Preemia oli kauaoodatud triumf ameerika lavastajale, kes on saanud Hollywoodis kiitust filmidega “Hea Will Hunting” (“Good Will Hunting”) ja “To Die For”, kuid pole seni saavutanud Prantsuse Riviera kriitikute poolehoidu.

Van Sant sai ka parima lavastajatöö preemia.

“Ma arvasin, et olen omadega läbi,” ütles võidust tundeliseks muutunud režissöör peapreemiat vastu võttes. “Olen aastaid püüdnud oma filme Cannes’i tuua. Võit on imepärane.”

“Elevant” kasutab Van Santi kodulinna Portlandi mittenäitlejaist koolilapsi ja improviseeritud repliike, et maalida impressionistlikku pilti igapäevasest koolielust, mis muutub tragöödiaks, kui kaks õpilast koolis tulistama kukuvad.

Mullu teenis Michael Moore Cannes’is kiitust dokumentaalfilmiga “Keegel Columbine’i eest” (“Bowling for Columbine”), mis samuti uurib Ameerika relvakultuuri ja koolitulistamisi.

“Ma ei mõtle sellest kui Ameerika-vastasest filmist. See on tehtud minu elu seisukohast USA-s,” selgitas Van Sant.

Festivalijälgijaid, kes olid kihla vedanud Lars von Trieri “Dogville’i” võidule, tabas üllatus, kui taani režissöör ja tema peaosaline Nicole Kidman üldse autasust ilma jäid. See on suur löök von Trieri tootjatele, kes kuuldavasti kulutas pool miljonit dollarit Kidmani reisile Cannes’i, kus staar elas kalleimas hotellis.

Veel üks peapreemia kandidaat oli Prantsuse-Kanada “Barbarite sissetungid” (“The Barbarian Invasions”), mis sai lõpuks parima stsenaariumi ja parima naisnäitleja auhinna, millest viimane läks Marie-Josee Croze’ile, kelle kehastatud narkomaan surevale peakangelasele valude leevendamiseks heroiini toob.

“Alati on tore auhinda saada,” naeratas stsenarist Denys Arcand, kelle liigutav lugu keskealise professori surivoodi ümber kogunevatest eksabikaasast, pojast ja armukestest vallandas naerumöirgeid ja pigistas pisaraid nii festivalil kui ka võtete ajal.

Kuigi nii paljud preemiad läksid Ühendriikidesse, säilitas Cannes intellektuaalse maailmakino soosija maine, andes kaks auhinda Türgi filmile “Kauge” (“Uzak”), mis näitab, kuidas mehe kodune elu segi paiskub, kui tema juurde kolib ta töötu nõbu. “Kauge” režissöör Nuri Bilge Ceylan sai Grand Prix’ ning amatöörnäitlejad Muzaffer Ozdemir ja Mehmet Emin Toprak kahe peale parima meesnäitleja preemia. Ceylani nõbule Toprakile tuleb autasu postuumselt, sest ta hukkus hiljuti autoõnnetuses.

Vaid 23-aastane Iraani naisrežissöör Samira Makhmalbaf sai tänavu juba oma teise žüriipreemia filmiga “Kell viis pärastlõunal” (“Five in the Afternoon”) Afganistani elust pärast Talibani kukutamist.

Tänavu kaebasid Cannes’i kogunenud kriitikud, et festivalil võistelnud 20 mängufilmi olid halvemad kui paljudel varasematel aastatel.