Aivis Ohtla ohtlikud kurvid


Viljandi viinaärimees AIVIS OHTLA (35) sai kevadel kuulsaks sellega, et seljatas kohtus maksuameti. Ent ohtramalt leiab Ohtla nime siiski autospordiuudistest.

Alkoholitootja Liiwi Heliis omaniku Aivis Ohtla hobiks on autode ringrajasõit. Tegu on tõelise ärimeeste spordialaga. Hirmkallis hobi neelab metsikult raha, mille kokkuajamiseks on olulised ka head suhted teiste ärimeestega. Maksuameti hammaste vahele sattuski Ohtla kahtlusega, et tema elustiil ületas ametnike arvates tunduvalt neid võimalusi, mida lubanuks deklareeritud tulu.

Kulutuste katmise kunsti kõrval peab valdama mõistagi ka sõitu. Aivis Ohtla sõita oskab, seda tõestavad mitu Balti ja Eesti meistritiitlit. Ülemöödunud pühapäeval oli Kroonika Pärnus tunnistajaks, kuidas Ohtla mõlemas sõidus teistele pika puuga ära tegi.

Automees on au sees

Sauga ringraja ääres üles löödud laagris saab esmapilguga selgeks, et tegu on omamoodi elustiiliga. Igal tiimil on oma suur telk, kus tuntud catering-firmad serveerivad head-paremat. Ohtla tiimi Liiwi Racingu telk on pungil täis tiimi liikmeid, autospordi ja Ohtla sõpru ning sponsorite esindajaid.

Ohtla assistent Triinu rõõmustab, et seekord on tõesti erakordselt palju rahvast:«Oma 80 inimest vist on käinud mul kätt surumas. Tavaliselt on 30 ringis.»

Ohtla ise on juba stardipaiga läheduses «garaažtelgis» peagi algavaks sõiduks valmistumas. Kui masinad stardijoone taha kogunevad, püüavad publiku pilke Liiwi Racingu kaks erepunastes latekskostüümides tiimitüdrukut, kelle ülesanne on graatsiliselt autole nõjatudes pilgud ja fotoobjektiivid magnetina just nimelt sellele masinale tõmmata. Töötab!

Tiimitelgis elatakse oma sõitjale ausalt kaasa. «Aivis! Aivis!» kiljuvad agaramad Ohtla masina möödudes. Kostab käteplaginat. Kohe esimese ringi lõpus on ka väike pingehetk, kui esikohta hoidev lätlane auto üle kontrolli kaotab ja tekib oht, et tagant tulev Ohtla võib temaga kokku põrgata. Lätlane maandub tee ääres tiigis ja Ohtla kihutab aeglustamata mööda. Nagu suurest kaasaelajate massist jõudu saanuna, rebib ta vahe ülejäänutega aina suuremaks. Kusagil poole maa peal on pinge juba kadunud, Ohtla lubab endale oma telgist möödudes isegi lehvitada.

Õhtul teisel sõidul (Pärnus on ühel päeval kaks mööduandmist, Eesti ja Balti meistrivõistlused) kordub sama ja Ohtla lahkub kahe võidukarikaga.

Suuremate ovatsioonide vaibudes pakub assistent Triinu end teejuhiks päevakangelase juurde. Poolel teel vurab Ohtla meile motorolleriga vastu. Pärast pisukest arupidamist läheb Triinu rolleriga suurde telki Ohtla tütrele järele ja meie jalutame «garaaži» poole. Teel peetakse võitja korduvalt kinni, surutakse kätt, patsutatakse õlale ja soovitakse õnne. Sama jätkub telgis, aeg-ajalt ilmub uksepraost kellegi pea, ütleb midagi tunnustavat ja kaob.

Võlur nii rooli kui ka laua taga

Ohtla sõnab, et tegeleb autospordiga seitsmendat aastat. Kuid muidugi meeldis talle juba lapsepõlves vanade Vene autodega ringi kimada. Võidusõidu juurde sattus aga nii, et tema firma toetas kunagi ringrajaässa Raul Oravat. Ohtla käis võistlustel kaasas, proovis autot ja… hakkaski meeldima.

Mees väidab, et pole kiiruseületamise eest elu sees ühtki trahvi saanud! Sportlikku kihutamist alustas talvel mootorsaaniga. Rallile eelistas ringrajasõitu, kuna see olevat sponsoritele atraktiivsem: autod on kogu aeg nähtaval. Selgituseks: ralli on see, mida teeb Markko Märtin — enamiku ajast kimab kusagil metsa vahel.

Imestama paneb, kuidas jõuab ärimees kolme firma kõrvalt — lisaks viinatootmisele veel bowlingusaal Viljandis ja Hondade müük — tegelda veel nii aeganõudva hobiga.

