Lühidalt: tänapäeva insta-inimesega koostööd teha üritada on, kui väljenduda neile meelepärases keeles, epic pain in the ass.

Insta-inimest iseloomustab isepäisus, allumatus ja enese tõstmine kollektiivsetest huvidest (mis on võtteplatsil paraku põhihuvi!) kõrgemale. Mudijad ei ole ise head muditavad, sest mida iganes neile soovitad, vuhiseb ühest kõrvast sisse ja teisest välja. Kohale jõuaks mõni märkus ehk siis, kui see Youtube’i või storysse üles panna. Vahel tundub, et otsesuhtlus on insta-inimese jaoks tundmatu formaat.

“Et saada inspiratsiooni iseenda jaoks iseenda pealt,” võttis saates osalev Sebastian tabavalt kokku, miks üldse Instagrami konto teha.

“Kui ma pidevalt teisi jälgin, ei ole mul ju aega iseendaga tegeleda,” põhjendas üks teine osaleja, miks tal pole halli aimugi, mida konkurendid otse tema nina all on korda saatnud.

Aga ka “konkurents” on ehk juba iganenud sõna, sest eduka konkureerimise esimene eeldus on, et sa paned teisi inimesi tähele.

“KAS PANETE SUBTIITRID ALLA?”

Kui insta-inimesel paluda eeskujusid nimetada, ei ole need enamasti eestlased. Eesti on üldse väga piiratud koht. Nagu üks osaleja avasaate võtetel asjalikult nentis: Eestist ei leia sobivaid taustu. Jah, lugesite õigesti. Eesti miinus on, et siin ei ole “šuutimiseks” piisavalt vaheldusrikkust. Kus on meie helesinised laguunid, milles bikiinipilte teha? Kus on palmid? Kus on Tallinna oma Brooklyni sild?

(Muuseas, pealinna influencerid, Noblessnerisse ärge enam pildistama kibelege, kui soovite trendikad olla - sest “kõik juba käivad seal”!)

“Kas te panete subtiitrid alla?” uuris Hanna Martinson, üks saate mentoritest, kui tal järjekordne ingliskeelne väljend huulilt lipsas. Hanna leidis võtteplatsil keeleküsimuse üle arutledes, et kõiki asju eesti keeles öelda ei saagi.

Kui insta-võhikuna insta-inimesega suhtled, arvesta, et sa ei saa poolest jutust aru. Siin on väike sõnastik sellest, mis mulle meelde jäi. Selgitused on just sellised, nagu mina lõpuks aru sain.

VÄIKE INSTASÕNASTIK ALGAJALE

Influentser - ehk “suunamudija” on keeleloomekonkrusil sõelale jäänud sõna, mis on meedias hästi kinnistunud, aga mida asjaosalised ise ei armasta, kuna see kõlavat kuidagi rustikaalselt.

Suunamudijad eelistavad “sisuloojat”. Suunamudija on moodsa aja amet, mille puhul teenitakse raha sotsiaalmeediapostituste eest. Et suunda mudida, on enne vaja sotsiaalmeedias mõjukaks saada ehk endale Instagramis või Youtube’is piisav hulk fänne koguda (mõelda, et kunagi oli aeg, kus ka “fänn” oli uus ja võõras sõna!).

Šuutima - šuutimine ehk pildistamine on insta-inimese põhitegevus, mõnele suisa töö, milleks ta hoolikalt valmistub ja pikki päevi kulutab.

Fiid - postitused, mida sotsiaalmeediakanalit avades näed. Kui tavainimene postitab Instagrami, mis pähe tuleb ja tore tundub, on professionaalse insta-inimese fiid rangelt kalkuleeritud - ta jälgib täpselt, mida ja mis kell ta postitab. Ülioluline on, et fiid oleks ühtlane ehk kui kasutad mingit filtrit, peadki igaveseks selle juurde jääma, muidu solgid oma šansid. Kes tahab suunamudijana edukaks saada, peab oma fiidi hoidma positiivse ja helgena, unustage kunstipärasus ja must-valge töötlus!

Laikima - selle sõna kinnistumisest eesti keelde pole vist pääsu, aga “laikimine” võiks olla pigem termin, mis tähistab sotsiaalmeedias möödapääsmatut mehaanilist tegevust, milles (erinevalt siirast meeldimisest) igasugune emotsioon puudub. Instagramis edu saavutamiseks on vaja etiketti jälgida ja sind “laikinud” inimestele vastav arv “laike” ehk moodsa aja valuutat vastu laduda - võtad kas või hambatikud appi ja loendad, kellelt kui palju said!

