Eestis on palju andekaid moeloojaid, kuid vähesed neist on tõeliste staaride käe all õppimas käinud ja väljaspool kodumaad silma paistnud. Heidame pilgu siinsete rõivadisainerite erilisematele saavutustele.

Pesu kogub maailmas tuntust
Kuulsa saatejuhi Tuuli Roosma õde Tiiu Roosma on silmapaistev pesudisainer, enda loodud pesubrändiga BonBon Lingerie on ta mitmel pool maailmas tuntust võitmas. Tiiu pesu müüakse lisaks Eestile Saksamaal, Hispaanias, Inglismaal, Lätis, Rootsis, Hollandis, Lõuna-Aafrikas, Austraalias ja Prantsusmaal.
Tiiu sõnul on kõik koostööd veel suhteliselt algusjärgus, kuid hiljuti näiteks avati Austraalias pood, kus peamiseks müügiartikliks on BonBon Lingerie.
Tiiu tunnistab, et konkurents on tihe: «Ida pool jääme hinnaga hätta, lääne pool pead tõestama, et sa ei ole Ida-Euroopa barbar, keda ei või usaldada. Vaba raha peab kah hunnikus olema, et kogu oma asi apetiitselt ja professionaalselt vormistada. Suured ostjad tahavad, et kaubamärk oleks tuntud. Väikesed agendid ja vahendajad on tihti ise saamatud, nad ei suuda piisavalt müüa, aga energiat ja raha kulub nendega asjatamisele ikkagi.»
 
Õppis Vivienne Westwoodi juures
Moekunstnik ja Ivo Nikkolo disainer Ksenia Jedomskihh on ainuke eestlane, kel on avanenud võimalus õppida Londonis maailmakuulsa moedisaineri, Briti moe esileediks ristitud Vivienne Westwoodi moemajas.
«Osalesin kollektsiooniga «Promised Land» Supernooval, jäin silma žüriiliikmele, kes tegutseb Westwoodi moemajas, ja nii see läks,» räägib Ksenia.
#end#
Ksenia täiendas end Westwoodi juures neli kuud, kusjuures tal õnnestus ka Vi-vienne'i enda käe all kogemusi omandada.
Vivienne Westwood on üldtunnustatud tõekspidamisi ründav moedisainer, kes sai kuulsaks 70ndatel aastatel, kui ta tõi oma revolutsioonilise new wave stiiliga massideni punkliikumise. Tema elukäigu määras paljuski punkbändi Sex Pistols mänedžer Malcolm McLaren, kes kutsus ta pundi stiililoojaks.
Ksenia loomingu vastu tuntakse huvi Euroopa ja Aasia riikides ning Ameerikas. Neiu sõnul peab välismaal läbilöömiseks tublisti tahtejõudu olema.
 
Esimene Eesti disainer Londoni moenädalal
Keskkonnasäästlik disain on maailmas jõuliselt arenev moesuund. Eestis viljeleb seda Reet Aus, kes valiti esimese Eesti disainerina osalema veebruaris toimunud London Fashion Week'il. Moemaailmas on see väga suur au.
Londoni moenädalalt, mis tähistas tänavu 25. sünnipäeva, on tuule tiibadesse saanud näiteks Alexander McQueen ja Hussein Chalayan. Selle aasta kuulsaimad esinejad olid Vivienne Westwood ja Paul Smith.
Reet esitles Londonis naisteriideid öö-pesust mantliteni. Tema nime kandva kollektsiooni moto on - «Slow fashion, beautiful clothes!» (Aeglane mood - kaunid rõivad!), millega bränd end selgelt ebakvaliteetsele kiirmoele vastandab. Reedal on kavas hakata oma toodangut Londonis müüma. «Plaanid edenevad tasapisi,» sõnab ta.
Reet on enda moodi tutvustanud ka Kopenhaagenis, Lyonis, Helsingis, Münchenis, Frankfurdis, Londonis ja Riias. Välismaal läbilöömiseks peab moekunstnik tähtsaimaks selget sihti ja õigeid inimesi.
 
