Mart Sander: Ärge võtke "Nahkhiirt" kui šokeerivat seksiorgiat

 (22)
Mart Sander: Ärge võtke "Nahkhiirt" kui šokeerivat seksiorgiat
Foto: erakogu

"Eestis pole kombeks teatrietendustele vanusepiiranguid panna, seega peaks iga lapsevanem ise veidi uurima, mis võtmes mõni etendus on lavastatud," ütleb Mart Sander seksist läbi põimunud opereti "Nahkhiir" kohta, mis on paljud külastajad närvišoki äärele viinud.

Näiteks sattus poliitik Maret Maripuu oma 8aastase poja Kaspariga delikaatsesse olukorda, kui läks Rahvusooperisse Estonia "Nahkhiire" esietendusele ja see oli tulvil erootikat. Pärast seda artiklit kurtsid mitmed kommentaatorid, et ka neid on moodne "Nahkhiir" segadusse ajanud.

Kedagi ei saa süüdistada

"Inimesi ei saa süüdistada, sest "Nahkhiir" seostub eelkõige elegantse glamuuri, mitte simuleeritud pornoga," ütleb Mart Sander, kes praegu lavastab Estonias operetti "Silva".

"Seda pole Rahvusooperi laval varem nähtud, ehkki näiteks No99 puhul teab enamus vaatajaist, et etendused sisaldavad tihti erootilisi või vägivaldseid stseene ja laval on näha alasti näitlejaid. Iseasi muidugi, kas "Nahkhiir" muutub sellest kuidagi paremaks, et see on vürtsitatud (või lausa lämmatatud) seksiga."

Sander nendib: "Mina ei oleks seda nii lavastanud, aga igal lavastajal on õigus asja oma nurga alt teostada ja kui juhtkond sellega päri on, siis tuleb seda võtta kui julget eksperimenti, mitte šokeerivat seksiorgiat."

Vanemal generatsioonil silmad pisarais

Sander sõnab, et kui noorem põlvkond, kes teatrisse tuleb, on suhteliselt vabameelne ning ei tea täpselt, mis "Nahkhiir" on ja mida sellest oodata, võib ta etenduse täitsa hästi vastu võtta.

"Vanemad vaatajad, kes mäletavad näiteks eelmist või koguni veel vanemaid lavastusi, on tihti, jah, väga haavunud. Eelesietendus oli broneeritud Estonia seltsi liikmetele, kõik vanemad daamid-härrad. Seal olid küll mõnede silmad lausa pisarais," räägib Sander, kes lavastust kahel korral näinud.

Lõpetuseks ütleb Sander: "Minu meelest hea materjal ei vaja vägistamist ja igasugune tüki "kaasajastamine" ja välistele efektidele ehitamine näitab pigem lavastaja ebakindlust."