Paraku, selleks ajaks kui mängimine pihta hakkas, tuli päike mõistusele, ajades iga normaalse inimese toast välja. Aga mul oli konkskäsi juba antud. Puujalgadele ja silmaklappidele.

Pirates of the Caribbean pidi Sea Dogs 2 nime all ilmale tulema, ent juhtus, et merekoerad edutati üsnagi ootamatult röövliteks. Nimi ei tähendaks muidugi midagi, maarottide jaoks üks lainetav kama puha, aga mõned suuremad kaptenid tabasid naelapead, tuues teose samanimelise filmi linastudes välja. Kui müüb film, müüb tavaliselt ka temaatiline pudi. Rääkimata elamusest, mida jagub kauemaks kui T-särki.

Piraadid on olemas?

Piraadid ehk korsaarid ehk mereröövlid on tuntud röövretkede, jubedate veretööde ja murtud südamete klubi näitsikute poolest. Omal ajal romantilised tegelased, kes seiklesid ja elasid rummivaadi otsas, vähemalt nii väidetakse. Täna on teema üsna soikus. Siiski leidub neid, kes usuvad, et kolp ja säärekondid mustal lipul ennustavad endiselt soojemates vetes õnnetust.

Meie seda paraku ei näe, ühelgi piraadil ei jätku õnneks arulagedust Läänemere lainetes seilata, et talvel habemest purikaid välja noppida ja suvel vihma käes lõdiseda. Kuigi ilusaid naisi oleks sadamalinnadest kuhjakaupa kaasa vedada. Kuid mis ma ikka jorutan nagu üks rummine meremõrtsukas. Arvustuse-nuga hambusse, kohe selgub, kas see läheb käiku.

Piraadid tegutsevad?

Tegelikult jääb piraatidele kõigest kõrvalosa. Sea Dogs 2 oleks paslikum nimi: suurem hulk tegelaskonnast on mingil moel merega seotud. Teenivad sellel elatist, sõdivad selle voogudes või seilavad niisama ringi. Keskne värk hakkab hargnema Oxbay sadamast, kus sind kui kaptenit maale saadetakse, esmalt õpetussõnade abil potitatakse ning jalule sunnitakse.

Kiire kursuse käigus õpetatakse selgeks mõõgaga vehkimine, kauplemine ja ringitatsamine. Algne seilamiskursus kuival maal läheb siiski täiega vett vedama, laevade juhtimine on omamoodi twisted ülikool ja merelahingute võitmise selgeks saamine võtab aega, noh, keskpaigani julgelt. Õnneks on võimalik tüli merel vältida ja sõdimine on kohustuslik vaid kohati. Samas maal, nagu selgub, ei kasuta paljud diplomaatiat. Kohtab palju sapiseid kujusid, kes põrutaks sulle meeleldi mõõgaga vatsa pihta.

Klaveri ja hiire taga on maarotid?

Kõik on ilus, kuni taipad, et ei suuda enam piisavalt sõrmi väänata. Nagu korralik korsaar lahkub võitlustandrilt pea kuklas, läheks ka Piratesi proovija meeleldi vastu hommikut rahulikult unele, aga ei saa. Kuna on tunnis keskmiselt kolmteist korda hinge heitnud, käed värisevad vihast ja arusaamatusest.

Küsimus järgmine. Kas RPG peab ilmtingimata simulaator olema või peaks juhtides hakkama saama vähem kui kahekümne klahviga? Kuigi eksisteerib võimalus neid ise paika panna, läheb kõik paratamatult segi, mis toob kaasa kaose. Uudse liikumise võib veel andeks anda. See on isegi mugav kui ära harjud (vasakpoolne hiireklahv alla ja hiire endaga suund kätte, jooksmiseks näita Shifti). Aga edasi? Vastavalt siis sättele: B tirib mõõga välja, N virutab, vasakpoolne hiireklahv liigutab tegelast edasi, ärge seda unustage, parempoolne paneb taganema, V tulistab püstolist. Ja nii edasi ajakirja viimase küljeni välja, aga eks ruumi ole teistele arvustustele samuti tarvis, nii et katkestan siinpaigas lihtsalt vihasena. Argh, kamraadid!

RPG ja muud mereelukad?

Pirates loetakse RPGks. Kui pool ära lõigata, saaks ikkagi kaks üsna suursugust teost, sest laevasõit haarab tegevustikust väga suure jupi. Eriti seda reaalajas läbi viies, aga nii palju aega pole vist kellelgi. Igatahes tegin sihilikult mõne otsa “käsitsi”, et tehiskeskkonda nautida.

Mis rollikasse puutub, siis jah, seda ta on. Küll algeline ja väga lihtsat skeemi pakkuv, paras kollanokkadest arvutimadrustele (näide perfektsest — Arcanum). Tegelasi siblib ringi kümnete kaupa, samas jutt, mida kuuled, kordub regiooniti. Tähtsamate ninade jaoks on pikemad, spetsiifilisemad dialoogid välja ponnistatud, aga võinuks veelgi pingutada. Tekst on kuiv, võrdudes kohati lausa lasteraamatuga.

RPG tähendab üldjuhul maailma, mis kubiseb esemetest ja ülesannetest, mis võivad tähendada uusi ülesandeid, mis võivad tähendada uusi ülesandeid… Antud idee siin vett ei pea. Kuigi väga ilusad, on linnad ja maastikud vaid kattevari peaaegu tühjusele. Üksikud võimalikud ülesanded, reeglina linna kohta 3-4 asjakest, mida saab näpata majadest (ka siis, kui omanik sealsamas kõrval silmi kissitab). Samas võib varastamine Piraatide maailmas olla nii igapäevane nagu meile nina nuuskamine. Sa ei lähe ju kallale inimesele, kes su toas taskurätiku järgi haarab?

Lugu on RPG kohta liiga ettenäidatud. Pealiin ja kõrvalotsad, mida isegi keeruline täitma tõtata, sest ikka tahaks olulisema poolega kaasa minna. Tänavalt ülesandeid ei leia. Peamised kohad selleks on kohalik kõrts, kus iganes sa ei viibiks, ning linnahallid. Iga missioon märgitakse vastavasse raamatusse, kus see täitmise korral rohelise linnukesega märgistatakse. Ülesanded koosnevad reeglina (õige)mitmest osast, tähendades tavaliselt ka meresõitu regiooni saarte vahel ja on seega aeganõudvad. Kohati vedas quest book alt, ei märkinud töid üldse kirja; kohati jäi logi lugedes arusaamatuks, mida järgmiseks teha.

Tegelase arendamise võimalus? On olemas ja kulgeb üsna loogilist rada. Pärast esimesi suremisi läheb võitlusoskuste ja kaitseomaduste täiendamiseks, mis tähendab seda, et hiljem, kohustuslike merelahingute käigus, lastakse sind esimese pauguga merekarpe imetlema, kuna su laevnikuoskused kõlbavad vaid seilamiseks. Merelahingud on piinarikkalt aeglased ning kui asi läheb linnade ründamiseni, on sul tarvis juba laevastikku, mitte üht purjedega kuuti. Siin ilmneb kõrvalülesannete vajalikkus: rahateenimisvõimalus. Kauba vedamine. Majades kondamine ja näppamine. Kellegi punktist A punkti B eskortimine. Et saada kuhi raha, mille eest ostetakse laev, meeskond, relvastus laevale, igakuine tasu meeskonnale, võimalikud paranduskulud pärast lahingut. Siin on, millele tähelepanu pöörata.

Merelahingute põnevam osa on vastaste laevale imbumine, mis viib käsitsivõitluseni. Juhtub see siis, kui võõrast alusest lihtsalt üle sõita. Vallutamise korral saad laeva ning kogu selles leiduva kama endale, samamoodi palgahimus meeskonna ja uued kulud muidugi. Kokku on võimalik omada nelja laeva. Samas on nende organiseerimine tülikas ülesanne. Arvestades veel, et laev on edukas vaid siis, kui sellele korraliku meeskonna ja põmmutajad peale sokutad, võtavad ettevalmistused suuremaks retkeks tõepoolest kaua. Kiiduväärt on kiirrännaku võimalus linnades (fasttravel), mis aitab kõvasti aega kokku hoida ja võimalus saare lähedusse jõudes automaatselt sihtkoht valida, et seal randuda (sail to + moor).

Meresõit toimub peamiselt kaardil, kus laeva juhitakse kolme suunaklahviga. Siin on näha ka ülejäänud liiklus ning tormid. Vaenuliku alusega kokku põrutades algab kisma. Tormile ja keeristormile jalgu jäädes tuleb marus teatav aeg vastu pidada (võimalikud: kogemuspunktid). Kui tegu kaubalaevaga ja sul pole reputatsioonist kahju, võid selle vallutada või lihtsalt uputada (xp). Kui mõne riigiga suhted väga lörri lähevad, aitavad asja siluda diplomaadid, kes teatava summa eest sitast siidi teevad. Nii lihtne või ülikeeruline see kõik ongi. Jalule aitab pidev harjutamine.

Auk trümmis?

Suur maailm toob loomulikult endaga palju ootamatusi. Kahel korral mänguaja jooksul (15 tundi) esines kolm töölauale lennutamist. Kohati muutus Pirates pealtnäha põhjuseta talumatult aeglaseks, kuigi mittevajalikud Windowsi taustaprogrammid suletud. Hädast avitas taaskäivitus. Tekstis esineb üksikuid loogikavigu. Quest bookist jäi kohati olukorra kirjeldus välja, kohati oli missiooni eesmärgi selgitamine puudulik. Üldiselt siiski täiesti lapitav auk trümmis. Ei midagi sellist, mis aluse täiesti põhja ajaks.

Tuleb torm?

Piratesi tegijad loosid uue graafikamootori STORM. Nagu nimi ütleb, lubab see ennenägematuid meresõite, seda isegi kesisemate videokaartidega. Suured maanid soovivad ikka suurt ja ilusat kompotti ja Akella alt ei vea. Stamplauset kasutades: MIDAGI SELLIST POLE MA VEEL VAREM NÄINUD. Eks seda silmailu jätku tegelikult lausa tundideks, sest loodusmaastikud jäävad merele vaid pisut alla. Kiitust väärib, et sündmuste ja tegelaskujude kõrval on tähelepanu jätkunud ka keskkonna ning ilmataadi jaoks. See pole küll midagi uut, et sajab karmi moodi ja pillutab välgunooli, aga ilusamini kui tavaliselt. Samas ei kiida, et igas mängus oleks sees nii vahvad keeristormid nagu siin. Pluss boonus pildiilu FX tehnoloogiat kasutavate jooksutajate omanikele.

Piraadid ka sulle?

Miks ka mitte. Kui sul parasjagu mingit keerulisemat asja nagu Morrowind kiita ei ole, tekita kaust, pane lestad jalga, aja mõni laev põhja. Miks mitte ka kurikavalate prantslaste plaane nurjata või lihtsalt meresõitu nautida. Ja üldse — kellele Morrowind just nagu meeldiks, aga siiski pea pööritama paneb, võtku julgelt Piraadid. See on pisike Morrowind. Vormilt lihtsam ning läbitavam kui suur vend, väljanägemiselt kenam kui suur vend, hingelt palju puhtam ja lihtsam kui suur vend. Üks mõnus suvine briis saabuvasse sügisesse sealt, kus sügist kunagi ei saabu.

Akella, kirjastab Bethesda

Tugi: 1

PIII-800, 128 (256) MB RAM, 1,5 GB kõvaketast, 8x CD, 32 MB kiirendi, Windows 95/98/98SE/ME/XP/2000