Õppis mainekas moeülikoolis
Moekunstnik Anu Samarüütel-Long on ainus eestlane, kes õppinud Londoni mainekas Saint Martinsi kolledžis. Ta võeti sinna vastu 40aastasena. Kui varem armastas Anu vaid kirevaid värve, siis kolledž muutis teda põhjalikult, andes professionaalse lähenemise, laiema värvipaleti ja uue vormitunnetuse. Ühele kursusele pääses umbes 45 õpilast, kellest lõpetas ligikaudu 25, nende seas Anu. Näiteks paljud visati välja põhjendusega, et neil oli vale maitse.
«Avalduste voorus valis moeosakonna juhataja Louise Wilson välja need, keda ta näha tahtis. Ka mind kutsuti vestlusele,» meenutab Anu. Ta pidi esitama ühe oma disainitud eseme ja portfoolio viie kollektsiooniga.
«Vestlusel polnud mingit komisjoni, vaid üks inimene - Louise Wilson, kes on moemagistrantuuri ainuvalitseja. Kõik kardavad teda, kuna ta on suur, tal on kõva hääl, ta kannab ainult musta ja ta ütleb välja absoluutselt kõik, mida mõtleb, ja ta näeb kõik inimesed täielikult läbi.»
Anu Samarüütel on teinud koostööd Londoni moe- ja tekstiilidisaini bürooga The Collection. Tegemist on nii-öelda ideevabrikuga, mis müüb ideid ja mudeleid suurtele moemajadele ja rõivatootjatele. The Collectioni kliendid on näiteks Alberta Ferretti, Calvin Klein, Dolce & Gabbana jpt.
Anu sooviks vabakutselise konsultandina teha koostööd mõne laheda moemajaga, nagu Prada või Marni. Täiskohaga ta välismaale põrutada ei taha: «Olen oma vanematel ainus laps ja nad on üle 80 aasta vanad. Ma ei saa neid pikkadeks kuudeks üksi jätta.»
Anul on välismaal läbilöömiseks kolm nõuannet:
1. Äärmine viisakus ja oskus inimestega meeldivalt suhelda. Kõik tippdisainerid on fantastilised tiimitöötajad, näiteks Marc Jacobs, Alber Elbaz, Giles. Need ajad on igaveseks möödas, kui moelooja istub üksi elevandiluust tornis ja annab alluvatele pirtsakalt korraldusi.
2. Keeleoskus. Inglise, itaalia ja prantsuse keel peavad moeprofessionaalil vabalt suus olema.
3. Nüri järjekindlus ja julgus.
 
Disainib kroonitud peadele
Kübaraid ja teisi vahvaid peakatteid disainiva Liivia Leškini loomingut kannavad lisaks tavainimestele kroonitud pead ning presidentide ja ministrite prouad terves maailmas.
Liivia teeb ja müüb koos ajaloolasest kolleegi Elviira Liiveriga peakatteid Katariina Gildis, mis kaheteistkümne aasta jooksul on kujunenud üheks Tallinna olulisemaks turismimagnetiks. Näiteks on presidendikantselei tihtipeale just sealt riiklikeks kingitusteks siiditekstiile ja peakatteid tellinud.
«Mind inspireerivad inimesed, rõõmsameelsed ostjad. Maailma eri paigust on paljud kliendid juba nägupidi tuttavad, ja nad tulevad ikka ja jälle tagasi,» sõnab Leškin, kes on moega 21 aastat tegelnud.
Tema loomingut müüakse ka ühes Islandil asuvas galerii-butiigis. Kunagi oli tal seal koguni oma butiik.
Rabavad uue brändiga
Hiljuti tõi Kalamari omanik Mari Martin turule kodumaise rõivabrändi «Tallinn Dolls», mille esimese kollektsiooni autor on andekas moelooja Karolin Kuusik. Tegemist on innovaatilise ettevõtmisega, mille eesmärk on välja arendada rahvusvaheliselt tuntud šikk ja stiilne moebränd.
Verivärske «Tallinn Dolls» on jäänud silma Singapuri rahvusvahelistele kettidele, mis esindavad rõivaäri ja tööstust üle kogu maailma. Mari sõidab 16. aprillil Singapuri diile tegema.