilmus kolmas number ja Kadastik saatis mulle pika faksi tekstiga: rahva huvi meie Kroonika vastu hakkab lahtuma ja see tuleneb sellest, et peatoimetaja on valesti aru saanud – see, mida me teeme, ei ole kultuurileht, tarvis on teha hoopis teistsugust ajakirja. Samas faksis oli Kadastikul ka paar küsimust: miks ei ole selle inimese sõbratarist lugu ja teise armukesest. Mille peale vastasin: ma ei ole suuteline panema fotograafi keset talve puu otsa istuma, kuni keegi uksest või aknast välja tuleb. Ma ei saa sellega hakkama! Kirjutasin, et olen nõus kohe ära minema. Kümnendat numbrit ma enam välja anda ei saanudki. Mul oli lihtne lahkuda, sest Tõnis Palts kutsus mind tegema uut ajakirja Nädal, mis koosnes ainult televisiooniteemadest, ja see sobis mu hingelaadiga väga.
"Ajakirja kokkupanek oli mu jaoks kohutav peavalu."
Kuidas komplekteerus Kroonika esimene toimetus? Said kõik inimesed ise valida?
Sain muidugi ka ise komplekteerida meeskonda, kuid mõned tulid kaasa enne Kroonikat ilmunud ajalehest Liivimaa Kroonika. Peeter Volkonski kutsusin näiteks ajakirjanikuks nii, et juhtusin temaga sõitma ühes bussis Tartust Tallinnasse. Istusime kõrvuti ja selgus, et ta ei töötagi kusagil. "Siis on õige aeg tööle asuda," ütlesin ja nii Volkonski Kroonikasse sattuski. Alul oli Kroonika toimetuse filiaal ka Tartus.
Mäletan, et ühel päeval võttis minuga ühendust Väga Tähtis Inimene ja ütles, et abikaasal oleks tööd vaja. Abikaasa saigi töö, kuna tal oli vastav haridus ja meil oli vaja korrektorit. (Tegemist oli endise peaministri, Isamaa liidri Mart Laari abikaasa Katriniga. – I.V.) Mardiga oleme tuttavad ülikooliajast.
Esimest toimetuse sekretäri Kristina Märtinit (praegune Eesti Filmi Instituudi tootmisassistent – I.V.) tundsin saatest "Reisile sinuga". Kuna söögitegijatena olid mehed tollal väga erandlikud, lõime rubriigi "Kolm meest köögis", kus retsepte jagasid Peeter Kard, Uno Maasikas ja Karl Martin Sinijärv. Kui lõpetasin ülikooli ajakirjandusosakonnas esimese kursuse ja läksin tegema oma esimest praktikat ajalehte Edasi, oli Linnar Priimägi mu juhendaja – istusime ühes kabinetis ja vaatasin, kuidas geenius töötab. Sealt tekkis kontakt ja julgus ta Kroonikasse kirjutajaks kutsuda.
Meil oli hästi kihvt kollektiiv. Keegi ei olnud ülemus ega keegi alluv. Ka peod olid sealsamas Tatari toimetuses, kus tegime meile üle jõu käivat tööd.
Olen kuulnud, et esimesed numbrid ilmusid väga raskelt. Toimetus istus sinu lukustatud kabineti ukse taga, sina nutsid sees, ajakirjaküljed olid täitmata, trükitähtaeg kohe kukkumas. On see tõsi või rahvaluule?
Mäletan Tatari 25 asunud toimetuse poolkeldrikorrusel asunud ruume. Mõtlesin, et ma ei saa sealt enam öösiti ka välja, sest pean kogu aeg mõtlema, kuidas ajakirja leheküljed täis saada ja sellepärast pidevalt inimesi tüütama. Ajakirja kokkupanek oli mu jaoks kohutav peavalu. Kartsin jubedalt, et ma ei saa iialgi järgmisi numbreid valmis. Eriti kui mõistsin, et ajakiri ei peaks niivõrd rääkima Eesti kultuuriinimestest ja ajaloost, vaid sellest, kes kellega käib. Juhatuse ootus oli, et tuleb ikka selline kollane asi, mis lööb inimestel silmadest vere välja. Aga minus ei ole absoluutselt sellist ainest! Mina tahaksin kirjutada ainult seda, mida inimene ise tahab rääkida. Ma ei saanud sellega hakkama, ma ei vastanud ootustele.
