Pegasuse restorani teenindusjuht Kristo Lassi tahab lisaks parimale Noorele Teenindajale olla ka parim ülemus

 (1)
Tähelend!
Kristo Lassi Noore Teenindaja võistlus, kus ta võitis esimese koha.
Foto: erakogu

Kristo Lassi (24) avastas juba põhikoolis, et naudib söögitegemist, aga tema meelehärmiks said kokandustunnis käia vaid tüdrukud. Et lõhkuda ajast ja arust meeste- ja naistetööde stereotüübid, lükkas ta ema abiga koolis käima kokandusklassi, mis osutus ülimenukaks. Tänaseks on pealehakkajal noormehel lisaks kokapaberitele ette näidata Noor Teenindaja 2013 tiitel, restoran Pegasuse teenindusjuhi vastutusrikas ametikoht ning juba suve hakul lisandub saavutuste nimistusse ka vanemkelneri kutsediplom.

Erialase tööga tegi südikas noormees algust juba 16-aastaselt, mil ta Aruküla Põhikoolist Sikupilli Keskkooli õppima tuli. Kristo teekond restoraniäris algas nagu ühes korralikus muinasloos, kus peategelase töökus saab premeeritud tõelise tähelennuga. Jäänud keldripubis friteeritud snäkkide vorpimisel silma restoran Maikrahv peakokale, võttis see ta enda kööki tööle ja nii sai Kristo päris kokatöös kätt proovida.

Talendiks saab praktikaga

Kui keskkool seljataha jäi, oli amet sedavõrd hinge pugenud, et tundus ainuvõimalik valik kokaks õppida. Tallinna Teeninduskool pakkus ideaalset võimalust keskenduda keskkooli järel vaid erialase teadmiste- ja oskustepagasi täiendamisele. „Kuna minu mälu salvestas alati kõige paremini just läbi praktilise tegevuse, siis armastasin rakendada kõiki meeli korraga. Kuulata, nuusutada, maitsta, lugeda retsepti ja teha see kõik oma kätega läbi,“ meenutab Kristo, kes armastas üle kõige just õppe praktilist poolt.

Seotud lood:

Et kolmandik õpingutest moodustas praktika, ei pidanud Kristo eemale jääma ka praktilisest tööst restoranis. Koolist sai kaasa küll palju kasulikku, aga ilma reaalse töökogemuseta pole Kristo arvates toitlustusvaldkonnas midagi peale hakata. „Töös, mis eeldab nii palju sotsiaalset avatust, loomingulisust, rambivalguses seismist, ootamatult tekkivatele olukordadele lahenduse leidmist ja seejuures rahulikuks jäämist, on võimatu superteenindajaks saada ilma praktikata,“ on Kristo veendunud. Talendiks saab vaid harjutades.

Pärast köögis tööle asumist sai noormees ruttu aru, et lisaks köögipoolele paelub teda ka saali- ja teenindustöö. Nii töötas ta kooli kõrvalt nii koka kui ka ettekandjana ning pärast kokakutse omandamist pöördus ta oma koolipere juurde tagasi, et tasku pista ka vanemkelneri kutsetunnistus.

Tublidel pole CV-d vaja

Läbi aja on noormees töötanud ja praktiseerinud sellistes toidukohtades nagu restoran Maikrahv, Fish&Wine, Ruby’s, The Dubliner ja Sinilind. „Igaüks neist andis mulle omamoodi kogemuse, mis on mind elus edasi aidanud ilma CV-ta,“ kinnitab Kristo. Ta on alati andnud endast maksimumi ja pole tänu sellele pidanud iial ise kuhugi kandideerima – elu on alati uued väljakutsed tema jalge ette toonud.

Väljakutseid on pakkunud ka mitmed kutsemeistrivõistlused, millest Kristo edukalt osa võtnud on. Esimesteks proovikivideks olid Tallinna Teeninduskooli võistlus Teko Kelner ja Noore Teenindaja kutsevõistlus. Mõlemal võistlusel jõudis Kristo esimesel aastal esikolmikusse, ent juba teisel napsas esikoha. Pärast seda võistles ta veel ka Euroopa koolide vahelisel kutsevõistlusel EAHT, kus saavutas segameeskonnas teise koha.

Tiitel avab uksi

Ihaldusväärse Noor Teenindaja 2013 tiitli saamine ei tulnud Kristo sõnul kergelt. „Sellele eelnes kõvasti põrumist ja komistuskivisid, millest tuli õppida. Aga tiitel ise andis palju võimalusi juurde, sest iga inimene, kes ennast sellisel võistlusel, nagu Noor Meister tõestab, jääb tööandjale silma,“ ütleb Kristo isiklikust kogemusest. Karjääriredelil tutvuste abil tõusmist ta ei hinda, sest see ei toeta oma vigadest ja saavutustest õppimist.