Ingeidžment reit - eesti keeles ehk sobiks “haardeulatus” ehk number, mis näitab, kui paljudeni Instagrami-postitus on jõudnud ning kui paljud on sellele reageerinud (laikinud, kommenteerinud, jaganud). Ingeidžment reit on suunamudija eluliin ehk põhiline näitaja, mida tahavad teada temaga koostööd kaaluvad ettevõtted.

Ingeidžmenti buustima - kui ingeidžment on niru, tuleb mõelda nippidele, kuidas seda tõsta ehk “buustida”.

Kapl fing - “paarivärk” ehk see, kui paarisuhe ei tähista mitte ainult kahe inimese vahelist armastust, vaid couple’i vaheline thing on ärimudel (vt ka Kim Kardashian ja Kanye West). Jääb mulje, et mõned paarid ainult sel kaalutlusel koos elavadki. Populaarne on pildistada elukaaslase (pool)paljast tagumikku - “influenssimine” pole nõrkadele ja armukadedus raha sisse ei too.

Bisnis proofail - on olemas eestikeelne “ärikonto”, aga ega see insta-inimest huvita. Kes tahab suunamudijana profiks hakata ehk raha teenida, peab endale ärikonto tegema, sest ainult sealt näeb andmeid, mis mudimiseks vajalikud nagu õhk.

Käpšon - keda huvitab talupoeglik “pildiallkiri”, kui on võimalik ka välismaa keeles öelda? Pildiallkirjad olevad Instagramis väga tähtsad - väide, mida on insta-süütul inimesel raske mõista, sest need on enamasti sada protsenti sisutühi mulin. Eelistatuim pildiallkiri on tsitaat mõnest eneseabiõpikust, endaks jäämise üle filosofeeriv mõtisklus või sentimentaalsed luuleread.

Follojad - jälgijad ehk teised Instagrami-kasutajad, kes on otsustanud mõne teise kasutaja postitustega kursis olla. Moodsa aja jõledaim kuritegu on endale jälgijaid osta, aga valel on lühikesed jalad - 50 000 - 100 000 jälgijat on Eesti mastaabis juba nii palju, et firmadel tekib kahtlus.

Algajale suunamudijale teadmiseks: ettevõtetel on mustad nimekirjad neist, keda kahtlustatakse ebaausates võtetes.

Follõuma/unfollõuma - jälgima, jälgimist lõpetama ehk inimsuhete loomine ja katkestamine sotsiaalmeedia-ajastul. Jälgija on paadunud insta-inimese jaoks pelk ühik, millesse suhtutakse kliinilise asjalikkuse ja külma kõhuga. Mulle jäi põgusa insta-kümbluse käigus mulje, et hirm aktiivsete postitajate vaimse tervise pärast on asjatu - nad on väga paksu nahaga ega põe suurt millegi pärast. Kui teine inimene on ju kõigest üks number su bisnis proofailil, siis miks nutta?

Kontent - kuigi sõna “sisulooja” on suunamudimismaailmas eestikeelsetest terminitest eelistatuim, ei tunnista nad sõna “sisu”. Õige sisulooja loob kontentit! Kõrvaltvaatajast amatöör-telefonipiltnikule tundub insta-inimese juttu kuulates veider, et keegi suudab ühe tühise klõpsu ümber nii palju tähtsa kõlaga jutuvahtu üles kloppida.

Kontentit aplõudima - kui “kontent” ehk pilt, story või video on valmis, tuleb see Instagrami üles laadida, insta-inimesele arusaadavas keeles “aplõudida”. Seda ei ole mõtet teha siis, kui pähe tuleb, vaid oma bisnis proofailist tuleb andmeid jälgides välja raalida kõige kasulikum kellaaeg. Mõnel on see õhtul kell seitse, mõnel teisel hommikul kell kümme. Aplõudida ei tohi liiga tihti, sest muidu saab su fiidist trash, aga ka liiga pikad vahed pole head.

Tšälendž - elu eesmärk, järgmine suur väljakutse, milleks võiks olla hakatuseks näiteks 10 000 jälgijani jõudmine. Sealt edasi ainult tähtede poole!

* Insta-inimese vabanduseks tuleb nentida, et tõsistest tegijatest märkimisväärne osa veedab suure tüki oma ajast välismaal. Ka saates osalevad suunamudija-hakatised on välismaal pikki perioode kas elanud või reisivad valdava osa aastast. Ilmselt on maailmas ringi rännates tekkiv avatud ja uudishimulik olek suunamudimiseks vajalik omadus.