Ohtla selgituse kohaselt on Soomes enamik ringrajasõitjaid firmajuhid ja oma tiimi omanikud. Alguses, kui inimene pole veel ennast tõestanud, et sponsoritele muljet avaldada, peab ise investeerima. Veelgi olulisemad on aga isiklikud sidemed teiste firmajuhtidega, et nad nõustuksid spondeerima. Ja oskus läbi rääkida, õigetele nuppudele vajutada.

Praegu on Liiwi Racingu tiimi rahastamisest Ohtla enda firmade kanda umbes kümnendik. Sellegipoolest on autol kõige silmapaistvamal ja suuremal kohal Ohtla oma firma energiajoogi reklaam. Oskuslikult peetud läbirääkimiste tulemus.

Aga kust tuleb aeg kolme firma kõrvalt? «See aeg, kui pidin kogu aeg ise tööl juures olema, on möödas,» selgitab Ohtla rahulolevalt. Õnneks ei pea motospordis katkematult treenima. Üldfüüsilist vormi hoiab ärimees jalutuskäikudega.

Tütred issile armukadedad

Muidu lahkelt juttu vestev Ohtla muutub kidakeelseks, kui küsida, kuidas suhtub abikaasa sellesse, et suvel on mees pere päralt umbes neljal nädalavahetusel. Ülejäänud vabad päevad täidab ju võistluskalender.

Desiree (8) ripub issi kaelas kogu intervjuu vältel ja tüdruku armukade pilk räägib enese eest. Tema ja teine tütar Geili (10) on võistlustel kaasas päris tihti, tihedamini, kui kosmeetikaga tegelev abikaasa. «Soome etappidele sõidame kogu perega, paar päeva varem, nii et jääb aega ka muumimaadel käia,» kinnitab Ohtla. Nii et päris isata pere läbi ajama ei pea.

Karm pauk Aivist ei kõiguta

Mai algul Riias tegi Ohtla seni rängima avarii. «Ise olin loll, oma viga,» kahetseb ta. Sõitis vastu seina, auto kortsus, endal kael valus. Auto kordategemine läks maksma 100 000 ringis. Üldse maksab sellise tasemega ringrajariist nagu Ohtlal 2,5 miljonit.

Ohtla ütleb, et hirmu ta rajal kihutades ei tunne. Ka pinge, mis jõuab haripunkti loetud minutitel enne starti, annab maad kainele arvestusele, kus vajutada pidurit ja kus gaasi. Võidusõitja kõige olulisemaks iseloomuomaduseks peab Ohtla enesekindlust. Veel üks asjaolu, miks seda sporti sobivad tegema firmajuhid.

Kuigi talle kihutada meeldib, on autosport Ohtla arvates ka hea äri. Ta on kindel, et Liiwi Heliisi toodete müügile aitab tema kihutamine kõvasti kaasa. «Kui ma ise ükskord spordiga lõpetan, jääb tiim edasi,» on Ohtla veendunud. «Siis tuleb lihtsalt keegi teine sõitma võtta.»

Elo Odres

elo@kroonika.ee

Fotod Viktor Burkivski

Sidebarid

Aivis Ohtla saavutused:

2003

Eesti meister rallisprindis,

Eesti meistrivõistlustel B 2000 sarjas 2. koht,

Balti meistrivõistlustel B 2000 sarjas 3. koht;

2002

Balti meister B 2000 sarjas,

Eesti meister B 2000 sarjas;

2001

Balti meistrivõistlustel B 2000 sarjas 3. koht;

2000

Balti meister B 2000 sarjas,

Balti meister vabaklassis.

Tiimitüdrukud:

Liiwi Racing tõmbab tähelepanu tiimitüdrukutega. Pealtnäha paistab see odavavõitu edevuse laadana või Ohtla macho-ihana end ilusate noorte tüdrukutega ümbritseda. Tegelikult ilmub autospordist rääkivate lugude kõrval Ohtla Honda pilt tänu tüdrukutele tunduvalt sagedamini kui teised autod. See on aga oluline argument sponsoritele, et keegi nende logosid näeb.

Tiimitüdrukuks tahtjaid on üllatavalt palju. Iga hooaja eel korraldab Liiwi Racing oma «missivõistluse», kus sel kevadel osales 70 (!) soovijat. Enamasti on tegu koolitüdrukutega, kellele tiimiga kaasaskäimine on hea vaheldus ja võimalus veidi reisida. Ja miks ka mitte stardipakk suuremale karjäärile: eelmisel aastal olid Ohtla tiimitüdrukuteks laulja Trinity, praegune Miss Estonia Sirle Kalma ja modell Maarika Kirsipuu.

Tänavused tiimitüdrukud Kadri ja Kristina tunnistasid, et ega nad varem autospordist eriti midagi ei teadnud. Aga nüüd juba natuke saavad aru ja elavad tõesti kaasa. Ja vana arm ei roosteta: Pärnus oli Ohtlale pöialt hoidmas ka miss Sirle!