Kostüümikunstnik Mare Raidma: esmakordselt karjääri jooksul pidin võttesse minema näitlejatele kostüümiproove tegemata
Mare Raidma on kostüümikunstniku ametit pidanud 39 aastat ning teinud kunstnikutööd mitmetele mängufilmidele, sarjadele, näidenditele ja ooperilavastustele. Tema loodud kostüüme saame imetleda filmides “Sügis”, “1944” ja “Hüvasti NSVL” ning teleseriaalides “Tuulepealne maa”, “Ohtlik lend” ja “Mädaõunad”. Uurisime kostüümikunstnikult, kuidas möödus eelmine aasta, mismoodi läks sarja “Mädaõunad” näitlejate kostümeerimine ning kuidas koroona tema töiseid tegemisi mõjutanud on.
Aeg kostüümide korrastamiseks, kalastamiseks ja aias müttamiseks
Arvestades viirusepuhanguga seotud piiranguid ja karantiini on kostüümikunstnik Mare õnnega koos, sest eelmisel aastal oli tal kokkuvõttes erialast tööd isegi rohkem kui varem. “Pärast piirangute lõppemist sõitsid projektid üksteisele sisse ja see tekitas muidugi kohati segadust,” selgitab ta. Eelmise aasta olulisemateks projektideks olid psühholoogiline õudusfilm “The Twin”, suurfilm “Kalev” ja Soome draamaseriaal “Mädaõunad”. Kui tänu piirangutele võtteid edasi lükati ja Marel tööst suurem paus tekkis, sai ta keskenduda kodustele remondi-ja korrastustöödele. “Mulle meeldib vaba aega veeta vanu kostüüme korrastades või reisides ja kalastades, lisaks sellele ma ka ehitan, värvin ja õmblen. Parandan ja restaureerin asju ning mõtlen uusi välja. Näiteks üks viimaseid suuremaid väljakutseid iseenda jaoks oli suure lühtrilambi tegemine. Õppisin selle tegemise käigus palju uusi töötehnikaid ja- võtteid. Mulle meeldib ka kodune peenramajandus ning praegu müttan aias. Loen raamatuid, vaatan filme ning teleseriaale,” räägib Mare enda paljudest hobidest.
Kompromissikunst soovkujutluse ja võimaluste vahel
Mare eelmise aasta üheks põhiprojektiks oli Eestis filmitud Elisa originaalsari “Mädaõunad”, mille võtteperiood jäi täpselt kevadise karantiini aega. Sellest hoolimata loksus kõik lõpuks kenasti paika ning sari on praeguseks jõudnud vaatajateni. Soome draamasarja põhjaks on 70ndatel aset leidnud sündmused ning ka stilistikas lähtuti üldjoontes sellest perioodist. “Kostüümide visiooni loomiseks olid kõige suuremad inspiraatorid mõlemad režissöörid - Marja Pyykkö ja Pamela Tola. Kui Marja tõi näiteid enda elust, kuidas mõnda tegelaskuju ette kujutada (nt tema isa riietusstiil), siis Pamela oma näitleja kogemusega tõi lähedale tunnetuse rollist ja riiete sees olemise seostest - kuidas mingi materjal kehal liigub, et rolli toetada jne,” selgitab Mare. Kõige keerulisemaks peab naine seda, et samasuguseid kostüüme tuli varuda mitu - mitmete näitleja vettehüppamiste, kukkumiste või kakluste tarvis. “Vintage’ riideesemeid on teadagi säilinud üksikeksemplaridena ja tavapoest ostetav riideese ei pruugi keerukamale karakterile sobida. Kokkuvõttes oli näitleja riietamine seriaali jaoks kompromissikunst soovkujutluse ja hetkel antud võimaluste vahel,” kirjeldab Mare.
Kostüümi luureagendid
Suur osa kostüümikunstniku tööst on ettevalmistus, sest tuleb võimalikult palju ette ära teha, et võtteplatsil kõik sujuks. “Esiteks garderoobi koostamine, kus arvestada tuleb sellega, et loo arenedes võib karakter muutuda ja seega ka nii-öelda tema rõivaste valik. Siis kostüümiproovid kõrvalosatäitjatega nii Tallinnas kui Soome näitlejatega ka Helsingis,” räägib kostüümikunstnik. Võtteplatsil tuli kogu ettevalmistus teoks teha. Õnneks olid Marel võtete ajal abikäed, kes aitasid näitlejatel ümber riietuda, neid soojendada, mõnda asja parandada või välja vahetada. Proovikiviks oli Mare jaoks see, et koroona tõttu katkestatud ettevalmistuse pärast tuli võtetega paralleelselt ka uute projektide kostüümikomplektidega tegeleda. “Tegin jooniseid ja andsin tellimusi sisse, kui oli vaja midagi spetsiaalselt õmmelda või butafooril valmistada. Näiteks “Mädaõuntele” Soome politseimundrite järeletegemiseks sai lausa luureagent saadetud Soome Politsei muuseumisse fotosid tegema ja esemeid mõõdistama,” lisab Mare. Kostüümikunstnikul on võtetest ainult positiivsed muljed ja mälestused. “Kuigi võttegraafik oli äärmiselt tihe, oli produktsiooni töö organiseerimine ja tugi väga tasemel. Kostüümiosakonda kuulusid oskajad tegijad ja toredad kaaslased,” räägib Mare.
Esmakordselt kostüümikunstniku karjääri jooksul
Mare toob eelmise aasta projektidest välja ka 80ndate algusaastaid kujutava “The Twin” filmi. “Esmakordselt mu karjääri jooksul pidime võttesse minema näitlejatele kostüümiproove tegemata, sest need olid võimalike lähikontaktide tõttu keelatud ja välismaa näitlejad viibisid Eestisse jõudnuna karantiinis. Kõige tipuks suleti kõige kiiremal ettevalmistusajal kaks päeva enne võtteperioodi algust koroonapiirangu tõttu kõik kauplused. Nuta või naera!” meenutab Mare. Ka “Twin” õudusfilmi puhul tuli tekitada mitmeid identseid rõivakomplekte, mida oli vaja tehniliselt keerukate kaadrite, osatäitjate dublantide ja kaskadööride jaoks. Praegu, suveperioodil on Marel rahulikum periood, kus ta saab tegutseda enda filmikostüümide lao ja kostüümikogu korrastamisega.
Ajastuseriaali “Mädaõunad” tegevus toimub 1973.aastal Soomes, kus noor aktivistist naine (Satu Tuuli Karhu) satub üksikule saarele vaimuhaiglasse, kus “ravitakse” naisi väga kahtlaste meetoditega. Lähemal uurimisel rullub lahti saladusi täis lugu. Sarja kõrvalosades näeme Ester Kuntut, Tiina Mälbergi, Anne Lemmingut, Gert Raudsepa jpt Eesti näitlejaid. Seriaali kaheksaosaline esimene hooaeg on saadaval vaatamiseks eksklusiivselt Elisa Huubis.