Sõidukite ja joogimargid küll erinesid – Hollywood seisis tollasest Tallinnfilmist ju valgusaastate kaugusel. Tagantjärele aga tundub, et Ada Lundveri ja Elizabeth Taylori elukaar käis nii heas kui halvas sarnast viimsete filmiaristokraatide rada. Nii kõrges kui madalas.

9. veebruaril saanuks Ada seitsme- ja Liz 27. veebruaril kaheksakümneseks, aga… Aasta enne langesid paralleelvärssidesse lõplikult kokku Ameerika ja Eesti diiva eludaatumid: Elizabeth Taylor (1932–2011) ja Ada Lundver (1942–2011). Vahet oli ja jäi kümme aastat ja pool maakera…


Jala ei käinud ja vett ei joonud…

Et Ada – nagu Hollywoodi Elizabethki – elu põletab, oli piltidelt ammu näha ja teada. Kuuldus, et Ada tervisega on lood nüüd tõsiselt täbarad, jõudis sõpradeni eelmise aasta märtsis. Mõni päev varem, kui maailma ehmatas uudis Elizabethi minekust...

XX sajandi üks suurimaid filmiikoone, jumalikult kaunis näitlejanna Eliza-beth Taylor suri 23. märtsi varahommikul Los Angeleses, luksuslikus Cedar Sinai haiglas. Lizi surivoodit palistasid kõik tema neli last. Matusel Los Angelese metsakalmistule lisandusid kümme lapselast ja neli lapselapselast…

Ada Lundver läks 6. oktoobri keskpäeval Tallinnas Pelgulinna haiglas. Üksi.

Hollywoodi kuldajastu diiva pidi 79aastaselt alla vanduma ametliku versiooni järgi südamepuudulikkusele, mille pärast ta kaks kuud haiglaravil oli viibinud. Adal tuli 69selt kõigi oma «puudulikkustega» ekselda pool aastat erinevate Tallinna ja Haapsalu haigemajade vahet. Paar lõpuni ustavaks jäänud sõpra otsisid võimalusi, et kui ühes haiglas pidamise tähtaeg otsa sai, saaks ta sisse järgmisesse. Vahepealsed päevad kodus näis Ada ise tegevat kõik põhimõttel: parem õudne lõpp kui lõputu õudus!

Adal lapsi polnud. Ta oli esimene Eesti tuntud naine, kes Urmas Oti otsesaates vastas ehmatava aususega, kui mitu tal neid võinuks olla ja et ta ei riskinud abikaasa Mikk Mikiveri viinavea pärast.

{poolik}


Gurtšenko ei jäänud alla!

Aasta 2011 lähebki ajalukku kui suurte diivade lahkumise aasta.

Venelased on alati ameeriklastega võistelnud – kes esimesena Kuu peale jõuab jne. Nädalapäevad pärast Elizabethi viskas 75selt «sussid püsti» ka omaaegse planeedikuuendiku esindus-filmidiiva Ljudmilla Gurtšenko (12.11.1935–30.03.2011)! Muide, temagi kanti ju, nagu Ada ja Liz, 1970ndatel maha. Aga vintske vene hingena võitles Gurtšenko end 1980ndatel ekraanile primadonnaks tagasi. Nii nagu ta pingutas viimse hingetõmbeni ka oma sipelgapiha ja kortsudeta näolapi eest… Kõiges isepäised Ada ja Liz olid tavatud selleski, et nad ei häbenenud avalikult ka vananeda.


Lopsaka ütlemisega saarlased

Samal aastal, kui Ada suure sõja ajal «seal Hiiumaal, lehma all sündis», tegi üheksane Elizabeth Hollywoodis oma debüüdi. Juba esimese filmi peale sõlmiti uue lapstähega leping – kaks filmi tehtud ja priske püsileping stuudioga taskus. Inglismaal sündinud-kasvanud tüdruk olla mõjunud algul Hollywoodis teistsugusena – kui «Briti saare aristokraat». Täheks kasvades teadis kannikesesilmne iludus Liz, mis ta väärt on – ega häbenenud vanduda kui voorimees. Aastakümnete jooksul kinkis ta tänulikule meediale hulga vängeid otseütlemisi.

Ada ei jäänud siin kaugeltki võlgu – Hiiumaalt pärit tüdruku eluterve huumoriga. Ükskõik, mis teemal ajakirjanikud talle ka ei helistanud – nali oli garanteeritud! Tema kuulsad värvikad väljendid, olgu siis «silmad varre otsas» või «oi, litsinahk ja putsipannal…!».


Mikiver nagu Burton

Lizil olid juba lapstähena täiskasvanud naise nägu ja silmad. Hiljem tituleeriti ta Hollywoodi ajaloo kõige esimeseks «Lolitaks». Nõukogude Eestis seksapiilist kõva häälega ei räägitud. Seda innustunumalt sosistati Adast pärast paljastavat Lapeteu-se filmi peredes ja töökollektiivides, et sellist litsi pole enne nähtud… Ja seda ehmatavam oli vaba ajakirjanduse saabudes Ada ülestunnistus Otile – ta oli selles filmis mängides, 24aastasena, veel süütu plika!

