Palagani rohkem kui rubla eest


Perega SUVETEATRIS käimine kuulub jaaniaega nagu verivorst ja kirik jõulu juurde. Eesti kaart on sel suvel palaganist kirevam kui kunagi varem.

Perega suveteatris käimine kuulub jaaniaega nagu verivorst ja kirik jõulu juurde. Eesti kaart on sel suvel palaganist kirevam kui kunagi varem.
Kas sõita Tartu raeplatsi «Evitale», näha ise ja näidata ennast? Või peksta hoopis pere enne kukke üles, pakkida autosse ja põrutada kella neljaks hommikul sohu Rakvere teatri laulumängule? Paneb kukalt kratsima. Sest ka hinnad on soolased. Kroonika aitab valida.

Andrus Kivirähk,
EESTI MATUS,
Draamateater, lavastaja Priit Pedajas

*****
Kindel ja kuiv valik. Kivirähi võllanaljad tuntud-teada headuses ning Draamateatri plüüssaal. «Tõe ja õiguse» tegelastüüpidest lähtudes itsitab Kivirähk eestlaseks olemise «uhkuse ja hääduse» alustalade üle. #p2#Pilades meie kuulsat tööarmastust ja eesti rahva suuri kannatuste aastaid. Vana Andrese peied pööravad ta tütrepoja pulmaks. PÄRISELT vorsti grillides hoobeldakse laval üksteise võidu, kes neist on õigem maainimene ja keda on vägevamalt küüditatud. Tobenaljakad eesti mehed-naised vaidlevad laval surmtõsiste nägudega. Need, kes saalis, naeravad lõuad laiaks. Tõnu Kark ja Aleksander Eelmaa lõhuvad laval üksteise võidu PÄRIS puid. Mehed saalis naeravad: oi seda vemmalt Kivirähki! Igavamatel kohtadel piilutakse kella, vaja ju veel jõuda aiamaale kõpitsema.

Tim Rice & Andrew Lloyd Webber, EVITA,
Vanemuine, lavastaja Tiit Ojasoo

*****
#p3v#Suvelavastuste maratoni suur avapauk Webberi muusikaliga Vanemuiselt. Suurvaatemäng sajakonna tegelase kostüümiparaadi, Tartu raeplatsi majade-rõdude, ilutantsude ja saluudiga. Kirevat vaatemängu täie raha eest ja kogu perele. Ilumängu vahukoore sisse upub loo ihar ja võikavõitu sisu. Kurikuulsa Argentina diktaatoripaari seksi- ja võimutungide asemel näeb laval muinaslugu tarmukast Triinust, kes unelmate printsile mehele saab. Veikko Täär seisab tüübilt diktaator Peronist sama kaugel kui Edgar Savisaar Leonardo DiCapriost. Siiri Sisaski natuke kräämu metskassi-tüüp ja hääl passivad hästi self-made-lady Evita rolli. Aga laval pole Siiri ei eriti prostituut ega ka eriti pühak nagu Siiri ametiõde Madonna vägevalt «Evita» filmis.#p4#

SUVE ESIMESED TEATRIELAMUSED?

Signe Kivi,
kultuuriminister:
«Evitat» soovitan kõigil vaatama minna. Suurelt ette võetud ja suurelt ka ära tehtud. Ene-Liis Semperi kujundus on suurejooneline. Tohutu ruum Tartu raekoja platsil on täidetud, palju on vaadata. Kuulsin rõõmuga, et Siiri Sisask on iga etendusega aina kindlamaks läinud. Esietendusel räägiti, et ta oli proovidel hääle ära karjunud.
«Eesti matused» meeldis, aga... Kivirähk oma tuntud headuses oleks võinud ehk kontsentreeritum olla. Aga pani irooniliselt enda ja oma vanemate tegemistele vaatama. Meeldisid Kersti Kreismann ja Aleksander Eelmaa. Ja Pille Jänese väga napp ja õige lavakujundus.
Ma pole kunagi ühtegi lavastust teist korda vaadanud, aga Draamateatri «Aristokraatidel» Keila-Joal käisin sel suvel uuesti. Vapustavalt võluv näitlejatemäng! Kindlasti tahan näha Rakvere teatri «Kõrboja peremeest».

Barbi Pilvre,
ajakirjanik:

Vaatasin Kivirähi «Eesti matust», väga lõbus ja rahvalik tükk. Kogu etenduse aja oli tunne, et ma tean seda teksti, olen seda kõike juba kuulnud, kuigi ma näidendit polnud lugenud. Eks see ole ka kompliment Kivirähile, et ta on eestlaste koondloomuse niivõrd hästi ära tabanud. Kogu see lõputu jutt kartulipanemisest, moosikeetmisest ja mahlapressimisest tuleb tuttav ette igaühele, kel on maal vähegi juuri ja sugulasi. Head näitlejad, eriti vägev on Merle Palmiste. Kui ajakirjandusest kipub temast jääma ühekülgne pilt kui ilusast ja «pandavast» seksisümbolist, siis laval üllatab ta alati kui tugev ja mitmekülgne näitleja.

Heiki Kranich,
keskkonnaminister:

Ainuüksi see, et juleti nii suur tükk nagu «Evita» ette võtta, räägib Eesti teatritegijate tugevusest. Loomulikult on iga suure asja käima lükkamisel alguses väikseid konarusi. Aga ei taha siin norima hakata, tegijal juhtub. Üldine tase oli tore ja ma usun, et iga vaataja leidis sealt midagi endale. Ühtegi näitlejat ma eraldi välja tuua ei tahaks, aga lavastajal oli mitmeid päris põnevaid trikke, mis Evita-lugu kaunistasid. Soovitan kõigile!

Imre Sooäär,
Pädaste mõisahärra:

Väga julge ettevõtmine kuskil väikses provintsilinnas «Evitaga» välja tulla! Eks seda amatöörlikku Tartu vaimu oli kahjuks ka tunda. Aga see isegi sobis. Eks Evita oli ju ka kodukootud poliitik, mitte professionaalsest bäkkgraundist pärit kangelanna. Kurb, et esietendusel oli suuri probleeme helivõimenduse ja lauljate diktsiooniga. Filmi nägemata ja kavalehelt Evita elukäiku lugemata olnuks raske loost aru saada.

Superhea valgustus ja fantastiline kunstnikutöö Ene-Liis Semperilt ei jäänud alla maailma tasemele. Mõned efektsed lavastajaleiud, nagu Evita jalutamine üle kohvikulaudadest «tee», lõpus hääbumine pimedusse. Balletitantsijast dublant ühes tantsunumbris pettis rahva nii hästi ära, et paljud arvasid, et, näe, kui hästi tantsib Siiri Sisask! Tartu
kohta viis pluss, aga Georg Malviuse muusikalilavastuse vastu veel ikkagi ei saa!