Värvid mõjutavad meid. Nad avaldavad mõju meie meeleolule ja meie ise omalt poolt üritame värvide abil meeleolu luua.

Värvide mõju

Kuningate purpurpunane, tööliste sinine ja parteide punane ja roheline — kõik need värvid avaldavad meile muljet. Eurooplased abielluvad valges, mõned teised rahvad kannavad valget hoopis matustel. Erinevates kultuurides ja erinevatel ajastutel tajutakse ja tajuti värve erinevalt. Vene keeles näiteks on sõnadel „ilus“ ja „punane“ isegi üks ja sama sõnatüvi.

Õigustatult võib rääkida värvide ajaloost. Purpurlaste (teatud sort tigusid) punane värv oli kõrge hinna tõttu vaid kuningate ja teiste tähtsate tegelaste privileegiks. Värvide mõju inimmassidele kasutati vist esmakordselt Prantsuse revolutsioonis ja sellest ajast peale seostame massiliikumistega alati just punast värvi. Ka kommunism suutis endaga siduda punase värvi, mis jääb ilmselt veel kauaks inimeste teadvusse püsima.

On äärmiselt raske kirjeldada värvide mõju süstemaatiliselt, põhjalikult ja teadusliku täpsusega. Ei ole võimalik ainult jälgida ja lahti mõtestada, vaid arvesse tuleb võtta ka ulatuslike statistiliste andmete kogumist.

Lemmikvärv

Võib-olla polegi need tähemärgid, mis meie arengut mõjutavad, vaid hoopis meie esimeste elukuude ümbrus, päevade pikkus esimesel kolmel elukuul, värvid, mis meid sel ajal ümbritsevad ja meie edasist suhtumist värvidesse mõjutavad? Kes teab! Üks on aga kindel: inimest kujundavad tema geenid, miljöö ja aeg, milles ta elab.

Värvikombinatsioonid

Kui maailmas eksisteeriksid vaid üksikud värvid, oleks värvide mõju ülevaatlikum ning ilmselt juba ammu läbi arutatud ja selge. Nii ei ole ei must ega oranž üksikult märkimisväärne hoiatusvärv. Kombinatsioon must-oranž on aga seda küll ja kuidas veel. Eriti, kui tead, kui valus võib olla herilasehammustus.

Värvide jõud

Värvid on pisut rohkem kui ainult silmnähtavad ja ilmsed kultuurivärvid: tuled valgusfooris, eriülesandega liiklusvahendid või vormiriietused. Värvide mõju võib vaadelda kui manipulatsiooni. Värvid võivad teha haigeks, mõjutada otsuseid, äratada tundeid ja tuua esile meeleolumuutusi.

Tegeledes värvide mõju uurimisega, avastame, kuidas reklaam meiega manipuleerib, aga samuti tunnetame, kuidas kasutavad meid ära meid ümbritsev tapeet seintel ja erinevad värvid nii tööl kui ka ühistranspordis.

Miks on teatud värvikombinatsioonid meeldivad ja teised mitte? Mõelge kõikidele nendele küsimustele! Me avardame sellega oma enesetunnetust. Tundke rõõmu värvidest ja püüdke mõista, millist mõju nad meile avaldavad!