Esimese sammuna tuleks uurida müüja tausta, olgu selleks siis e-pood või eraisik. E-poe veebilehel peab olema kirjas ettevõtte nimi ja asukoht ning e-posti aadress ja telefoninumber. Kindluse mõttes võid saata poe e-posti aadressile sind huvitava kauba kohta mõned küsimused, et näha, kas kirjadele reageeritakse.

Lisaks võiks Google või Yahoo otsingumootorisse sisestada e-poe või kaupa müüva eraisiku nime. Kui saad vastuseks, et kellelgi on olnud negatiivseid kogemusi või kui poe kohta pole mingit infot võimalik leida, võiks olla ettevaatlik. Kui tegemist on Eestis tegutseva e-poega, võiks vaadata Eesti e-kaubanduse liidu kodulehelt nimekirja poodidest, kellele on välja antud kvaliteedimärk „Turvaline ostukoht“.

Millal kaup kohale jõuab ja kes saatekulud maksab?

Enne ostu tegemist uuri kindlasti ka järele, kes tasub kauba kohaletoimetamise kulud ja kui suured need on. Samuti tee selgeks, kui kiiresti kaup sinuni jõuab ning millised on kauba ümbervahetamise või tagastamise reeglid.

Kindlasti tasub kogu internetist kauba ostmisega seotud info ning kirjavahetus (toote või teenuse kirjeldus, tellimuse kinnitus, kaupleja kinnitus tellimuse kättesaamise kohta jms) alles hoida. 

Tarbijat kaitsevad reeglid

Kui teed ostu mõnest Euroopa Liidu liikmesriigi e-poest, siis kehtivad tarbijate kaitsmiseks kindlad reeglid. Näiteks peab müüja sulle kauba kohale toimetama selle aja jooksul, mis te omavahel kokku leppisite või vähemalt 30 päeva jooksul. Kui ta ei suuda tähtajast kinni pidada, võid sa ostust loobuda ja raha tagasi nõuda.

Samuti on sul õigus vähemalt seitsme tööpäeva jooksul ostetud kaubast loobuda ja raha tagasi saada. Mõnes riigis on lepingust taganemiseks antud veelgi pikem aeg: Eestis, Soomes ja Rootsis näiteks 14 kalendripäeva.

Tasub meeles pidada, et need tarbijate kaitseks kehtestatud reeglid ei laiene kahe eraisiku vahelistele ostu-müügi tehingutele.

Kuidas kauba eest maksta?

E-poes kauba eest tasumiseks on erinevaid makseviise.

  • Pangalink. Eestis on väga levinud pangalingi kasutamine, millega suunatakse sind e-poe veebilehelt automaatselt oma panga internetipanka maksmisele. Sul tuleb end kas ID-kaardi, PIN-kalkulaatori, mobiil-ID või paroolikaardi abil tuvastada.
  • Krediitkaart. Kauba eest on võimalik maksta krediitkaardiga, sisestades oma krediitkaardi numbri. Kuna krediitkaardipettused on üsna levinud, tasub tähelepanu pöörata makse turvalisusele. Veebilehe aadress, kuhu oma krediitkaardi andmed sisestad, peab algama sellise kujuga: https:// – see näitab turvalist salastatud andmesideühendust ehk ühendust SSL-turvaprotokolliga. Mingil juhul ei tohi sisestada veebilehele oma krediitkaardi numbrit, kui krediitkaardi teabe sisestamise lehe allservas ei ole tabaluku kujutist! Kui sa ei ole veebilehe turvalisuses veendunud, siis ära parem oma krediitkaardi numbrit sisesta. Krediitkaardipettustest saad lähemalt lugeda siit.
  • Teised elektroonilised maksevõimalused. Väga levinud on ka muude elektrooniliste maksevõimaluste kasutamine – PayPal, Skrill ja mitmed teised. Näiteks PayPal ja Skrill pakuvad võimalust raha edastamiseks nii, et kauba müüjale ei jagata kasutaja finantsandmeid, näiteks krediitkaardi numbrit.

Millised makse tuleb maksta?

Euroopa Liidu e-poodidest ostes tollimaksu või täiendavat käibemaksu maksta ei tule. Kui ostad väljastpoolt Euroopa Liitu, on maksustamine keerulisem. Käibemaksu tuleb maksta siis, kui tellitud kaup maksab rohkem kui 21,98 eurot ning tollimaks lisandub siis, kui kauba maksumus ületab 150 eurot. Vaata lähemalt siit.