Alguses tundub mulle, et GP4 on kindel võitja. Seda esmakordselt käivitades oli piisavalt tegemist, et lõug põrandalt üles korjata. Ilus. Lihtsalt ilus. Muud ei saa selle kohta öelda. Rajad on äärmiselt kaunilt kujundatud, peatuspunktis tegutsevad animeeritud 3D-mehikesed, vihmapiisad pudenevad kaamera peale jne. Tehes siis lühidalt: silmailu on piisavalt. Kuna aga igal asjal peab olema vastand, on sel silmailul oma hind: kõrged nõudmised arvutile. Alla 1 GHz protsessori ei tahaks eriti soovitada, kuigi sain programmi tööle ka oma kodusel kompuutril (???).

F1 2002 start oli peaaegu sama hea, kuid veidike langetas kiirust selle põrumine minu nõudmiste-testis. Kuid jah, n.ö. antiikmasinaid leidub ilmselt kodus vähestel ning rahval pole eriti põhjust muretseda. Kuigi rajad on ilusad, jäävad need realistlikuselt alla GP4 omadele. Autod aga seevastu… on paremad. EA Sports’i teostes ollakse aga graafiliselt poolelt korraliku kvaliteediga harjunud ja kõik võivad rahul olla. Kõrvalmärkusena olgu öeldud, et vastupidiselt GP4-le on F1 2002s kõikide tiimide sõidukite sisemused erineva välimusega.

Paljudes rallimängudes pannakse suurt rõhku väljenditele nagu “reaalne heli”. Mina sellel F1 puhul tähtsust ei näe. Mootorid inisevad igal pool samamoodi, kummid uluvad kah all, kui liiga järsult pidurdada… tavaline värk. F1 2002 pani mind küll suunurki kergitama kõrva piiksuva ülemusega, kuid seegi ei oma suurt tähtsust. Asi on siiski ju mängitavuses, või mis?

Ja mängitavus on see, mis lõppude lõpuks võitja määrab. GP4 on hetkel küll veel juhtimas, kuid F1 2002 jõuab talle kohe-kohe kannule. Nimelt on GP4 hoog millegipärast raugemas. On’s midagi hullusti? On tõesti. Nimelt ei paku see peale uuendatud graafika suurt midagi uut mängitavuses. On kiire sõit, võistlus, meistritiitli jahtimine pikka hooaega läbides — tavaline kraam. Auto juhtimine, kuigi korralik, ei üllata samuti mitte millegagi. Kõikide tiimide masinad käituvad äärmiselt sarnaselt; kuigi mingi tüüp loeb ette, kuidas radadel käituda, pole sellest praktikas suurt kasu. Olemas on arvuti-poolsed abimehed, kes algajamatel sõitjatel kõike kontrollida aitavad. Samas on ka ilma abimeesteta masina juhtimine suhteliselt kerge, sest erilist üllatusmomenti juhitavuses pole.

F1 2002 on aga veidi arenenum. Tiimide autod käituvad erinevalt, nii et kui arvasid, et näitad vana hea Arrowsiga Williamsile rajal koha kätte, siis arva uuesti. Algajad võivad taas valida abimehi (kuigi ilma on ikkagi parem), vastaste käitumist ja ka taktikat vastavalt oskustele. Millega aga F1 2002 minu arvates GP4-le pika puuga ära teeb, on tehisintellekt. Hää küll, mööda ettemääratud radu sõita ja sind õigel hetkel rammida on arvuti juhitud ässad alati osanud, kuid siin tuleb ette selliseid hetki, kus vastane lihtsalt kannatab su selja taga, kuigi võiks mööda tuhiseda. Eluga keegi parema koha pärast riskima ei hakka. Samuti on EA Sportsi teoses n-ö sõidukool, kus arvuti ette näitab, kuidas F1 autoga ümber käia, kurve võtta ja rajal ellu jääda. Soovituslik läbida kõikidel, kes ennast kohe rajal kindlalt ei tunne. Nii et kuigi mõlemad võistlejad on mängitavuselt soliidsed, on F1 2002 siinkohal parem.

Ainuke tagasilöök on autode seadistamine, mis tundub lausa mõttetuna. Nimelt saab näppida peaaegu kõiki masinajuppe, kuid see tegevus on ebavajalik, tülikas ning ajab tihti lihtsalt segadusse. Lisaks on võimalus oma sõitu analüüsida. Selleks lisati programm, mis võimaldab aimu saada, mis kruvisid oleks vaja keerata. Otse loomulikult soovitan Grand Prix 4 / F1 2002 nautimiseks pedaale ja rooli. Klaviatuuriga pole siin üldse midagi teha ning ka pult jääb võimalustelt liiga niruks. Korralik mängitavus tagab sõites tunde nagu masin liugleks rajal ja rattad ei puutuks üldse asfalti. Klaviatuur ja pult aga piiravad seda tunnet.

Üldmuljele lisavad värvi muutuvad ilmastikuolud, millega muutub ka autode käitumine teel. Mõlemale võistlejale on veel omased (vägagi teleülekandeid meenutavad) kaamera vaatenurgad kordustes, kuid siinkohal on GP4 natuke parem. Lisaks eksisteerib võimalus, et juhtub sinust mitte sõltuvaid tehnilisi rikkeid, seega ei tasu gaasipedaali liiga vapralt tallata. Eriti just nõrgematel autodel on mootorid kärmed ära lagunema.

Paranemisruumi jätkub siiski mõlemal teosel. Nii GP4 kui F1 2002 vajavad minu arust korralikku kommentaatorit ning rohkem tehnilisi rikkeid, arvuti juhitud vastaste eksimusi jne. See lisaks realismile tohutult juurde. GP4 vajab ka rohkem erinevust masinate käitumises, pole üldse lõbus kui Ferrari ja Jaguar vaevata esikoha pärast jagelevad. Osade tiimide autod peaks ikka paremad olema. Tulin ka just hullule mõttele — F1 simulaator RPG elementidega — vaat see oleks päris huvitav, või mis?

Kokkuvõtted siis:

  • Grand Prix 4: Soliidne, kuid väheüllatav F1-simulaator. Sobib natuke kogenumatele, kellel on varem olnud kokkupuude näiteks GP3-ga. Tundub, et mängu tehes pandi rohkem rõhku graafikale ja välimusele, kui mängitavusele ja innovatiivsusele.
  • F1 2002: tasemel. Sobib nii algajale kui ka profile, olenevalt valitud tasemest ja määratud valikutest.

    F1 2002

  • EA Sports
  • Tugi: 1-8 (Internet, LAN)
  • Vajalik: PII-400 (PIII-500), 128 (256) MB RAM, 16 (32) MB 3D-kiirendi, 4 (8) x CD, 250 MB HDD, Windows 98/Me/2000/XP
  • Hind: www.easportsf1.com

    Geoff Crammond’s Grand Prix 4

  • MicroProse, levitab Infogrames
  • Tugi: 1- (Internet, LAN)
  • Vajalik: PII-400 (PIII-750), 64 (128) MB RAM, 16 (32) MB 3D-kiirendi, 4 x CD, 500 MB HDD, Windows 95/98/Me/XP
  • Sarjast varem: Arvutimaailm 8/00