Euroaasta hea üllatus oli Rootsi metsosopran Malena. Nagu meie Annely Peebo, oli temagi avastajaks ning rahvusvahelise karjääri käivitajaks Tõnu Kaljuste!

Sara Magdalena Ernman (38), kes esines Eurovisioonil Malena nime all, lisas võistlusele värvi oma klassikalise metsosoprani häälega. Laul «La voix» saavutas küll finaalis kõigest 21. koha. Dirigent Tõnu Kaljuste koostöö Malenaga aga jätkub.
«Sara Magdalena Ernmani nimi tuleb traditsioonilise Estonia uusaasta Hennessy' kontserdi afišile,» rääkis dirigent Kaljuste Kroonikale juba enne Eurovisiooni finaalvõistlust.
Tähtis pole võit, vaid osavõtt. Igivana eurolauluvõistluse senist häälepilti värskendas Malena metso kindlasti.
 
Mulle meeldib Tallinn!
 
Päevitunud Rootsi ooperidiiva Malena oli Eurovisiooni avapeol  piiratud turvameestest, kes valvasid, et meedia ja temaga ühist pilti soovivate fännide tulv liiale ei läheks...
«Oi, kas sa oled Soomest?» uuris Malena, imestades kaitseringist läbi murdnud Kroonika euroajakirjaniku rootsi keele aktsendi peale. Kuulnud, et Eestist, kiitis Malena: «Oi, ma tunnen ju dirigent Tõnu Kaljustet! Ja väga hästi!»
Rootsi-Malena räägib sedavõrd ooperihääle-tämbril, et paratamatult meenub meie Annely Peebo. Metsosopran, kes end meilt Eestist Viini laulnud. Peebo nime peale noogutas Malena üsna neutraalselt ja jätkas: «Olen Tallinnas käinud. Mulle meeldib see linn!» Ning Malena poseeris heatujuliselt edasi endast palju lühemate poistega - kes talle õlani, kes kõrvuni.
Aga võrdlus meie Annely Peeboga polegi nii «lambist tulnud», pealiskaudne ega seosetu. Olgu Võhma linn, kust meie Annely pärit, pealegi «küla», võrreldes Uppsalaga, kus sündis Malena... Ka Peebo rahvusvahelist metsosoprani häält on Euroopa saanud imetleda «isegi Eurovisioonil». Olgugi et mitte võistlustules, vaid õhtujuhi positsioonis, duetis Marko Matverega. Annely ja Malena on laulnud Euroopa ooperiteatrites samu rolle. Mõlemad on ooperilaulja tavavälimuse kohta tavatult sihvakad blondid, ning ka tähemärgilt Skorpionid! Sünniaastatelt Annely 1971 versus Malena 1970.
 
Töötab koos Kaljustega
 
Aga ikkagi seoste seos, mis kõige huvitavam: naiste rahvusvahelise tähelelennu käivitajaks on Tõnu Kaljuste. Peebo laulis dirigent Kaljuste taktikepi all end tuntuks Eesti Filharmoonia Kammerkooris, Ernman aga Rootsi Raadio Kooris 1990ndatel, kui Kaljuste seal peadirigent oli.
#end#
«Jah, oleme ammused kolleegid,» sõnab Kaljuste. «Sattusin olema esimene, kes talle Rootsi Raadio Kooriga töötades esimese soolo pakkus. Koostöö on  jäädvustatud ka plaadifirma Virgin CD-l, kus kõlab Rahmaninovi «Vesprid». (Tõnu Kaljuste oli Rootsi Raadio Koori peadirigent aastail 1994-2000. - M.K.)».
Sellest peale ühistööd Kaljustega jätkusid ja mitte ainult Rootsis. «Hiljem kutsusin Malena solistina Eesti Filharmoonia Kammerkoori ja Tallinna Kammerorkestri USA, Soome ja Itaalia turneedele. Lisaks osales ta mitmel jõuluaegsel Händeli «Messiase» ettekandel.» 
Kaljuste koostöö rootsi metsoga jätkub eeloleval aastavahetusel, mil Estonia kontserdisaalis toimub traditsiooniline 1. jaanuari Hennessy kontsert. 
«Me pole täpset kava arutanud, kuid sinna tuleb kindlasti Rossini, ta laulab koloratuure võrratult... Lisaks on ta näitleja-laulja, kes oskab laval alati üllatada. See kontsert oli meil Malenaga ammu enne seda plaanitud, kui ta Rootsis Eurovisiooni võitis,» räägib Kaljuste. 
Malena esinemist poolfinaalis Kaljuste ei näinud. Üle maailma nõutud dirigent juhatas siis kontserti Slovakkias. Küll aga nägi ta Malena ülesastumist märtsis Rootsis Melodifestivaleni finaalis...
Erinevalt paljudest ärritatud kommentaatoritest ei häiri maestrot, et üks maailmatasemel klassikaline hääl laskus nüüd «europalaganini». Vastupidi. Igas žanris saab hästi, maitsekalt ja väärikalt esineda. Ja hinnatav on mitmekülgsus. 
Nii kiitis Tõnu Kaljuste ka Eesti tänavust euronumbrit: «See meie Sandra oli ka meeldiv. Lihtsuse ja siiruse võlu, kui see on ehe, mõjub alati.»