*Ehk inglise keeli LEGACY on Subaru senistest enimmüüdud mudeleist 2010. aastale vastu minemas täiesti uue ja senistest suurima autoga.

Alustasime tõlkega, et seoses jaapani keelega taas midagi tõlkes kaduma ei läheks... Kuigi, jah, Legacy on autole nimeks võetud inglise keelest, on ka hea teada, et Subaru tähendab jaapani keeles kokkukogunemist, ühist valitsemist ja seal maal kannab Subaru nime ka Sõnni tähtkujus paiknevate Plejaadide tähekogum. Ja kuus tähekest tähistaevast firmamärgil sümboliseerivad Fuji rasketööstust alates suurimast ja jätkudes viie Fuji gruppi kuuluva tütarettevõttega. Fuji rasketööstuse juured ulatuvad aastasse 1917, kui Jaapani ohvitser, lendur, insener-leiutaja ja poliitik Chikuhei Nakajima alustas lennukite tootmisega, millistega lõpuks Jaapan ka Teises maailmasõjas sõdis. Pärast sõda aga, kui ka Jaapanis võttis maad majandusime, reorganiseerus ettevõte Fuji rasketööstuseks, hakates tootma ka Fuji Rabbit motorollereid ja alates 1954. aastast Subaru autosid. Minu poolehoid kuulub alati neile
automarkidele, mille ajaloolised alged on pärit lennundusest (Renault, BMW, Rolls-Royce, Saab...), kuna autokirg saabki kulmineeruda just lennunduses!
 
Alati kiire
Subaru on kuulus ka veel selle poolest, et oma 1971. aasta Leone'iga tõi ta autotööstuses neljarattaveo massidesse. Samuti on ta kuulsaks saanud oma bokser- ehk siis lamavmootoritega, kus silindrid on n-ö lamavas asendis vastastikku poksimas ning tänu sellele on raskuskese võimalik hoida madalal, mis annab paremaid tulemusi juhitavusele. Ja muidugi on Subaru tuntud ka nende mootorite turbovariantidega mitte ainult kiire sõidu fanaatikute hulgas, vaid ka päris suure ralli radadelt.
Margi suurim pärand ehk siis Legacy pole küll rallis nii suurt furoori tekitanud kui tema väiksem vend Impreza, aga ta on enamat kui kiire suur esindussedaan või ruumikas universaal perele. Ta on kiire olnud alati. Fakt, mis taas kuulub minu kire ehk siis lõppkiirused valda, on see, et 1998. aastal saavutas kolmanda põlvkonna Subaru Legacy maailmarekordi USAs Colorado kiirteel ühekilomeetrisel lõigul, mõõdetuna 270,5 km/h kui maailma kiireim väikese kubatuuriga turbomootoriga mass-toodangu universaal.
#end#
Legacy mudeleid on seni toodetud neli põlvkonda alates aastast 1989. Juba neljanda põlvkonna tootmisse tuleku esimesel aastal teatas Subaru uhkusega, et 16 aastaga oli toodetud ja müüdud Legacy erinevaid variante üle maailma 3 miljonit! Tänaseks on müüdud juba 3,6 miljonit. 
Baltimaade autoajakirjanikele korraldati 2010. aasta Legacy esitlus edasimüüjate emaettevõtte poolt Stockholmis. Tegelikult muidugi linna meid üldse ei lastudki, loeng peeti juba otse Arlanda lennujaama konverentsikeskuses ning kümmekond registreerimisnumbrita uudist oli pargitud maa-alusesse parklasse. Seal kruviti rohelised, Rootsi proovinumbrid külge, et siis legendi järgi Stockholmi lääni ja Norrtälje kommuuni teid mõõtma hakata.
Autod on erinevad ja palutud/soovitatud on neid omavahel vahetada. Esimese hooga on küll tippvariant, 2,5 GT lõunamaiste tulivereliste leedukate poolt juba ära krabatud ja proovisõidupäeva lõpuni nad ainult oma rahvuskaaslaste vahel seda vahetada annavad. Ning selleks, et ka Kroonika lugejatele just tippvarianti tutvustada, pean rakendama tutvusi, ehk siis tänu sellele, et Rootsi-poolse korralduskomitee seas on ka Eesti esindaja, saan jääda peale tunde, et samuti sooja saia proovida...
Väljanägemiselt ju vahet nagu polekski. On sedaanid ja on universaalid, mõnel ka kapotil turbosuu-avaus nagu GT-lgi, kuid GT-l on ainukesena tagantvaates kaks summutitoru otsa.
Huvitav kokkusattumus on see, et just pärast rootslasest esitleja kõnet Legacy'te suurest müügiedust tuleb meile põneval ja haanjalikult mitmekesisel ja põneval teel Grisslehamni sadamalinnakese poole iga natukese aja tagant vastu mõni viimaste põlvkondade Legacy.
 
