«Mul on alati õnne olnud,» sõnab MARIA BACHMANN, Viinis elav Eesti noor põlvkonna andekamaid pianiste. Õnnena võib võtta ka fakti, et vanemad panid Maria lapsepõlves vastu tahtmist klaverit õppima.

 

Viinis ei ela ainult Volksoperi solist Annely Peebo ja Staatsoperi solist Ain Anger, kes on siin reaalselt läbi löönud, vaid ka sadu ja sadu väga andekaid õnneotsijaid kogu maailmast.
Istume pianist Maria Bachmanniga (28) ühes Viini kohvikus. Linna on jõudmas järjekordne äikesehoog ja telekast algab jalgpall.
Maria eesti keelel on õrn aktsent. Veidi sarnane Annely Peebo omaga.
«Saksamaal saadakse kohe aru, et ma olen Austriast, aga Austrias saadakse aru, et olen vist kuskilt mujalt,» kostab Maria.
Maria on Austrias elanud juba viis aastat, sellest viimased kaks Viinis. Tema karjäär algas Grazis vahetusüliõpilasena, kuhu ta sattus Erasmuse programmiga. Tol hetkel oli ta Muusikaakadeemia kolmanda kursuse tudeng ning otsis uusi väljakutseid ja teed, mis viiks edasi. «Veidi spontaanne otsus. Kuulus austerlane Walter Groppenberger andis Eesti muusikaakadeemias meistrikursusi ja meil oli omavahel hea klapp. Nii leidsin ennast Grazist,» räägib Maria. «Õppisin sooloklaverit ja saateklassi, lõpetasin kiitusega. Siis tuli juba Viin, edasised õpingud sealses muusikaülikoolis David Lutzi juures.»
#end#

Edu võimalikkusest Viinis
«Andekaid pianiste on siin liiga palju. Kui riigiooperis on korrepetiitori koht vaba, on kahtlemata 200 head pianisti avalduse esitanud, kõiki neid kohale muidugi ei kutsuta,» jutustab Maria.
Siiski on Viinis kergem läbi murda kui Eestis.
«Siin on rohkem võimalusi. Ma ei oleks kunagi hakanud Eestis draamateatris klaverit mängima. Siin olen tööl Burgteatris. (Suurim saksakeelne draamateater maailmas, asub otse Viini Raekoja vastas — P. K.) Teen kaasa ka ühes tükis, kus on laval 12 pianisti ja üks näitlejanna, see on Elfride Jelineki näidend «Über Tiere»,» selgitab neiu. Ta usub, et suur edu tuleb tasapisi.
Üheks oma elu parimaks etteasteks peab Maria hoopis esinemist Tartu Jaani kirikus, kus ta saatis klaveril maailmakuulsat bassi Jevgeni Nesterenkot tema 70 aasta juubeli kontserdil. Rahvamassid ulatusid tänavatele.
Nesterenko on laulnud maailma kuulsamates ooperi- ja kontserdisaalides ja juhuslikult oli ta ka Maria isa Tõnu Bachmanni õpetaja Moskvas.
Maria ema Õiela ja isa laulsid Vanemuises ja õpetasid hiljem Otsa koolis Tallinnas.
Hetkel elab ka Nesterenko Viinis, linnas, mis imeb endasse muusikuid kogu maailmast.
Alguses elas Maria Viinis ühiskorteris koos mehhiklannadest ja venelannast lauljatega, kuid see ei olnud lõbus. Pisikesed olmeasjad hakkasid häirima. Kultuuritraditsioonid on erinevad, alates sellest, kuhu pannakse välisjalanõud. Kuid need on elu väikemured.
Marial on muusikute ja austerlaste seas palju sõpru, austerlaste hulgas aga on muusikuid vähe. See-eest on Viini kontserdipublik väga asjatundlik. Ooperit kummardatakse siin kõige enam, ooperis käimine on Viinis tõeline rituaal. Piletid müüakse välja poole tunniga ja tavakodanikel on lootust vaid kaheeurostele seisukohtadele.

Elu Viini metsades Maria elab Viini metsades ehk linnaosas, kus seiklesid Suure Valsi kangelased ja kangelannad ning kust ei ole enam pikk tee kohalikele viinamarjaväljadele. «Rendin seal väga soodsalt korterit. Mul on alati õnne olnud,» ütleb Maria enda kohta.

Hommikuti sööb Maria müslit jogurtiga. Õhtul linna peal viini šnitslit suurusega 40 cm korda 40 cm ta ei telli, vaid eelistab pigem sushit valge veiniga. Õllejoomist pole Maria tunnustatud õllemaal Austrias veel ära õppinud, sest õlu haiseb tema arvates ebameeldivalt, ka mäesuusatamisega ta ei tegele. See ala oleks pianisti sõrmedele liiga ohtlik.
Tõsi, ega siin priisata pole. Austria palgad olid 1990ndate algul aukartustäratavad. Nüüd on tuhat eurot tavapärane nii Viinis kui ka Tallinnas ning hinnatase on võrdlemisi ühtlustunud.
«Näiteks baleriini puhas kuupalk võib olla 800 eurot, millega laristada ei saa, hästi saab siin elada alates 3000–4000 eurost kuus,» vestab Maria.
Jaanipäeval olid paljud Viini eestlased koos, tehti šašlõkki ja kartulisalatit, kuid üle grilli hüppama ei hakatud. Enne ööd saabus Eesti kombe kohaselt vihm. Muusikuid esindas Maria üksinda. Viini Eesti päritolu muusikud saavad hästi läbi, ent kohtutakse harva.
«Annely Peebo on siin kahtlemata väga tuntud nimi. Ain Angeril oli Viini suures kontserdisaalis Musikvereinis hiljuti soolokontsert, lauljale kahtlemata väga suur tunnustus,» iseloomustab Maria kuulsaid kolleege-rahvuskaaslasi. Võib-olla saab just temast läbimurre number kolm.

Klaver tuli kuueselt «Tahtsin väiksena baleriiniks saada, aga vanemad panid mind kuueselt hoopis muusikakooli klaverit õppima. Vihkasin klaverit selle hetkeni, kui ma ei pidanud seda enam mängima. Siis hakkas see järsku meeldima,» naerab Maria.
Tal ei ole absoluutne kuulmine ja ta ei pea seda ka oluliseks. Viini kõrval tegutseb ta ka Freiburgis Saksamaal, Young Opera Companys, mis mängib ainult kaasaegset muusikat. Kuid kas Maria on võõrsil õnnelik?
«Siin on parem kliima. Mu unistused ei ole veel täitunud, kuid olen väga rahul. Aga ma ei usu, et siia igavesti jään,» mõtiskleb Maria ning kaob trammiga vihmasesse Viini.



Eesti muusikud Viinis * Volksoperi solist Annely Peebo
* Staatsoperi solist Ain Anger
* Viiuldaja Mari-Liis Uibo
* Aldimängija Talvi Nurgamaa
* Laulja Valmar Saar
* Kati Murutari vend, ooperilaulja Lauri Vasar