Vaevalt kuueteistkümnese Lizi kohta kirjutati: «Imeline, et ta suudab mängida nii küpseid armastusstseene. Olles ise tegelikult veel puhas nagu lumi!»

Sõbrannadega isekeskis teadnud Liz aga täpselt kiita, kui suur on tema esimese kihlatu meheuhkus.

Nii et püüa sa tagantjärele tõde Hollywoodi staaritööstuse reklaamimürast!

Üks on kindel – mõlemad nägid välja varaseksapiilsed. Võrdselt büstikad ja sipelgapihaga. Ideaalsete ümbermõõtude hindamisega oli mõlemal hiljem raskusi. Lizil olnud noorena kole, plekiselt kime hääl, Adal aga väga ilus seksikas ja väljendusrikas tämber. Näitlejannad jumala armust – oli Ada ehk andekamgi… Hiljem on paljud leidnud: sündinuks Ada omal ajal Hollywoodi…!

Ameerikasse pääses Ada alles 1987. aastal. Onule külla. Tema sõja ajal sinna põgenenud isa oli mõni kuu varem surnud.

Samal aastal, kui Elizabeth teenis Hollywoodis oma esimese Oscari, avanes Nõukogude abituriendi ees «roheline tee» – Ada sai tööle pakkijaks Kommunaari kingavabrikusse.

Ada debüüt (Valve roll kollektiviseerimisteemalises filmis «Jäl-jed») sai teoks 1963. Samal aastal, kui Eliza-beth troonis Rooma sõidutatava Cleopatra-na keset filmiajaloo ilmselt kõige suurejoonelisemat massistseeni! (Ada glamuurseimaks rolliks sai krahvinna Runge Vene filmis «NSV Liidu suursaadik», 1969.)

«Cleopatra» viis Elizabethi kokku Ric-hard Burtoniga (1925–1984). Eesti mastaabis sündis võrreldav «sajandi armastuslugu» filmist «Lindpriid» (1971/79), kus Ada partneriks oli Mikk Mikiver (1937–2006). Tohtripreili Meerit hindavad meie filmigurmaanid Lundveri tipprolliks. Nii nagu Taylori parimaiks peetakse filme, kus ta mängis oma elu kirglikema armastuse Richard Burtoniga. (Teatavasti abiellus ja lahutas paar kaks korda, nagu Leopold ja Laine!) Just Martana filmis «Kes kardab Virginia Woolfi?» teenis Liz oma teise Oscari. Täpselt samal, 1966. aastal vastas Ada Lundver nõuka küsimusfilmiga «Mis juhtus Andres Lapeteu-sega?»! Alustanud nagu Liz helesiniste naiste osadest, said nüüd Ada pärisosaks «negatiivsed kangelannad». Mõlemad mängisid oma «pahad naised» inimlikult võluvaks ja mõistetavaks. 1967. aastal mässas Liz Shakespeare’i «Tõrksa taltsutuses», Ada aga märatses sama vägevalt Smuuli «Keskpäevases praamis»…

Ada ise pidas kõige hingelähedasemaks rolli «Pimedates akendes» (1968). Ehk sellepärast, et samal ajal jättis ta maha tema esimene armastus Eri Klas – eelistades ema soovil üht teist, sama kaunist näitlejannat, aga juuditari…


Mees, naine ja alkohol

Elizabeth abiellus – isegi Hollywoodi mõõtkavas rekordeid purustava saripruudina – kaheksa korda! Jäägu need pluss tema arvukad kihlused mujalt kokku lugeda. Nagu ka Ada ilus ja valus «keelatud armastus» Ungari rockitähe Csaba Magyariga. Lundveri ja Mikiveri abiellumisest sai eestlaste suus «sajandi pulm» ka ilma meil tollal veel olematu seltskonnaajakirjanduseta. Oma raamatus võtab Ada oma ainsaks jäänud abielu kokku pealkirjaga «Abielukolmnurk: mees, naine ja alkohol». Sama sobinuks ka Taylori ja Burtoni tõmmete ja tõugete kohta.

Sarnaselt said mõlema hiilgeosad filmides 1970ndate keskpaiku läbi. Mõlema pärisosaks jäi superdiiva roll elus… Hirmjõukate meeste kingitustest kogunes Lizile maailma suurimaid juveelikogusid. Temast jäi järeltulijaile maha ligi miljardi dollari jagu maist vara.

Adagi maitses oma häil päevil Nõukogude kõrgstandardit – neiupõlves olid tal oma Volga ja suvila. Mikiveriga abielludes eraldas partei ja valitsus noorpaarile parima korteri kesklinnas, Albat-rossi majas (allkorrusel Eesti esimene valuutapood) – 120 ruutmeetrit, viis tuba, 11 akent…. 41aastaselt see idüll aga lõppes, paar kolis sealt välja ja lahku.


Ustavad südamed

Geiaustajad olid tõelise diiva kullaprooviks, juba tollal kui enamik neist isegi Hollywoodis veel kapis elas. Jumalikult kaunid Liz ja Ada olid nii naised, et tõmbasid algusest peale ligi salahomodest sõpru.