Tänu võistlustel, kus ta oma entusiasmiga tööandjale silma jäi, avanes tal võimalus käed külge panna Pegasuse restorani loomisel ning töökorralduse ülesehitusel. Täna töötab  vaid 24-aastane Kristo samas kohas teenindusjuhina ning pühendab kogu oma energia restorani juhtimisele.

Vastutusrikkal ametikohal ammutab ta oma energiat just klientide heast tagasisidest. Samuti saab noormees innustust raamatutest teiste inimeste lugusid lugedes ning internetiavarustest neid vaadates ja kuulates. „Igapäevaelus ei tohi tähelepanu fokuseerida negatiivsele ja vigadele – sellised mõtted pärsivad motivatsiooni. Initsiatiiv on see, mis sind sinu enda rajal edasi viib,“ kõlavad ta õpetussõnad.

Teenindaja loob restorani näo

Seistes nüüd ka juba ise tööandja kingades, ootab Kristo ka oma restorani tööle neid, kes jagaksid temaga rõõmu oma tööst.  „Teenindaja on see, kes restoranile toidu ja interjööri kõrval näo loob – see on kas tõsine ja formaalne, tujukas ja vaikne, rõõmus ja heatahtlik või hoopis midagi muud. Kõik omanikud tahaksid, et nende toidukohas tunneks külaline, et tema eest kantakse tegelikult ka hoolt, mitte ei kanta lihtsalt toitu ja jooke ette,“ peab Kristo oluliseks soovi anda endast kõik, et külaliste päev paremaks muuta.

Kliente nimetab Kristo külalisteks, sest tal on selle kohta oma teooria: tema restoran on üks tema kodudest ja kõik, keda ta restoraniperega vastu võtab, on külalised – sõbrad, kes on leidnud aega külla tulla. Külalistele pakutakse enneolematut kogemust, mis toob nad ikka ja jälle tagasi. Neil harvadel juhtudel, kui külalistega tekib arusaamatusi, peab ta meeles, et külaline on kuningas, aga see kuningas on siiski ainult külaline. „Ehk siis kohtleme oma külalist kui kuningat, aga jätame meelde, et ta on siiski meie juures külas,“ tutvustab ta oma visiooni.
Amet(id) kogu eluks

Lõpetades suvel ise juba teist korda kutsekooli, soovitab Kristo kutseõpet kõigile, kes tunnevad südames mingi kindla eriala vastu huvi. Arusaam, et ülikooli on tarkadele ja kutsekool ülejäänutele, on tema arvates sama iganenud kui see, et tüdrukud peavad koolis õppima söögitegemist ja poisid puutööd. „Nii öelda tarkasid on tekkinud liiga palju ja hinnas on hoopis need, kes armastavad oma kätega tööd teha,“ ütleb Kristo, pidades kutsehariduse eeliseks praktilist väljundit, millele saab toetuda kogu elu. „Ja see ei pea olema üks kindel amet, ajapikku võib omandada mitu erinevat ametit.“

Noorte restoraniteenindajate oskustega saab tutvuda 6.-7. märtsil kutsehariduse suursündmusel Noor Meister 2015, mis toimub Tallinnas Eesti Näituste messikeskuses. Mõõtu võtavad pea 350 kutseõppurit 25 erialal, avatud on töötoad ametite proovimiseks, õppimisvõimalusi tutvustavad 31 kutsekooli üle Eesti. Sissepääs on kõigile huvilistele tasuta! Uuri lähemalt www.noormeister.ee ja liitu üritusega Facebookis.

KOMMENTAAR
Tiiu Parm, Teie Kelner OÜ kvaliteedijuht

Restoraniteenindajatel ja kokkadel tööpuudust ei tohiks olla, sest süüa tahavad inimesed hoolimata aastanumbrist ja riigikorrast. Tehnika areng küll lihtsustab teatud töö etappe oluliselt, aga inimfaktor ei tohiks küll kunagi restoraniteenindusest ära kaduda. Tööturul vajatakse teenindajaid erineva kontseptsiooniga toitlustusettevõtetes ja igaüks leiab endale sobiva.

Kutsehariduse taustaga noore puhul eeldame, et tegu on heade praktiliste oskustega inimesega, mis on meie alal väga oluline. Samuti on neil laialdasemad teadmised erinevatest teenindusega seotud aspektidest. Aga olulisim on inimese isiksus, sobivus teenindustööks ja suutlikkus end oma töökohal tõestada.

Kui restoraniteenindaja tuleb meie ettevõttesse tööle, siis esmalt alustab ta juhendaja käe all lihtsamate ülesannetega, et saaksime aimu tema oskustest, suhtumisest töösse ja võimest töötada meeskonnas. Seejärel paneme teda järk-järgult iseseisvamalt tööle erinevates situatsioonides ja aja möödudes ka teenindusmeeskondasid juhtima. Pakume ka ise oma töötajatele erialast väljaõpet ja palgatase on sektori Eesti keskmine, loomulikult professionaale motiveerime ka vastavalt.