Stockmann korjas müügilt eesti brändi Powered by Karmel kauba ja hetkel tolmavad KARMEL EIKNERile kuuluvad T-särgid kaubamaja laos kastides.

Kaubamaja soomlastest omanike soov on, et Karmel Eikner oma tooted välja ostaks. See jääb aga ilmselt hüüdja hääleks kõrbes, sest blond firmaboss on sitkem kui kogu põhjanaabrite «naistebänd», kes eestlanna tooteid torpedeerib. Koostöö lõpetamise põhjuseks — oh, püha lihtsameelsust — näib olevat liiga hea müük! Soomlased kardavad, et Powered by Karmel «tapab» kaubamajas müügil olevaid soome kaubamärke.


Ju häirib soomlasi seegi, et Karmeli kogu pere vabaajarõivad on saadaval ka kõikidel Tallinki laevadel nii Soome kui Rootsi liinidel. Eesti märgina on need seal väge täis ning edukad, konkureerides Helly Hanseni ja H2O kõrval.


Eikneri Powered by Karmel toodab täna enam kui 15 000 toodet aastas, millest umbes 15% turustati Stockmannis. Koostöö Stockmanni kaubamajaga algas kolm aastat tagasi naisteosakonnas. Edasi laienesid särgid laste- ja meesteosakonda. Käive kasvas igal aastal rohkem kui 100% ja müük oli edukas. Kuni päevani, mil Karmel sai telefonikõne otse Stockmanni peakorterist Helsingist hiiobisõnumiga, et järgmisel päeval tuleb tal tooted Stockmanni kaubamajast kokku korjata! Tooteid ei saavat müüa, kuna nad segavad soome brände (näiteks Global, Bogi).


Meilis, mille Karmel Soomest sai, süüdistatakse ärinaist omavolilises allahindluses, justkui oleks Karmel oma tooted pannud alekampaaniasse odavama hinnaga. Kuidas see küll võimalik on, ei oska Karmel ette kujutada, et «istud Stockmannis vildikas käes ja vorbid toodetele uusi hinnasilte?». Stockmanni bossidele  oli üllatuseks seegi, et ka brändi meestetooted on kaubamajas müügil.

Ka Stockmanni Eesti pool on segaduses. Ometi, kui tooted müügil olid, siis Stockmanni-poolne juurdehindlus Karmeli  T-särkidele oli märgatavalt kõrgem kui teistel sarnastel toodetel. Kuna ka kõrge hinnaga olid müügikogused head, siis Eikner probleemi ei tõstatanud…


Tagantjärele tundubki, et juba hinna taevasse kergitamisega püüti müüginumbreid vähendada ja eesti kaubamärki konkurentidest kehvemasse olukorda sundida. Paistab, et ostjad aga tahtsid eesti brändi.


Advokaadibüroo Kaasik&Co vandeadvokaat Meelis Pirn teatab, et Stockmann on rikkunud lepingut. Kontrahti peal pole punkti müüa kaupu lattu. Kauba koht peab olema müügisaalis, mitte ei peaks see kopitama laoruumides. Peale selle pole Soome poolelt mingit kirjalikku teadet lepingu lõpetamise kohta.


Läbirääkimised soomlastega kestavad kolmandat kuud ja siiani pole ametlikku teadet lepingu lõpetamise kohta. Eesti seadusandluse järgi vastavalt võlaõigusseadusele tähendab see, et Soome pool on lepingut rikkunud.


Hoopis Karmel Eikner ise saatis põhjendustega avalduse koostöölepingu lõpetamise kohta Soome peakontorisse. Võib arvata, et see kiri peakontori juhti Teresa Trammelit eriti ei rõõmustanud, sest kirjas väidetakse, et Soome pool on rikkunud lepingut ja tehtud otsus on kahjustanud firma mainet ja tekitanud ka materiaalset kahju.


Soome peakorterist kinnitab Teresa Trammel, et «jah, seda toodet meie kollektsioonis praegu ei ole, nii see on.» Trammel lisab, et otsus on tehtud Soomes ja seda otsust, mis on konfidentsiaalne informatsioon, ei kommenteerita kellelegi väljastpoolt Stockmanni. «Ma ei anna teile ühtegi kommentaari,» jääb Teresa Trammel kindlaks ja ta hääl on peaaegu rahulik.


Tallinna Stockmanni Kaubamaja müügidirektor Marge Türner püüab asja leevendada. Algul öeldakse kaubamaja informatsioonist, et Türner on Moskvasse sõitnud. Müügigrupi juht Iiri Kikas aga tunnistab, et müügidirektor on veel Eestis ja annab isegi Marge Türneri otsenumbri.


See on tõeline vastutulek, sest Stockmanni reeglid näevad ette, et suheldakse ainult meili teel. Kõrvast kõrva kõneluses Marge Türneriga selgub, et ostuküsimusi otsustatakse hooaja koosolekutel, mis toimuvad 3-4 korda aastas. Stockmanni Eesti pool saab seal esitada soovitusi eestlaste ostuhuvide suhtes. Neist tehakse ka kirjalikud kokkuvõtted. Aga sellega see kõik piirdub.


Türner kinnitab, et kõige eest on vastutav Teresa Trammel Soome peakontoris. Kuivõrd Stockmann on avanud kaubamaju nii Venemaal kui Riias, siis võib arvata, et sisse ostetakse sarnaseid tooteid.


Küsimusele, et äkki soomlastele ei lähe eriti korda, mida me siin väikeses Eestis osta soovime, ütleb Marge Türner vabandades, et ei oska seda kommenteerida. Läbirääkimistest Tallinn-Helsingi liinil arvab Türner, et hooajakoosolek tuleb loodetavasti aprillis. Kas julgevad siis Eesti juhid omi kaitsta? Elame, näeme.

Karmel Eikner tõdeb, et loomulikult on tal vana koostöö lõppemisest kahju, kuid peab ju edasi liikuma. Juba ongi käivitunud koostöö Tallinna Kaubamaja lasteosakonnaga ning lähiajal laienetakse veelgi.