Juba kuueteistaastaselt harjunud, et kõik mehed teda tahavad, sai Liz filmivõtetel šoki, kui tema seekordne partner Mont-gomery Clift (1920–1966) ei armunudki temasse. Hiljem võttis Lizi teine eluaegne kolleeg-sõber Rock Hudson (1925–1985) selle fenomeni naerdes kokku: Mida aeg edasi, seda suuremaks väärtuseks sai Lizile see, kui mõni mees ei lähenenudki talle ühese tagamõttega talle kohe käpad külge ajada. Suhe Montyga oli aga midagi erilist. Võis lausa näha, kuidas Liz siis ikka lootis ja mõtles: «Kui mul õnnestub ta ümber pöörata, siis pean ma olema midagi erilist!»

Üldse oli mõlemal diival rohkem mees- kui naissõpru. Adal oli varakult silma eriti andekatele – meie hilisematele maestrotele. Ada mälestustes jäid ju korduma erilise vaimustuse ja vaimuka kamraadlikkusega kaks nime: Tõnis Mägi ja Urmas Ott. Kummagi puhul pidas Ada vajalikuks toonitada: «Meie vahel pole olnud midagi niisugust, noh – intimisch.» Huvitav, et oma põliseima sõbra Vello Orumetsa ehk Musu puhul Ada seda lisamärkust ei kasutanud. Kes teab, ehk tuli lisaks mängupulmale ette isekeskis peotujus muidki armsaid mänge, midagi intiimsematki!?

Tulised sõbrasuhted pöörasid elulõpuks koomiksiks kätte. Sealpool suurt lompi ilmusid löökpealkirjad: «Jackson ja Taylor pöörasid tülli!» Siinpool kirjutati: «Orumets sõimab mind hooraks!»; «Lund-veriga mina enam ei suhtle ja kõik!»

Rööbiti tabas mõlemat lõpuks suurima sõbra kaotus: Urmas Ott läks 53selt sügisel 2008, Michael Jackson veel ootamatumalt järgmisel suvel viiekümneselt.


Üksi, prožektorituledeta

Nagu kuulsus, nii ka stress olid Elizabethi puhul mõistagi kordi suuremad. Elupõletamise kunstiks olid Hollywoodi diival võimalused avaramad, aga ka turvalisemad. Tema kõrval seisis kindlasti alati terve palgaarmee «halastajaõdesid». Liz ei teinud saladust, et juba kahekümne viieselt, pärast teist lahutust, sai temast haiglate ja Betty Fordi luksusliku võõrutuskliiniku püsiklient. Käinud elu jooksul oma paarkümmend(!) korda eluohtlikus olukorras noa all, võinuks tema diagnooside pealt kirjutada meditsiinitudengitele õpiku, millised haigused maailmas olemas on… Eesti Ada ei saanud lubada endale ratastooli või lausa voodisse langemist omanikule tagastatud maja üürikorteris. Betty Fordi kliinikust võttis Liz veel kaheksandaks ja viimaseks jäänud abikaasa. Ada Wismari pakutavatest teenustest keeldus… Ja pidas oma Villu-võitluseid üksi...

Endal ratastoolis hing pealaga kaelas, asus Taylor pärast sõber Rock Hudsoni kui esimese kuulsa aidsiohvri surma XX sajandi uue katku haigete aktiivseks kaitseingliks. Kuigi Ada meil lausa heategija Elle Kulliks ei käinud, oli ta oma sõprade eest väljas kui emalõvi. «Adal on truu hing,» hindasid paljud.

Staari suurushullustust ei põdenud Hiiumaa-Ada kunagi. Ja kui Elizabeth tegi läbi ka jäise beibe- ja bitši-tähehaiguse, siis hiljem kiitsid kolleegid tedagi «maailma kõige lihtsamaks ja demokraatlikumaks superstaariks». Liz polevat teinud vahet, kui ta rääkis rahatuusa või lavatöölisega.

Elizabethi puhul oli just ambitsioonikas ema Sara Taylor see, kes vahendeid valimata lapse Hollywoodi tassis ja täheks pressis. Rahuldades nii enda nooruses rahuldamata jäänud näitlejaambitsioone, veel rohkem aga isu pääseda rikaste ja ilusate seltskonda.

Ada lihtsast majateenijast ja ettekandjast ema Ester arvas näitlejannandusest vastupidi. Kui Adal filmirolle hõredaks jäi ning ta varieteesse leiba teenima läks, ohkas ema: «Kas sinu jaoks siis ometi korralikku tööd ilmas ei olegi?!» (Need, kes Adat seal nägid, mäletavad: ligilähedastki säravat seksapiili pole meie estraadil varem ega hiljem nähtud!)

Ester sai oma tütre elu määravaimaks inimeseks lõpus – kui Ada väetiks jäänud ema enda juurde kolis. Ainsaks lähedaseks inimeseks. Tema surres kaotas Ada kohustused maise elu ees – viimase vastutuse- pideme ja püsi…