Kirjaneitsi KADRI KÕUSAAR tunnistas 4. märtsi Kroonikas, et on Bologna ülikoolis õppides ühele koolikaaslasele halastusseksi pakkunud. Sellele järgnenud meediakära viitab vajadusele rääkida halastusseksist laiemas plaanis.

 

Kus seksi, seal tuld! Kadri Kõusaare halastusseksi-filosoofiast haaras kinni poliitik Heimar Lenk, kelle nägemuses oleks halastusseks äärmiselt tarvilik Afganistani ja Iraagi sõjakolletes. Meedias vallandus tõeline halastusseksibuum, ning see vahva uudissõna pälvis viimase kahe nädala vältel enam tähelepanu kui Ühiskondliku Leppe Sihtasutuse ponnistused pikkade aastate jooksul. Täpiks I-le sai aga ühe juhtiva Eesti päevalehe lugejaküsitlus, millele vastanutest koguni 20% tunnistas isiklikku kokkupuudet halastusseksiga. Tänane Kroonika vaatleb halastusseksi ja seksiabi ajaloolises kontekstis.

#end#

Ürgaeg, monogaamia, loomariik Seksiabi osutati juba ürgajal, kui toimisid «kariabielud». Karjas valiti üldjuhul partneriks see, kes parajasti ette juhtus. Naiste seas kääris aga võimuvõitlus, kuna paremaid palu jahisaagist kiputi ikka meeldivamale naisele jagama. St. Andrewsi ülikooli teadurid tegid avastuse, et kui jääajal, 10 000–11 000 aastat enne meie ajaarvamist kippus toitu nappima, jagasid paremad kütid oma saaki esmalt blondidega, sest enamik koopatüdrukuist olid tumedajuukselised.
Ühiskonna arenedes tekkis vajadus pärandada maist vara, mille omanikuks pidi saama pärandaja lihane laps. Monogaamia tekkides lukustati naised koju, valvesse aga seati koerad või eunuhhid. Kasutusele võeti ka voorusevööd.
Piirangud seksuaalses lävimises ei kehtinud aga meestele, ning levima hakkas prostitutsioon ja hetäärlus. Tegelikkuses võib prostitutsiooni ilminguid leida ka loomariigist. Näiteks Indoneesias läbi viidud uuringud näitasid, et isased makaagid pidid paaritumisele saamiseks emaste ahvide karvu puhastama ja neid kraapima.

Platon, Aristoteles ja orgiad Eriti jõuliselt hakkas seksiabi levima antiikaja Euroopas, mil ülistati inimese füüsilist iha ning alavääristati naise tähtsust. Platoni idee järgi oli ühiskonna kõrgeimal astmel mees, talle järgnesid muud kahejalgsed olendid — kaasaarvatud naine. Sellise hierarhilise süsteemi võttis Platonilt üle ka Aristoteles. Anatoomiliselt vaadeldi naist tollal kui ebatäiuslikku meest. Oma naisega ei kõlvanud mehel alati isegi mitte rääkida — naise ülesanne oli kodus lapsi kasvatada. Kui mees kodust ära oli, riskisid julgemad naised sellega, et meelitasid oma magamistuppa noormehi või meesorje. Vana-Kreekas ja Vana-Roomas viibisid mehed tihti seltskondlikel koosviibimistel, mis lõppesid sageli üleüldise orgiaga. Grupiseksi ajalooliseks algvormiks peetakse kultuseorgiat-jumalateenistust. Kui algusaegadel kasvas püha talitus üle grupiseksiks vaid harva, siis hiljem võis usutseremoonia muutuda juba pelgalt seksiorgia pidamise ettekäändeks.

Halastajanaised ristiretkel Ristiusu levik pani seksipidudele piiri. Seks kuulutati patuks ning seda lubati teha vaid lastesaamiseks. Judaismi religioossete seaduste kohaselt oli suguühete arv rangelt kindlaks määratud — talupoeg võis oma naisega olla vahekorras kord nädalas, kaupmees kord kuus, meremees kaks korda aastas ja kirjatundja üks kord kahe aasta jooksul. Olid väga karmid ajad.
Ent ristiretkedega käisid kaasas lõbunaised! 1096. aasta kevadel siirdusid kümned tuhanded vaesed kogu Euroopast nn vaeste ristisõtta Bosporuse äärde, sihiga jõuda Jeruusalemma. Paljud võtsid kaasa pere ja koduloomad, kuid eriti arvukalt liitus killavooriga lõbutüdrukuid. Kui keskaegne tavaühiskond tõukas prostituudid ühes pidalitõbistega endi hulgast välja, siis nüüd tõotas paavst kõigile pühale maale siirdujaile igavest õndsust. Lõbutüdrukud said jätkata oma tööd, lootes samal ajal pattude andestamisele.
Liivi sõja päevilt aga teame, et meie oma eesti väepealiku Ivo Schenkenbergi väesalga koosseisus oli ohtralt naisi, kes rahuldasid meeste vajadused alates pesupesemisest ja lõpetades seksiga.

