Lennujuhiamet teeb kadedusest roheliseks


Lennujuhiamet teeb kadedusest roheliseks
Lennujuht Kristin Vodja

Miljonivaade, graafikutega töö, korralik sissetulek, toredad kolleegid, rutiinivaba elu — tundub liiga hea, et tõsi olla? Eksite! Just selline näeb välja lennujuhi amet. Kui lennujuht Kristin Vodja saaks uuesti valida, millist ametit pidada, siis ei kõhkleks ta minutikski. „Ma ei suudaks ilmselt ühtki muud tööd sellise kirega teha. Lennujuhtimises on iga päev erinev ja töö on põnev!“ õhkas Kristin, kes vabal ajal sõidab ka motokrossi.

Lennujuhtide põhieesmärgiks on tagada õhusõidukite võimalikult efektiivne ja turvaline teekond. Lisaülesanneteks on pilootide varustamine vajaliku informatsiooniga (meteoroloogiline, aeronavigatsiooniline) ja häireteeninduse osutamine seda vajavatele õhusõidukitele.

36-tunnine töönädal
„Mis mulle lennujuhi ameti juures väga meeldib on see, et ma ei saa ka parima tahtmise juures tööd koju võtta. Kui tööpäev on läbi, saab süümepiinadeta veeta vaba aega endale kõige meeldivamal viisil, kartmata tähtaegade kukkumist või töö kuhjumist,“ avaldas Kristin.

Lennujuhid käivad tööl vahetustega, tavaliselt ei töötata järjest rohkem kui poolteist tundi. Sellele järgneb aga poole- kuni pooleteist tunnine paus. Töönädala pikkuseks on 36 tundi võrreldes tavapärase 40 tunniga. „Vaba aega on nii tööl olles kui ka pärast tööd palju. Tavaliselt käin pauside ajal, kas all jõusaalis või vaatan telekat, loen raamatut. Lennujuht peab olema puhanud, et saaks oma tööd hästi teha,“ arutles Kristin.

Seotud lood:

Tööd naudib Kristin kogu südamest. Ja seda vaatamata sellele, et vahel on pärast tööpäeva väsimus nii suur, et vajuks kasvõi koheselt voodisse. „See oleneb muidugi täiesti tööpäevast. Vahel ei saa puldis olles arugi, et oled väsinud, aga kui koju jõuad, mõistad, et mõte ei tööta enam üldse. Kõik oleneb ka lennuliikluse tihedusest,“ arutles Kristin, kelle elukaaslane Priit töötab samuti lennujuhina. „Vahel oleme ka samas vahetuses. Meile meeldib koos töötada, mulle tundub, et lennujuhid mõistavad teineteist paremini. Olen temalt väga palju tuge saanud.“

Ei pea geenius olema
Seda, et lennujuhid on imeinimesed ja valituks osutuvad üksnes absoluutsed geeniused, Kristini sõnul pole.

„Paljud arvavad, et peab reaalainetes ülitugev olema ja oskama väga keerulisi ülesandeid lahendada. Tegelikult pole see nii. Hoopis olulisem on, et oleksid tööle vastavad isikuomadused ning võimekus, vajalikud teadmised ja oskused omandatakse praktika käigus. Näiteks peab väga hea stressi-ja pingetaluvus olema, sest vastutus on suur. Oskus teha mitut asja korraga ja märgata pisiasju. Oluline on ka hea mälu ja reaktsioonikiirus.

See, kas sobiksid lennujuhiks või mitte selgitatakse erinevate testide abil välja ja kindlasti soovitan kõikidel proovida! Isegi kui sisseastumiskatseid ei läbi, saad enda kohta väga palju teada,“ sõnas Kristin ja lisas lõpetuseks: „Mina poleks enda jaoks paremat valikut saanud teha! Olen ülirahul!“