"Metalne hääl läbis mu selgroo ja pisarad olid kohe järel."
Sind lasti lahti või lahkusid ise?
Olin nõus kohe ära minema, kui sain aru, et ma ei suuda täita mulle seatud ootusi. Sellisel juhul ei tasu ju mingil juhul kümne küünega töökohast kinni hoida. Kadastikuga me isegi ei näinud teineteist – tema oli Tartus, mina Tallinnas, meie lahkumisvestlus toimus telefoni teel. Ma ei ole pärast seda Kadastikuga enam kunagi rääkinud. Mis põhjusel peaksin?
Ütleme ausalt, ega Mart Kadastikul ei ole õrn ja emotsionaalne, kõrva paitav hääl. Kui tema tahab metalselt öelda, siis ta ka ütleb. Aga minul läheb see läbi selgroo ja pisarad on kohe järel.
Aga kunagi ei tohi midagi taga nutta, alati tuleb minna edasi.
Sina läksid juhtima ajakirja Nädal, ent olid ka sealt sunnitud üsna lühikese aja pärast lahkuma. Miks?
Lahtilaskmistest on mul jäänud kõige sügavamini hinge ajakirjast Nädal lahkumine. Mulle helistati ühel õhtul ühest väljaandest ja küsiti, kas te ikka teate, et teid lastakse lahti. Sest Nädalasse tuleb uus peatoimetaja. Olin just töölt koju jõudnud ja helistasin oma tollasele ülemusele Ain Lausmaale, et aru pärida. Lausmaa käskis mul kohe tööle tagasi sõita ja teatas: "Jah, see on õige. Sinu asemele on leitud teine inimene." Tuli välja, et see inimene oli Rünno Saaremäe, kes osteti üle Kroonika tegevtoimetaja kohalt. "Me kutsume inimese Kroonikast üle, et nõrgestada liiga tugevaks muutunud ajakirja, me ei saa ju talle pakkuda samaväärset kohta, kust ta tuleb, ikka rohkemat," ütles Lausmaa. Kroonikast äratulek ei valmistanud mulle mingit pettumust, aga see, et mind asendati Nädalas inimesega, kelle kohta oli varsti teada, et sellest ei tulnud üldse midagi välja, oli valus. Ma ei saanud aru, mida olin valesti teinud, et mind asendati täiesti televisioonikauge inimesega. See oli põhjus, miks sõitsin Ameerikasse. Sellest solvumisest ei saanudki ma üle.
Mis on kõige eredamalt üürikesest Kroonika tööst meelde jäänud?
Mis mulle selles töös tõeliselt ei meeldinud, oli glamuuritari elu ja esindusüritustel käimine. Mulle öeldi kohe alguses, et Kroonika peatoimetaja peab hakkama käima mööda üritusi, kus on kohal koorekiht, ja tooma sealt seltskonnalugusid. See oli mulle kohutavalt vastumeelne, sest selline elu ei ole üldse minu loomuses. Mäletan üht üritust tollases Baar Tallinnas, kuhu vedasin end poolsurnult nagu hapukapsas otse töölt. Pidin minema ja särama, inimestega kontakte looma. Parajasti oli meie toimetuses ärimees Rein Kilk, kes pakkus ennast üritusele kaasa. Viibisime seal lühikest aega ja Rein lubas mind oma autoga koju viia. Auto oli tal pargitud natuke Palace'i hotellist edasi ja kui kohale jõudsime, seda seal enam ei olnud. Auto oli ärandatud. Rein käis ümber tühja koha, laiutas käsi ja sõnas: "No ei ole enam!" Kui palju oli selles juhtumis Kroonika ainest, kui praegu, 25 aastat hiljem, selle peale mõelda! Aga toona ei tulnud ma selle peale, et sellest uudist teha. Sina oleksid selle kohe ära tabanud!