Siira pilguga ümarpõsk, kes kaheksa aastat tagasi ehitussaates «Vaaderpass» alustas, muutus peagi blondiks tibiks ja siis naiste jutu-saate elutarga pihiema rollis brünetiks tagasi.

Pihisaadet «Mamma mia» juhtiv ja ülekaalukalt populaarseim naissaatejuht Tuuli Roosma (28) on üks väheseid, kui mitte ainuke telenägu, kes paneb tugevat rõhku oma välimuse kujundamisele. Ehk liigagi suurt. Pärast Karmel Eikneri soenguid, mis tõid massid kultuurisaadet vaatama, pole ühegi saatejuhi välimus pakkunud kõneainet rohkem kui
saade ise.»

Litsakas pannkooginägu

Sellest hoolimata ei leia imagoloog Linnar Priimägi Tuuli kohta kiitvaid sõnu: «Mingist imagost ei saa Tuuli puhul rääkida, sest seda lihtsalt pole!» Priimägi peab kiire loengu sellest, kuidas teatris eristatakse rolli väljatöötatuse kolme astet: tüüp (paned valge kitli selga, kuuldetoru kaela ja oledki arst), karakter (Anu Saagim on juba karakter) ja lõpuks isiksus.

«Tuuli Roosma on heal juhul tüübi loomise alguses — natuke litsakas pannkooginägu, kes võtab raugeid poose.» Priimägi saadaks Tuuli kõigepealt häälekoolitusele: «Tal on ju vastik hääl! Ja nägu tuleks kitsamaks grimeerida!»

Priimägi haarab pakist ühe foto sohval külitavast Tuulist: «No kes õpetas teda selliseid poose võtma? See on ju lirva poos.»

«Kui ei olda naine, ja hakatakse mängima naist, siis on esimene oht, et välja tuleb lits,» vahutab Priimägi. «Vaadake, kui mehed kostümeerivad end naisteks, siis tavaliselt nad näevad välja litsakad. Henrik Normanni Maie on väheseid erandeid.»

«Tuuli Roosma on tüüpiline juhtum, kus ülimalt eksponeeritud tüübil pole tegelikult mingit imagokujundust,» pahandab Priimägi. Samas aga rõõmustab, et tema õpilastel Pedas peaks tulevikus tööd ja leiba jaguma.

«Talle oleks vaja rezhissööri, kes kujundaks talle rolli, valiks riietuse, suhtlustaktika. Tuulil on loomupärane anne olla hea saatejuht, aga see läheb kaduma, kui ta jätkab iseseisvaid katsetusi oma rolli leidmiseks,» hoiatab Priimägi.

Tohutu populaarsus niivõrd ebaõnnestunud rollis on Priimäe arvates Tuulile hoopis õnnetus: «Populaarsuse tõttu on tema litsaka pannkooginäo tüüp niivõrd kinnistunud, et oma rolli muutmiseks peaks ta kõigepealt paar aastat ekraanilt ära olema, oma uue rolli põhjalikult läbi mõtlema ja siis proovima mingit täiesti teistsugust saadet teha.»

Ometi valiti Tuuli ülekaalukalt vaatajate lemmikuks. «Tema populaarsuse taga on saate teema, igaüks, kes seda saadet teeks, oleks populaarne,» lööb Priimägi käega. «Teised, tagasihoidlikumad saatejuhid jõuavad tippu kahe–kolme aasta pärast, kui Tuuli on juba unustatud. Rahva mälu on lühike.»

Ennasthävitav heategevus

Tuuli kostüümid «Mamma mia» saates põhjustasid kriitikatulva. Esimese paari kuu jooksul oli netikommentaaride läbiv teema saatejuhi riietus.

Tuuli oli võtnud endale õilsa missiooni reklaamida Eesti noorte moekunstnike loomingut. Noored moeloojad aga õmblevad oma riideid peamiselt moeetendusteks, kus neid kannavad pikad piitspeened modellid. Tuuli on aga pisike, 160 cm, ja tal on rinnad!
Nii võis saadetes imetleda soonivatest õlapaeltest jäänud vorpe, pihast pitsitavat jakki ja hirmuga oodata, millal seelik saatejuhi seljast stuudiopõrandale pudeneb.

