Kuid Jaapani brändide jõudmine Euroopa turule on alles uus nähtus. Enne II maailmasõda oli Jaapan eraldatud ja eksootiline paik, mida teati rohkem selle kultuurilise omapära kui toodete läbi. Jaapan oli selleks ajaks küll moderniseerunud ja edukas riik, mis balansseeris vanade traditsioonide ja moodsa Euroopaliku maailma piirimail. Jõudsalt oli arenenud Jaapani autotööstus, samuti ka kodutehnika ja peenmehaanika tootmine, kuid ekspordiks ei läinud sellest suurt midagi.

Sõjajärgses Jaapanis – riigis, mis nagu Saksamaagi oli tingimusteta kapituleerunud ning pidi alustama nullist – panustati tehnoloogilisse arengusse ning paljud tooted avastati välismaailma poolt ilma Jaapani poolse ekspordistrateegiata. Just nii läks ühel tänapäeva kümne edukama Jaapani kaubamärgi edetabelisse kuuluva tootega – Nikoni kaameraga.

Vaata Mart Sanderi "Antiigiraporti" nurka VIDEOST: