Isikubrändi koolitusega alustades puudus mul teadmine, mida inimesed arvavad oma persoonibrändi loomisest. Olles ise üsna veendunult statistikausku, siis otsustasin, et küsin otse allikast – kas see, mida mina koolitajana arvan, ka tegelikult paika peab.
Täpsemalt öeldes huvitas mind taust – kas inimbrändi teema kõnetab üldsust ja mida inimesed teevad või teeksid, et ennast turundada ning milleks on seda kõike vaja.
Algatasin uuringu, mis on nüüdseks juba mõnda aega kestnud. Tublide tudengite abiga kasvab vastajate ringkond veelgi, kuid esimesi tulemusi saab juba välja tuua ning järeldusi teha. Vastanute arv on 300 piires, vastajaid on üle-Eesti, mõlemast soost ja pigem eestikeelse taustaga.

Mida isikubrändist arvatakse?
Esmalt huvitas mind lihtne küsimus – kas inimesed on kunagi teadlikult mõelnud või tegelenud iseenda turundamisega?
Üsna mõistetav on, et ülekaalukalt vastatakse, et pole seda teadlikult teinud või selle peale mõelnud. Põhjustena tuuakse peamiselt välja, et see pole oluline ega vajalik, puuduvad oskused ja teadmised.
Valdav enamik vastajatest ei ole teadlikult enda turundamisele tähelepanu pööranud ning mõne jaoks on see kuidagi „imelik värk“. Põhjamaised inimesed nagu me oleme, ei kipu me ennast ülemäära eksponeerima.
Hoolimata asjaolust, et rohkem kui pooltel vastajatest puudus isiklik teadlik kokkupuude isikuturundusega, pidas üle 60% vastajatest siiski teatud asjaoludel teadliku eneseturundamisega tegelemist oluliseks. Põhjusteks toodi tööalane arenguvajadus, isiklik eneseteostus, vajalik professionaalse tasandi kasv, erinevad eluvaldkonnad, mis vahel nõuavad tavapärasest rohkemat tuntust, aga ka lihtsalt edevus.
Seega vajadus eneseturunduse järele on eelkõige tingitud võimalusest liikuda karjääriredelil, valdkonnapõhisusest, vajadusest end müüa ja ka asjaolust, et teatud arengutasemel võib olla eneseturundamine Maslow püramiidil liikumise üks tulemus.

Miks end eksponeeritakse?
Üks peamisi küsimusi, mis nii koolitustel kui ka lihtsalt igapäevaelus esile kerkib on – mis ajendab inimest isiklikku brändi looma? Miks osa inimesi end rohkem eksponeerib või oma kuvandit nii tead(us)likult loob?
Peamiste vastustena tuuakse välja eneseteostus, suutlikkus luua endast selline minapilt nagu seda soovitakse teistele näidata ja positiivse vastukaja saamine, enda saavutuste üle uhkuse tundmiseks. Seda peetakse oluliseks, et üldse elus kaugele jõuda. Arvatakse, et inimbränd võib avaldada positiivset mõju meeskonnategevustele. Samuti soovitakse lisada toetust oma eesmärkide ja ambitsioonide elluviimisele jpm.
Enamik vastusevariante koondub ühe nimetaja taha, mida märkisid pea pooled vastajatest – soov oma valitud erialal silma torgata. See on üks olulisemaid kinnitusi hüpoteesile, et tänapäeva üha individualiseeruvas maailmas on iga üksikindiviid teise konkurent. Paremate töökohtade ja kõrgema staatuse nimel käib võitlus nii, nagu seda näeme parimate brändide maailmas.

Mida oleks vaja teha?
Lõpuks võiks välja tuua ka enim märgitud vastusevariandid küsimusele, milliseid tegevusi peavad vastajad oluliseks eneseturundamisel ja enda kuvandi teadlikul loomisel.
Nagu arvata, on peamiseks kanaliks sotsiaalmeedia ning sealt edasi massimeedia. Olulise võimalusena toodi välja ka olla aktiivne, silmapaistev ning edasipüüdlik oma tegevusalal või lihtsalt ühiskonnaelus tervikuna. Seega realiseerib inimene oma olemust ja eksistentsi töö, karjääri või ühiskondliku tegevuse kaudu, mitte niivõrd oma pere, hobide või igapäevase elulaadi.
Kokkuvõtteks – uuring kestab ja päris palju on veel analüüsida. Peamine tõdemus on aga see, et hoolimata asjaolust, et me igapäevaselt justkui enda turundamisega teadlikult ei tegele, vajame mingil hetkel seda kõik. Ja alateadlik turundus toimub meie sotsiaalmeedia platvormides niikuinii!

Kristo Krumm
Tallinna Ülikool, Ühiskonnateaduste Instituut, ettevõtluse lektor

Jaga
Kommentaarid