«Minu eesmärk ei ole Lennukiga raha teenida,» lausub üks purjeka omanikke TÕNIS ARRO.

#p2#Personalifirma Fontes juhi Tõnis Arro (42) kirg on purjetamine. Kui jahtlaeva Lennuk pärast ümbermaailmareisi talle ja ta sõpradele osta pakuti, ei kõhelnud nad hetkegi. Kuna omanikud ise jahti aasta läbi ei kasuta, on huvilistel võimalus sellega 50 000 krooni eest nädalas Vahemerel lustisõitu teha.

Vahemere-äärsed sadamad on kruiisiteenust pakkuvaid purjekaid täis. Kui kerge või raske on seda bisnist käima saada?
Väga kerge ei ole. Alguse asi, kõik läheb aeglasemalt, kui arvasime.

Millistele takistustele oled põrganud?
Hispaania sadamates ei tähenda päev või ka nädal ooteaega  midagi. Näiteks lubati meile homseks kraana, et jahile mast peale tõsta, nüüd selgub, et kraana saab alles ülehomme. Selline asi on neile tavaline, aga meil kliendid tahavad sõitma tulla ja ootavad. Teeb meele mõruks küll, kuid parata pole midagi.
Kas loodate Lennuki rentimisega selle majandamiskulu katta või ka kasumit teenida?
Esialgu üritame esimest, eks pärast näe. Kui kasumit saaks, oleks ju tore, aga see pole peamine eesmärk. Asja taga on ikka rohkem huvi purjetamise, mitte rahateenimise vastu.

Kui suur on jahi ülalpidamiskulu kuus ja aastas?
Ma ei tea hetkel peast kõiki kulusid. Hispaanias oli sadamamaks 16 000 krooni kuus, mõnes külalissadamas, kus käisime, 580 krooni päev. Teisalt: mõnes Kreeka sadamas võib jäädagi otsima kohta, kus peatumise eest raha saaks maksta. Tegelikult, kui jaht on korras, ei kulu tema ülalpidamiseks aastas kuigi palju.

Kui palju olete oma «hobisse» investeerinud?
Jahi hind oli 2,5 miljonit krooni, lisaks on läinud natuke remondikulusid, mida loodame kindlustuselt tagasi saada. Kuna ostu finantseeris Ühisliising, ei ole praegu keegi osanikest üle kahesaja tuhande krooni kulutanud.

Kuidas lahendad olukorra, kui Marbellas pesitsevad eesti pätid hakkavad tahtma oma osa Lennuki renditeenistusest?
No küllap konsulteerin sõpradega Eesti julgeolekustruktuurides, aga vaevalt keegi olematust teenistusest osa endale küsima tuleb.

Millised on Lennuki omanike edasised plaanid?
Suve oleme Vahemerel. Hispaaniast seilab Lennuk Türki ja talveks läheb Kanaari saartele. Türgi–Kreeka rannik on suurepärane koht purjetamiseks, seal on palju väikesi saari ja toredaid sadamaid. Hoiame nende punktide lähedusse, kuhu Eestist tšarterlennuga kohale saab. Võimalik, et teeme talvel Kanaaridelt pikema reisi Cape Verde’le. See oleks vähemalt kahenädalane reis, kuhu saab huvilisi ka ükshaaval registreerida. Idee oleks kohapeal selle huvitava saareriigi eluga tutvuda. Põhimõtteliselt läheb Lennuk sinna, kuhu sõitjad tahavad. Kanaaridel on alati tuult, seal on võimalik purjetada saarte vahel või sõita näiteks Madeirale.

Millised on jahi üürimise hinnad?
Hind on orienteeruvalt 50 000 krooni nädal. Pakume kõige meelsamini varianti, kus grupp inimesi — kuni seitse — läheb nädalaks laevale ja veedab seal laheda puhkuse.
Muidugi, kui on vaba nädal ja inimestel huvi, võib ka päevaseid sõite kokku leppida. Sel juhul on hind inimesele sõltuvalt sõitjate arvust kuni 1600 krooni, mis sisaldab kerget einet ja karastusjooke merel. Kapteniga jahi eest on see väga odav hind, eriti hooajal.

Millesse sa ise kõhklematult raha paigutad?
Laste haridusse, näiteks tütre Meelimari keeleõppesse Inglismaal.

Kui sageli sa oma lastega reisid? (Tõnis Arrol on kolm last — toim)
#p3v#Nii sageli kui võimalik, umbes paar korda aastas. Aasta alguses käisime kõik koos Kopenhaagenis, kevadvaheajal suusatasime tütrega Prantsusmaal, järgmisel nädalal lähen vanema pojaga Norrasse süstaga sõitma.

Kui kallis on olnud su kõige kulukam reis?
Koige kulukam oli vist Lennuki ümbermaailmareisil osalemine. Lennupilet maksis ligi kolmkümmend tuhat krooni ja kahekuune äraolek maksis kah kõvasti, nii otseste kulude kui ka tegemata tööde mõttes.

Mis sind merele tõmbab?
Raske öelda, merel tulevad teistsugused mõtted. Meenuvad asjad, mida ei teadnudki end mäletavat. Huvitavad uued mõttekäigud. Ja täielik rahu. Ka päev merel tuulutab nii otseses kui ka kaudses mõttes rohkem läbi kui nädal maal.

Milline on olnud kõige ohtlikum olukord merel?
Lennukiga Vaiksel ookeanil oli pea kaksteist tundi järjest tuul 39 meetrit sekundis. See on ikka päris korralik torm. Kuna tuul oli õigest suunast ja laine polnud väga kõrge, ehk neli kuni kuus meetrit, siis liikusime ka väga jõudsalt, kiirusega 18 sõlme edasi.

Kui palju kavatsed ise Lennuki pardal aega veeta?
Nädala või kaks aastas arvatavasti.
Kuidas elukaaslane Marju Tammik su purjetamishobisse suhtub?
Hästi, ta purjetab ka ise meeleldi.