Riidepuudeks muutunud modellide välimus on uus mõiste ilule

 (15)
Riidepuudeks muutunud modellide välimus on uus mõiste ilule
Foto: Ilmar Saabas

Viimasel ajal on küll modellindus meedias oma kõrgpositsioonilt kukkunud, kuid fakt on endiselt õhus — modellid ja moetööstus on kinnisidee mudelid.

Tänapäeva supermodellid: Naomi Campbell, Kate Moss, Tyra Banks, Gisele Bündchen, Agyness Deyn — me armastame neid, me vihkame neid, ning tänu sellele nõudlus nende nimede üle aina kasvad. Mood — see loodab aina uueneda minnes aina rohkem äärmustesse ja tuues aina rohkem noppeid minevikust. Milliseks on muutunud tänapäeva modellid?

Kui vaadata Vogue kaant on näha, et ülepoole neist näevad välja ühesugused ja mõningal määral ka identsed. Viimasel ajal on hakatud sellist mõtteviisi ka inimkonnale suruma — kõik peavad olema ühesugused.

See fakt võib olla küll vaieldav, kuid tänava üldpildis on siiski vähe inimesi, kes erinevad millegi erilise poolest. Ammu on kadunud üheksakümnendad, kus idealiseeriti tugevat, sportlikku, kurvikat, seksikat, vaprat ja isikupäraga isiksust. Tavamodellidki on muutunud riidepuudeks oma tülpinud pilkude ja mossis suudega. Sellist hoiakut toidetaksegi ühiskonnale sisse, sest see on väidetavalt uus mõiste ilule.

 Igal generatsioonil on oma arusaam ilust. Näiteks kuuekümnendatel tutvustati modelle, kui kultuslikke isiksusi. Kaheksakümnendatel olid SUPER modellid. Üheksakümnendatel hõivas modellimaailma Kate Moss. Tänapäeval on modellid endiselt lahutamatu osa moest. Nad müüvad fantaasiat ja glamuuri. Neid on küll ilusaid, ägedaid ja huvitavaid, kuid kaheksakümnendate ja üheksakümnendate sära varjutab oleviku.

Pole ime, et old school jälle moes on. Tänapäeva modellid vajuvad väga kiiresti unustusse, sest neil puudub isiksus ja nad on ainult plastiliiniks, et neist saaks voolida jälle midagi, kuid see midagi ei ole jälle ehtne.

 Pole kahtlustki, et modelle kasutatakse kui vajalike tööriistadena reklaamialal. Modellid on nagu masinad, mis toodavad suurt raha. Ilusad naised kandmas ilusaid riideid ilusates ja võib öelda, et ka kättesaamatutes kohtades — strateegia, mille läbi teenitakse aastas miljardeid eurosid. Pole kahtlustki. Modellid inspireerivad tarbijaid ostma Gucci käekotte ja  Versace kleite. Ja kui Naomi peaks sattuma homme tänavatele kandmaks Armani meesteboksereid Manolo Blahnikutega, siis võib kindel olla, et nii need bokserid kui ka Blahnikud on järgneva kahe kuu jooksul kuum sõna.

 Inimestele meeldib vaadata peenikesi ja ilusaid modelle kõndimas laval ja disainerid kasutavad seda omakasupüüdlikult ära. Modellid on muusad ja nad ei inspireeri mitte ainult disainereid, vaid ka meie, tavainimesed, oleme suur sihtgrupp.

Moe armastajad ja tarbijad hoiavad modellide lippu kõrgel ja seda vähemalt nii kaua kui nende nõudlus on suur. Lähiajal ei näe tulevat lõppu Naomi jälitamistel, Mossi googel’damistel ja Tyra kehakaalu kallal virisemistel. Tööstus jääb oma toodangut müüma vähemalt nii kaua kui eksisteerib inimkond.