Ei tea ühtegi teist sellist autot, mis oma väikese püstise esiklaasiga nii avatud oleks. Nii segamatu päevitamiseks, ja pruuniks saab väga kiirelt, sest uus Mini Cooper S Cabrio on kiire kui nõeluv herilane!

Mitte ainult kiire, vaid täiesti eriline ja revolutsiooniline on Mini olnud oma sünnihetkest alates, kui Inglise autolooja, kreeklane Sir Alec Issigonis sai seoses Suessi kriisiga ülesande luua pisike auto, mis oleks väikese mootoriga, säästlik, võtaks parklas vähe ruumi, aga mahutaks palju inimesi. Nõnda nägigi 1959. aastal ilmavalgust sõiduk, mis oli seest suurem kui väljast, esimest korda autoajaloos ees põiki asetseva mootoriga ja esiveoga pealekauba. Sir Alexander Arnold Constantine Issigonis (1906-1988) oli suurepäraselt hakkama saanud, luues täieliku automaailma legendi, mida toodeti aastatel 1959- 2000 erinevates variantides kokku 5,38 miljonit!
Tänast autot on mul hea tutvustada, sest 13 aastat tagasi sai minustki paariks aastaks Mini Mark V omanik ja andunud fänn, ning uut Mini Cooper S‘i olen samuti juba paar aastat tagasi ajakirjanduses tutvustanud. Ja nüüd, Mini esmaesitluse 50. aastapäeval, on eriti uhke esitleda selle lustiauto üht tippvarianti, mida Cooper S just eeskätt on, kui arvestada veel ka eksklusiivset John Cooper Works'i. Kuid Cooper S-ki on juba piisavalt hea, andes juhile just nii õige tunde, et Mini One'i või lihtsalt Cooperit proovida ei igatsegi. S on hea, ikka see õige!
#end#
Kaunis disain
Välimuselt eristub Cooper S tava-Cooperist edevuse poolest, mida tuleb siiski tähelepanelikult silmitseda - eestvaates on iluvõre tume kärgsõrestik ning mootorikattel ilutsevad turbo-avaus ja kaks nn ralli-triipu. Külgvaates on ukse ees asuva suunatule paneelil eristumiseks S täht ja S-il on kindlasti ka edevamad veljed juba baasvarustuses ning tagavaates on suur punane S Cooperi kirja järel. Tava-Cooperiga võrreldes on all tagumine udutuli viidud keskelt kahte lehte servadesse ja keskkoha on saanud sumbutaja kaheraudne ots.
Olen juba varemgi kiitnud uue Mini teise põlvkonna hoopis kaunimat disaini. Eriti puudutab see auto esiosa, mis tänu ümaramatele esituledele ja uuenenud iluvõrele on hoopis minilikum, heas mõttes retrolikum. Lahtisena ongi saadaval vaid Mini Cooper, Cooper S ja John Cooper Works. Mini One'i ja diiselmootoriga Cooper D‘d lahtisena leida ei ole.
Oma vana, liitrise mootoriga Mini roolis olles sai ikka unistatud sellest võimsamast variandist, millele John Cooper vindi peale oli keeranud. Ja loomulikult oli unistuste variant lahtine Mini.
Täna ongi siis just selline meie ees. Ja ta näeb tõepoolest hää välja! Kui pehme katus on peal, meenutab selle joon tagaosas suisa legendaarse Porsche 356 Speedster'i profiili ja on tõepoolest väga vinge, natuke ka hot-rodilik.