Stilisti Tuulil ei ole. Vahel küsib Tuuli moekunstnike käest riideid, vahel pakuvad nemad talle — kellel keda parajasti rohkem vaja on. Valiku aluseks on, et riided oleksid võimalikult naiselikud.

Noori moeloojaid reklaamides teeb Tuuli samas karuteene iseendale. «Ei saa teha korraga mitut lavastust — noorte moekunstnike show’d ja «Mamma miat»,» hoiatab Priimägi. «Tuuli peaks oma silueti välja töötama, ja tellima vastavaid riideid.»

Moekunstnik ja stilist Anu Lensment, kelle üks kostüüm on samuti Tuuli seljas ekraanil käinud, ei saa teadagi saagida oksa, millel ise koos kolleegidega istub. Ta tunnistab siiski, et võib-olla on saatejuhi välimus teinekord tõepoolest natuke ülepingutatud. «Aga see on ju meelelahutussaade, sinna sobivad need kohati natuke napakad stiilimuutused.»

Lensmendi arvates võiks Tuulil olla keegi, kes terviku üle vaataks: «Praegu on tal riietus, meik, soeng — kõik eraldi tugevad aktsendid. Oleks vaja, et üks annaks tooni ja ülejäänu lähtuks sellest.»

Tuleval hooajal võiks Tuuli oma eelmise aasta heategevuse viljad sisse kasseerida. Arvestades, kui populaarne on «Mamma mia», ei oleks ju patt tahta, et moeloojad kavandaksid oma kostüümid nimelt saatejuhi figuuri silmas pidades.

Ilmselt on Tuuli välimuse ümber niipalju kisa ka seepärast, et teiste saatejuhtide puhul ei saa rääkida asjast, mida pole. «Tuuli vähemalt püüab sobida saatega, mida parasjagu teeb,» kiidab Lensment.

Toetub eelarvamustele

Esimestes «Vaaderpassi» saadetes oli Tuuli oma loomulike pikkade tumedate juustega. Peagi lõikas ta need lühikeseks ja värvis heledaks. Remondisaate toonane re˛issöör Raivo Lugima ei mäleta, et Tuuli välimus oleks olnud mingi ametliku poliitika vili, nii et küllap oli armas blond peake naiseliku tuju sünnitis, mis juhtumisi ka täkkesse läks.
««Vaaderpassis» oli ju meessaatejuht ka, nad täiendasid teineteist,» leiab Lensment. «Võib-olla Tuuli roll oligi seal kena olla.»

Enamik inimesi mäletavadki teda armsa blondiinikesena. Pärast mitut toimetaja- ja produtsenditööga sisustatud aastat kaamera taga naasis Tuuli prozhektorivalgusesse tumedapäise ja tugevalt meigituna — saates «Ja jumal lõi naise…». Siis arvasid paljud, et «loomulik» blond Tuuli oli ikka palju armsam.

Tuuli ise põhjendas ajakirjale Eesti Naine värvimuutust nii: «Brünetti usutakse rohkem ja näeb vanem välja ka, kui tahad inimese-eas naistele saadet teha.»
«Tume teeb inimese vanemaks, nii lihtne see ongi,» kommenteerib Priimägi. «See on nägemisfüsioloogiline eripära.»

Kevadel Kanal 2s valimissaadet «Öö valitutega» tehes kandis Tuuli ranget pükskostüümi. «Minu jaoks oli oluline lüüa mõra «Mamma mia» saatejuhi rolli,» ütles Tuuli ajakirjale Nädal, pidades küll silmas teiselaadilise saate tegemist üldse. Et ta aga pidas vajalikuks ka hoopis teiselaadilist riietust, näitab, et Tuuli peab rõivavalikut rolli loomisel oluliseks.
«Mingis mõttes oli rangesse kostüümi riietumine kergema vastupanu teed minek,» arvab Lensment. «Sõnumit on lihtsam edastada, toetades seda välimusega.» Seega ei kõlba naiselikus riietuses tõsiseid teemasid käsitleda, ja teiselt poolt tuleks naiste probleemide lahkamiseks kanda nabani dekolteed ja kaharat seelikut.

Ehk peaks Tuuli enda peale võtma hoopis missiooni neid klisheesid tasapisi murendada?