Ihuabi sõjameestele Tänapäevane sõjaprostitutsioon on kujunenud suisa eraldi majandusharuks ning eriti tulus on see riikides, kus asuvad USA sõjaväebaasid või ÜRO rahuvalveväed.
Maailma kriisikolletes vaevlevad kohalikud elanikud aga sageli sellises vaesuses, et paljud leiavad ainsa väljapääsu prostitutsioonist.
USAs avaldatud andmete kohaselt tõi vägede viibimine Filipiinidel kohalikule majandusele 1981. aastal sisse 170 miljonit dollarit. Prostitutsiooni ja muude seksiteenuste osutamisega tegeles Filipiinidel arvatavalt kuni 600 000 kohalikku elanikku.
Prantsusmaal tegutsesid veel aasta pärast Teise maailmasõja lõppu riigilt tegevusloa saanud bordellid. Riigi kontroll bordellide üle sai alguse 19. sajandil ning seda hakati nimetama Prantsuse süsteemiks. Süsteemi järgis usinalt ka Saksa Wehrmacht. 1941. aasta lõpus töötas okupatsioonivägede Põhja militaartsoonis Prantsusmaal 143 Wehrmachti bordelli, kus oli ametis 1166 lõbutüdrukut.

Halastus Taani ja Hollandi moodi Tänapäeva modernses ühiskonnas pole seksiabi kättesaamine samuti tabuteema. Näiteks Taanis on invaliididele makstud ka prostituudikompensatsiooni — valitsus korraldas 2005. aastal kampaania «Seks hoolimata puudest», mille raames hüvitati invaliididele kord kuus tarbitud prostituuditeenus.
Taani sotsiaaldemokraadid leidsid, et riik kulutab suuri summasid naiste päästmiseks prostitutsioonist ja samas innustab ametlikult prostituute tellima. Riigi puudega inimeste ühenduse esimees Stig Langvad pidas aga kriitikat kahepalgeliseks, kuna puudega inimesed peavad omama samu võimalusi kui ülejäänud.
On teada, et Hollandis tegutsevad halastajaõed-naised, kes puhtast halastusest invaliididele tasuta rahuldust pakuvad.

Heimar Lenk: Halastusseks ei ole prostitutsioon!

Halastusseks ongi see, mida sõnad ütlevad. Sõdade ajal on ju seda praktiseeritud. Neid võib lõbutüdrukuteks nimetada, aga samas ka patriootideks. Prostitutsiooniks seda nimetada kindlasti ei tohi. Halastusseksi puhul tullakse sulle appi ja pole rahalist vahekorda. Sa võid ka sõdurile süüa anda, kui ta sõjavangiks langeb. Midagi uut pole siin päikese all. Naist on ikka tarvis. Ega mees pole võitnud sõda ilma naiste abita. Naine teeb süüa või õmbleb riideid. Kapitalismiga tuli sõna «turvaseks», ega sedagi terminit pole tänaseni Aaviku sõnaraamatus. Turvaseksi termin on nüüdsest meie igapäevases sõnavaras. «Halastajaõde» on täpselt samasugune sõna nagu «meditsiiniõde». Halastajaõde on märksa kristlikum. Algul olid ka ju kõik haiglad kirikute juures.