Aga seekord on pehme katus päris mitme knihviga - esimest korda näen ma, et pehme riidekatus avaneb (elektriliselt, loomulikult) ka vaid poolde vinna, ehk siis nagu ainult katuseluugi osas, paljastades taeva vaid eesistujate kohal. Edasi nupule vajutades jookseb kogu auto ulatuses taevas valla. Aga kui katus peal on, saab seda tagumise pakiruumi juurest avades ka poolenisti vastassuunas üles kergitada, et oleks lihtsam asju pakiruumikesse sisestada. Ruumike on seal tõepoolest sportautolikult ahtake, kuid siiski saab ka tagumiste istmete seljatugesid alla lasta ja siis ruum suureneb vägagi oluliselt. Taga on konkreetselt vaid kaks kohta, kuigi põlveruumi jääb seal igal juhul väheks, kui ka vaid üks inimene tagaistmel reisile kaasa tahab tulla. Kui ikka tõesti tahab kaasa tulla, siis tulgu juba parem oma Mini Cooper S-iga... Nõnda saab jätta ka tagumistele istmetele tuulevõrgu alles, et turbulents kaela ei murraks.
 
Katus ka talvel maha!
Turbulentsi siia salongi tekib ju loomulikult ja korralikult, sest esiklaas on päris püstloodis. Kuid just selles võlu seisnebki - te istuste täiesti lageda taeva all, mitte nagu tänapäeva lahtistes autodes, kus esiklaasi ülaserv teie kukla taha kaardub, ja kui ka küljeaknad üleval, ei saa üldse aru, et avaautoga liiklete. Selles osas on ka kõige uuem Mini tõeline vana kooli kabriolett. Ja kui jätate küljeaknad üles, tekib selline karp kui inkubaator, kus teil tõepoolest näost väga pruuniks on võimalik päevituda, eriti linnaummikutes. Kui ikka liikuma pääsete, tuleb mõnusat tuult küllaga, sest auto on väga kiire ning tänu nurkades asetsevatele ratastele ja sportlikule jäikusele ülinobe ka kurvides, kus pole sugugi vaja kiirust vähendada. Üks suur nauding ja lõbu! Ka salong on seest lisanaudingut pakkuv oma retroliku disaini ja vaimukate nn tumbler-lülititega, mis tuttavad eeskätt lennuki kokpitist, et ei tekiks tahtmatuid lülitusi. Need on sellises autos vaimukad, ja muidugi on inglasliku vaimukuse tipp lahtises Minis roolil asetseva tahhomeetri kopsiku kõrval cabrio-kell, mis mõõdab aega, kui kaua olete lahtiselt sõitnud! Et ikka oleks teie Mini «Always open», nagu nende uus hüüdlause nüüd on.
Ja omamoodi vaimukas on seegi, kuidas need kaks kella-kopsikut koos rooliga üles-alla reguleerimisega kaasa liiguvad.
Kinnise Cooper S'i mootorikatte all on sama palju, 175 hobujõudu. Tookord olin üllatunud, et salongi nendest hobustest küll midagi kuulda pole, kaheraudsest väljuv müdin on rohkem tänava ääres möödujate kõrvadele. Ning seda suurem on sama üllatuse kordus ka lahtises Cooper S'is - sama vaikne, salong on pigem linnulaulu täis ning 175 hobuse kapjade müdin on alles korraliku vajutamise ja turbo tööletuleku järel tagantpoolt kergelt kajamas. Kuigi ehk isegi tahaks kõvemat möirgamist kuulda, on kiirendus ka siin kõvemini möirgavate sport-autode vääriline. 0-100 km/h 7,4 sekundiga ja seda 1305 kg tühimassiga. Kinnine Cooper S kiirendab 0,3 sekundit kiiremini, kuid on ka lahtisest 175 kg kergem, nii et lahtine S on igati tasemel!
Ja nüüd polegi muud, kui tasemel tuleb olla ka teil ja «always open» väljakutse vastu võtta! Ja Eesti ilma taha pole mõtet siin peitu pugeda - autol on istmesoojendused ning piisavalt kliimaseadme väljundit, et isegi talvel katus maha lasta! Lisaks viimase aja ilusatele suvepäevadele on olnud ka talvel piisavalt päikeselisi ilmu. Ning katus käib maha kähku ja ka kuni 30 km/h sõidu pealt, nii et aastaringne pruun jume on Mini Cooper S Cabrio omanikele tagatud.