Salong on ruumikas
Legacy 20. sünnipäeva tähistav viies põlvkond on aga täiesti uus, ei ühtegi elementi eelmisest põlvkonnast, ja eeskätt on ta eelmisest silmanähtavalt suurem. Me saame siseneda kui limusiini. Kui varem oli tagumise ukse ava 51,5 cm, siis nüüd lausa 92 cm! Ja rääkides juba ustest, on esimene tähelepanek loomulikult aknaraamid. Varem oli ju Subaru tuntud ka kui just raamideta akendega auto, kus klaasid ukse sisse ära kadusid. Lisaks sellele, et auto niikuinii suurem on, on ruumikust juurde võidetud veel ka kõikvõimalike pisimuudatustega, näiteks tagaluugi suured hinged on ära kaotatud. Aga tagaistmel on tõepoolest muljetavaldavalt palju ruumi, jalga-üle-põlve-visatavalt palju!
Auto välimusest olen rääkinud esialgu nii vähe, aga seda põhjusel, et väliselt küll tundmatuseni muutunud Legacy disainimist alustati hoopis salongist ja demonstreeritud esialgsed armatuurlaua visandid on jõudnud täiesti üks-üheselt ka tänastesse, tootmisvalmis autodesse. Armatuurlaud on suurele autole kohaselt soliidne, samas piisavalt modernne, kuid rahulik. Materjalid on kvaliteetsed. Ja taas kord ei erine eri mootorivariantide puhul armatuurlaud, erinevused tulenevad vaid varustusastmest - milline muusika- või navigatsioonikeskus, milline käiguvahetussüsteem, kas Lineartronic ehk variaatoriga automaatkast või manuaalne.
Variaatoriga satub meile täna esialgu universaal ehk StationWagon 2,5i Sport Lineartronic. Selle käike saab vahetada ka rooli tagant, vasakul pool on ainult allavahetamiseks miinuslapats, paremal pool plussiga. Ja kasutada saab neid ka käigukangi drive-asendisse jättes, kuigi on ka M, ehk manuaalne asend drive'ist vasakul pool. Naljakas on see variaatoriga käikude vahetus ehk siis järjest kiirust juurde imemine, nagu skuutri või jetiga. Aga kurvides miinuslapatsit lapates tuleb madalama käigu number digitaalselt vaid ette ja aeglustumine toimub pöörete unnates taas ilma käiguvahetusjõnksatusteta. Diiselmootorit saame testida sedaaniga, manuaalkastiga. Siingi on lisaks sportpakett, mis sisaldab suuremaid velgi ja salongis süsinikkiumustrit iluliistudes. Kui 2,5liitrine bensiinimootor tundus mulle poolteisetonnise universaali kohta jõuetuna, siis kaheliitrine diisel on 10 kg kergema sedaani peal pisut võimekam ja sümmeetrilise neliveoga on ka manuaalkastiga mõnus kuppelmaastikulist kruusateed neelata, aga - see meie maiuspala - 2,5 GT viiekäigulise automaatkastiga!
 
Nauditav igal pinnasel
Tutvustuses öeldi üllatav, kuid väga meeldiv uudis - seda, 265hobujõulist turbolooma hakatakse Põhjamaade müügiareaalis müütama ainult Baltimaades! Sestap ka värskete proovisõiduautode läbisõitudegi vahe: kui SWT-ga oli enne sõidetud vaid paarkümmend kilomeetrit ja diisliga paarsada, siis turbot on juba rootslaste poolt lastud unnata üle paari tuhande kilomeetri!
Pole siingi muid erinevusi salongis kui vaid juba eelmise põlvkonna pealt tuntud  ja uue Imprezaga samas kujustuses kuulus SI-drive pööratav nupp käigukangi juures. I tähendab intelligentsust, kuid sama nupuga saab ka igasuguse intelligentsuse täiesti minetada ja möllata autoga nii, nagu Jumal ta loonud... Kuigi see sedaan on ka universaalist 10 kg raskem, on siin tõmme juba 0st 100ni vaid 6,2 sekundit. Tippkiirus jääb küll 1998. aasta maailmarekordist kummaliselt palju alla, aga isegi seda ei ole meil täna kusagil võimalik proovida, sest kuulu järgi sellise kiiruseni Rootsi kiirteedel kindlasti ei jõuaks, kuna iga rootslasest autojuht helistab koheselt politseisse, kui keegi temast natukenegi lubatust kiiremini mööduma peaks... Kuna Subarusid pannakse kokku ka Ameerikas, piisab selleks vaid too Colorado kiirtee üles otsida... Aga selleks, et siinkandis ainult meil müüdava Legacy 2,5 GT-ga lihtsalt sõita, ei pea Eestist kuhugi minema. Kindlasti mitte Rootsi kiirteedele. Kui, siis Stockholmi lääni kruusateedele. Subaru pakub Legacyga juba enne oma Outbacki tulekutki igal pinnasel naudingut!
 
 
Plussid - Suurem ja soliidsem, visuaalselt konkreetselt suurema klassi auto kui Impreza. Tohutult ruumikas salong. Mudeli kõik variandid korraga saadaval. Ja suurim pluss on see, et 2,5 GT just meil müügil on!
Miinused - Tagaosas välisdisain kiretu.
Järeldus - Omanäoline ja mitmeotstarbeline - tänu standardsele pidevale neliveole ja avarusele ning soliidsusele võimekast pereuniversaalist kiire esindusautoni.