 
Halastusseksi poolt ja vastu

Kas Keskerakonna liikme Heimar Lengi üleskutse pakkuda Iraagis ja Afganistanis teenivatele sõduritele halastusseksi on üllas?
Filmimees Andres Maimik: Ma pole selle peale siiamaani mõelnud. Noh, nad saavad vahetevahel ka kodus käia. Eks neil ole seal raske, jah, sest kohalikel daamidel on karmid seadused. Sõduritebordellid on alati eksisteerinud, ka Kosovos ja Bosnias on olemas väga korralik lõbuelu. See nähtus on alati olemas olnud. Moraalset hinnangut ei oska anda. Usun, et sõdur on vähe kurjem ja agressiivsem, kui ta ilma seksita peab olema. Seksuaalselt rahuldatud inimene seevastu on ehk võib-olla liialt rahulik ja laisk. Halastusseks on pigem ikka invaliididele kohane. Sõdurid on suured tugevad machod, küll nad saavad ise ka selle rautamisega hakkama.
Kristlik lauljatar Viivi Sõnajalg: Juhuslikult loen hetkel ühest ajalehest Heimar Lengi kommentaari ja see paneb mind naeratama. Ma ei kujuta ette, kust selline teema üldse üles võetakse! Absoluutselt mitte ei tohiks sellist asja sõduritele võimaldada. See ei käi kuidagi minu põhimõtete ja arusaamaga kokku. Invaliidide puhul on see pisut keeruline küsimus, aga siiski ei tohiks ka neile halastusseksi lubada.
Poliitik Aivar Riisalu: Miks te arvate, et see üldse teema on? Üles võttis selle ju keegi armetu tütarlaps, kes vist mingisuguse küüraka poiss-sõbraga vahekorda astus. Sõnulseletamatu! Sõdurid on piisavalt ilusad ja väljaõpetatud ning kui neil peaks tekkima isu seksida, siis nad seksivad kellegagi, kes teevad seda vabast tahtest, mitte halastusest. Mina olen kaitseväe meediakoolituse saanud ja kaitseväe teavitusteenistuse ohvitser reservis — seega ei allu ma sellistele provokatsioonidele!
Pedagoog Märt Sults: Halastusseksi termin on minu jaoks perversne värk. Vanal heal keskajal, kui mindi linna vallutama, siis sõjaseaduse kohaselt vägistati kohalik naiskond ära. Sellest pärineb ka meie rahva mitmekesisus. Kui inimene läheb sõtta, siis tuleb minna sinna sõdima, mitte seksima. Aga tänapäeval sõdurid seal telgis öösel must ei räägigi kui ainult naistest. See halastusseks on ju tegelikult prostitutsiooni legaliseerimine. Mina küll ei taha, et keegi minuga halastusest seksiks.
Ärimees Jüri Mõis: Minge kuu peale oma küsimusega! Ma pole enam nii noor ja ulakas, et halastusseksi teemadel rääkida!
Psühholoog Voldemar Kolga: See on suhteliselt uus termin ning ma ei oskagi öelda, kuidas seda võtta. Sõna «halastuseks» tekitab segadust ja valesid arusaamasid. Tegemist ei ole nagu prostituutidega. Keegi nagu seksib halastusest. Inimene leiab ju alati motiivi seksimiseks ning tagantjärele võib ju seda halastusseksiks nimetada, aga tegelikkuses on põhjused siiski hoopis teised. Halastusseksi pakkujal võib olla häirunud isiksus, tal on teatud probleeme. Siin on selline ebanormaalsuse lõhn juures, ja kahepalgelisus. Kui invaliidile maksab Taani riik kord kuus lõbutüdruku kinni, siis ei ole tegemist halastusega. See on teenus, kus üks pool saab tasu. Halastusseks kõlab nagu halastusõde, kes teeb mingit asja tasuta. Näiteks Nõukogude ajal olid timurlased, kes aitasid vanu inimesi. Aga halastusseksi termin viib inimesi valedele radadele. See on vähereaalne asi.
Seksuoloog Imre Rammul: Halastusseks on tuliuus termin. Seda võib julgelt nimetada nii grammatiliselt kui seksuoloogia teadusest lähtuvalt neologismiks. Sealjuures on halastusseksi termini mõistmise vabadus väga suur. Otse loomulikult võib seda mõista kui legaliseeritud prostitutsiooni, aga eelkõige on ta avatud tähendusega spekulatiivne termin. Tõenäoliselt võib halastusseks olla ka midagi sellist, millena see esialgselt kontekstist välja toodi. Näiteks kui mõni daam või noormees ei viitsi väga põigelda ja vastu nuriseda ning ühel hetkel lihtsalt nõustub seksiga. Kui teise seksuaalne lähenemine on pealetükkiv, siis iroonilise terminina on halastusseks täiesti omal kohal. Kui nüüd hakataks seksiteenust pakkuma isikutele, kes erinevatel põhjustel ei suuda seksini jõuda — ei viitsi jalgu pesta, ei ole raha, mõistust ega väljanägemist, siis vaevalt seda sellisel juhul saab nimetada halastusseksiks.
Lauljatar Lea Liitmaa: Ma ütlen ausalt, et ma ei oska sellele küsimusele vastata mitte midagi. On see kõlblik või mitte, ma ei tea. Oskaksin sellele siis vastata, kui oleksin ise sõdur!
Lauljatar Siiri Sisask: Miks te seda minu käest küsite!? Issand… ma istun praegu metsas lõkke ääres. Küsige Kadri Kõusaare käest, võib-olla on ta nõus Iraaki või Afganistani sõitma. See halastusseks on haige värk!